سوء تفاهم از مصوبه مبارزه با فرار مالیاتی

0
(0)


به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه مجلس در بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه 1403، اصناف و مشاغلی که برای فرار مالیاتی، مشتریان را مجبور به واریز وجه از کارت به کارت به جای استفاده از کارتخوان، از مالیات قانونی معاف هستند. سقوط خواهند کرد

نمایندگان مردم در جلسه علنی روز چهارشنبه 13 بهمن ماه این تصمیم را اتخاذ کردند.

در بند (ج) تبصره (6) لایحه بودجه سال 1403 آمده است: در صورتی که کل مبلغ و دفعات واریز به حساب‌های غیرتجاری هر یک از افراد در هر ماه از مجموع مبلغ و دفعات سپرده‌ها. تا پایان اردیبهشت ماه 1403 هیئت پول و اعتبار تعیین می شود که اگر بیشتر باشد، اثبات سودآور نبودن معاملات و ارائه اسناد به عهده صاحب حساب است. منظور از حساب غیرتجاری حسابی است که در سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان حساب مربوط به تجارت مؤدی ثبت نشده باشد.

این مصوبه مجلس که به تصویب دولت نیز رسیده است، با هدف تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های عادی و شفاف‌سازی درآمد مشاغل پردرآمد مانند پزشکان، وکلا و شرکت‌های خودروسازی و املاک است. متأسفانه این گروه ها در سال های اخیر برای فرار از مالیات به جای استفاده از دستگاه های کارت خوان، مشتریان را مجبور به واریز وجه به حساب خود یا دیگران کارت با کارت کرده اند تا درآمدشان مشخص نباشد و پرداخت نکنند. مالیات های تقلبی

بر اساس این مصوبه شورای پول و اعتبار موظف است تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده مشخص کند حساب های بانکی افراد با چه مشخصاتی تجاری شناخته می شود. بر این اساس مشخص می شود که حسابی که در یک ماه بیش از مبلغ معینی از طریق کارت به کارت در آن واریز شود و مجموع این سپرده ها بیش از مقدار معین باشد، طبیعتاً حساب عادی نیست و صاحب حساب با آن تجارت می کند و طبق قانون باید مالیات خود را پرداخت کند.

سوء تفاهم نماینده مجلس در خصوص تصمیم گیری برای برخورد با فراریان مالیاتی

تصاحب فرهنگی

علیرغم شفاف سازی مصوبه مجلس، متاسفانه محمدحسین فرهانی نسبت به این مصوبه دچار سوء تفاهم شد و در ویدئویی که منتشر کرد با سانسور و تحریف بخشی از متن مصوبه گفت: «مجلس به یک رأی بسیار عجیب رأی داد. تصمیم گیری در طول فرآیند بودجه بند ج تبصره 6 که به موجب آن چنانچه مبلغ واریز شده به حساب شخصی و غیرتجاری افراد در هر ماه تا پایان اردیبهشت ماه 1403 بیشتر از سال قبل باشد مشمول مالیات می شود. اگر صاحب حساب اعتراضی داشته باشد باید با سازمان امور مالیاتی تماس بگیرد و ثابت کند که این درآمد نیست. به پیشنهاد حذف من رای داده نشد. «من نمی دانم مجلس به دنبال چیست و چرا دولت این مفاد را در لوایح خود لحاظ می کند.

و این در حالی است که همانطور که اشاره کردیم در مصوبه مجلس پیش بینی شده است که شورای پول و اعتبار تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده شفاف سازی کند که حساب های بانکی مردم با چه مشخصاتی تجاری شناخته می شود. اما معلوم نیست محمدحسین فرهانی این مصوبه را چگونه برداشت کرده است که «اگر مبلغ واریز شده به حساب شخصی و غیرتجاری افراد در هر ماه تا پایان اردیبهشت 1403 بیشتر از سال قبل باشد، مشمول مالیات می‌شود. “

سوء تفاهم نماینده مجلس در خصوص تصمیم گیری برای برخورد با فراریان مالیاتی

در ادامه علی شریفی زرچی، استاد دانشگاه در شبکه ایکس به مصوبه مجلس درباره مالیات بر حساب های شخصی و غیرتجاری واکنش نشان داد و نوشت:

جیپ های تایید شده: «در صورتی که واریز به حساب شخصی افراد تا پایان اردیبهشت ماه 1403 بیشتر از سال قبل باشد مشمول مالیات می شود». یعنی مردم باید دو برابر قیمت کاهش ارزش پول ملی را بپردازند.

به راستی چند نفر از مقامات دولتی که 3 میلیارد دلار رانت از مالیات مردم پرداخت کرده اند، دستگیر شده اند؟

این استاد دانشگاه پس از مدتی توییت خود را حذف کرد و محمدهادی سبانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به ادعای این استاد دانشگاه در شبکه ایکس نوشت: متن قطعنامه را دقیق منتشر کنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)