اطلاعیه روابط عمومی مجلس در پی تفسیر نادرست از تصویب مالیات از لایحه بودجه 1403

0
(0)

به گزارش ایسنا، روابط عمومی شورای اسلامی شهر در این پیام نوشت: برخی رسانه ها بر اساس برداشت های غلط از مصوبه مهم، شفاف سازی و مبارزه با مفاسد مجلس در لایحه بودجه 1403، جو سازی کردند و مطالب کذب و خلاف واقع را منتشر کردند. مخالف این قطعنامه

به موجب لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت و تصویب مجلس در بند «ج» تبصره ۶ آن لایحه «در صورتی که کل مبلغ و دفعات سپرده‌ها در حساب‌های غیرتجاری هر فرد در هر ماه، از مجموع مبلغ و دفعات واریز تا پایان اردیبهشت ماه 1403 توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، در صورتی که بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن معاملات و ارائه اسناد به عهده صاحب حساب است.

منظور از «حساب غیرتجاری» حسابی است که در سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان حساب مربوط به مشاغل مؤدی ثبت نشده باشد. برخی به اشتباه معتقدند بر اساس این مصوبه، هرکس در سال آینده میزان سپرده کارت بانکی خود را نسبت به قبل افزایش دهد، باید مالیات پرداخت کند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه و مغایر با مصوبه باشد.

هدف از این مصوبه تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های عادی و شفاف‌سازی درآمد برخی از مشاغلی است که اساساً از پرداخت مالیات فرار می‌کردند و تراکنش‌های کارت به کارت خود را به حساب‌های شخصی واریز می‌کردند. این دسته از صاحبان مشاغل تاکنون از پرداخت مالیات به طرق مختلف اجتناب کرده اند، از جمله عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان و الزام مشتریان به پرداخت کارتی یا نقدی (مثلاً بیماران، خریداران خودرو، مسکن یا مشتریان و غیره) و حتی اکثر موارد معاملات درآمدی آنها در حسابهای غیر تجاری بوده است. در واقع این مصوبه ربطی به مردم عادی و تاجران عادی ندارد و فقط شامل آن دسته خاص از صاحبان مشاغل می شود که تاکنون با تقلب و فرار از قانون از اعلام درآمدهای کلان خود طفره رفته اند.

همچنین بر خلاف ادعاهای واهی، اینطور نیست که هرکسی که درآمدشان نسبت به سال قبل افزایش یافته است مشمول این مصوبه شود. بلکه بر اساس همین مصوبه «شورای پول و اعتبار موظف است تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده مشخص کند» حساب بانکی مردم با چه مشخصات تجاری مشخص است. به عنوان مثال حساب هایی که ماهیانه 100 تراکنش درآمدی دارند و مجموع این سپرده ها بیش از 35 میلیون تومان است مشمول این مصوبه می شوند. یعنی اگر حسابی 99 تراکنش درآمد داشت و کل مبلغ آن بیش از 35 میلیون تومان بود مشمول قانون نمی شد یا اگر حسابی 100 تراکنش درآمدی در یک ماه داشت اما کل سپرده ها 34 میلیون و 999 بود. هزار تومان، هنوز مشمول قانون نشده است. چرا؟ طبق قانون، هم تعداد معاملات و هم کل درآمد ماهانه باید رعایت شود.

بنابراین تمام مصادیق و ادعاهایی که در رسانه ها و فضای مجازی در مورد این مصوبه مطرح می شود و ادعا می شود هرکسی حتی یک میلیون تومان افزایش درآمد دارد باید مالیات بدهد کذب محض است و احتمالا هدف از این کار تخریب است. دولت و مجلس و منصرف کردن مردم از شرکت در انتخابات.

روابط عمومی مجلس مانند همیشه از همه رسانه ها تقاضا دارد پس از بررسی کارشناسی و تخصصی مصوبات، آن را منتشر کنند تا به مخاطبان خود سوء استفاده نکنند. در این زمینه روابط عمومی شورای اسلامی همانند گذشته آماده رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه و خبرنگاران است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)