در اجرای ماده 2 قانون جهش بهره وری، دانش بنیان ها را نادیده گرفتیم

0
(0)



به گزارش ایسنا، محمدصادق حیاتیان در خصوص ارائه دستاوردهای شبکه بانکی در تامین مالی شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه همکاری نزدیکی با بانک ها داشته ایم و این تلاشی که امروزه به چشم می خورد تا حد زیادی مدیون شبکه بانکی است، افزود: : امروزه شرکت های دانش بنیان دیگر یک انتخاب نیستند، بلکه یک الزام هستند. اگر بخواهیم نخبگان را حفظ کنیم تنها راه توسعه شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: این نخبگان باید دانش خود را در جایی اعمال کنند و تنها جایی که موفق می شوند شرکت های دانش بنیان است.

خیاطیان ادامه داد: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم، طبق اعتقاد اقتصاددانان بزرگ، فناوری عامل توسعه اقتصادی است و یک شرکت دانش بنیان که در حوزه فناوری فعالیت می کند، می تواند عامل توسعه اقتصادی باشد و اگر ما می گویند فناوری عامل اقتدار کشور است، شرکت های دانش بنیان نیز در این امر مسئولیت دارند. بنابراین باید بپذیریم که فناوری عامل قدرت است و نمونه آن در حوزه تحویل دارو و تجهیزات پزشکی است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به حمایت از این شرکت ها در دوران کرونا در زمینه تامین تجهیزات پزشکی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا کمبود دستگاه تنفس مصنوعی نداشتیم و چندین شرکت دانش بنیان نیز تولید کرده بود و ما آن موقع حتی اگر تحریم هم نمی شدیم این دستگاه را به ما نمی دادند چون خودشان به این دستگاه نیاز داشتند.

خیاطیان ادامه داد: به واسطه توان شرکت های دانش بنیان در کشور، ایران دیگر نیازی به واردات دستگاه تنفس مصنوعی نداشت و این اتفاق مهمی در کشور است و دلیل عدم وابستگی کشور به سایر کشورها نیز همین است.

وی نظام مالی را قلب تپنده حوزه دانش کشور دانست و گفت: اگر همه عوامل برای ایجاد شرکت های دانش بنیان دست به دست هم دهند اما سیستم تامین مالی تخصصی برای این امر وجود نداشته باشد، این رشد محقق نمی شود.

رئیس صندوق نوآوری افزود: شرکت های دانش بنیان اخیرا وارد بازار شده اند و رشد آنها گاهی افزایش می یابد و بازار جدیدی پیدا کرده اند و نیاز به تامین مالی گسترده تری دارند. درست است که سیاست های کشور برای کنترل و مهار تورم مهم است و ما به عنوان بخشی از دولت وظیفه داریم از سیاست کنترل تورم حمایت کنیم، اما اتفاقی که افتاده و بانک ها شروع به همکاری کرده اند بسیار مهم است.

وی افزود: بر اساس آمار میانگین ارزش شرکت ها برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی نسبت به بسیاری از حوزه های دیگر بیشتر است به این معنی که پول دریافتی از شبکه بانکی در محل مناسبی در شرکت های دانش بنیان هزینه می شود. با نظارت بر پولی که به شرکت ها داده می شود، دقیقاً در بخش تولیدی هزینه می شود نه در سفته بازی و عدم تولید.

خیاطیان گفت: چنین رویکردی از سوی شرکت ها و تسکین دادن به شرکت ها باعث ایجاد تورم در کشور نمی شود. در این میان شرکت های دانش بنیان که به بانک ها می پردازیم یا خود به شبکه بانکی می رویم دو پیام می شنوند: «منابع نداریم» یا «مجوز بانک مرکزی نداریم».

وی افزود: بر اساس آمار بانکداری شبکه ای، شرکت های دانش بنیان مشتریان بسیار قابل اعتمادی هستند و نرخ نکول آنها بسیار پایین است. مراقب و تعاملی باشید.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: اکوسیستم نوآوری که امروز در آن قرار داریم نیاز به تنوع در تامین مالی دارد. نوع تسهیلات و حمایت هایی که تعریف شده قطعا ارزشمند است اما در آن سوی بازار سرمایه می خواهیم فضا را بازتر کنیم و مشکلات حوزه سرمایه را حل کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که در تامین مالی بسیار موثر است، مشکل VC است، یادآور شد: امکانات VC در مقطعی به اوج خود رسید، اما به دلیل موانع توسعه، این حوزه توسعه نیافت.

خیاطیان تاکید کرد: بسته رشد تولیدی که تدوین کردیم یکی از طرح هایی بود که اعلام کردیم برای اجرای پیشگامان وجوه سرمایه در گردش با مصوبه هیات پول و اعتبار دریافت می شود.

وی گفت: همکاری ما با بانک ها گسترده است که یکی از آنها تامین منابع است.

وی گفت: در زمینه تبصره 16 قانون جهش تولید دانش بنیان حرفی برای گفتن داریم و بانک ها با ما همکاری می کنند اما سرما در تبصره 16 سال گذشته و تبصره 18 تولید سال جاری کم است. قانون جهش مردم بین صندوق نوآوری و بانک ها فرقی نمی گذارند، ما برای ورود شرکت ها به شبکه بانکی بسیار سخت گیر هستیم و عملکرد 20 درصد تبصره 16 و 10 درصد تبصره 18 ما را در مقابل دانش بنیان تحقیر کرد. شرکت ها و هر کجا که بروند بازدید کنند، این اولین شکایت آنهاست.

خیاطیان گفت: درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که اجرای این دو تبصره عدد زیادی نباشد و دستور تسهیل اجرای آن را صادر کند. در گزارش ارائه شده از سوی وزارت کار، متاسفانه حوزه دانش در رتبه آخر قرار دارد.

رئیس صندوق نوآوری پیشنهاد کرد: ما به دنبال معافیت برای شرکت ها نیستیم، بلکه شرایط کشور را می دانیم، اما چون می دانیم تسهیلاتی که به دانش بنیان ها داده می شود، راه دیگری ندارد، خواهان معافیت هستیم. از بانک ها برای شرکت ها پایگاه دانش را در نظر بگیرید و صندوق هم در ریسک و هم در نرخ موثر مشارکت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مستأصل هستیم در اجرای تبصره 18 که به آبروی ما لطمه ای وارد نشود تا شرکت ها از مزایای آن بهره مند شوند.

خیاطیان ادامه داد: ماده 18 قانون جهش تولید دانش زمینه ساز توسعه صنعت VC در کشور است و می تواند جریان ساز باشد. در تمام دنیا در این زمینه پیشگام هستند اما اخیرا بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرده که خوب نیست اما همکاری را با این 3 بانک آغاز کرده ایم و مجوز گرفته ایم و قول داده اند که تغییراتی در این بخشنامه اعمال شود.

وی گفت: از بانک ها می خواهیم وارد حوزه VC دانش بنیان ها شوند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)