جایی که ملاحظات خیلی بیشتر است

0
(0)

این شاعر که دبیر هشتمین دوره جشنواره شعر فجر است، در گفت وگو با ایسنا، درباره استقبال مردم از این جشنواره و توجه مردم به آن، اظهار کرد: استقبال مردم از جشنواره با گنجاندن همه طیف های موجود ادبیات بدون در نظر گرفتن اتفاق می افتد. مواضع سیاسی و اجتماعی و خاستگاه شاعران. اما وقتی تعریف جشنواره شعر فجر این است که جشنواره ای با حضور شاعرانی از طیف های خاص برگزار شود، دیگر جایی برای صحبت از شمولیت باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: جشنواره شعر فجر در صورت حضور طیف های ادبی متنوع در شورای سیاست گذاری می تواند جهانی شود. آیا وزارت ارشاد این ظرفیت را دارد که از همه طیف های موجود برای حضور در جشنواره دعوت کند؟ اگر دعوت کند قبول می کنند یا تفاهم دارند؟ ما در جشنواره هشتم آن را تجربه کردیم و دیدیم که آنها هم کم فهم هستند.

کاکایی با بیان اینکه معمولاً اجرای جشنواره شعر فجر جزو وظایف وزارت ارشاد است، گفت: جشنواره را برگزار می کنند و بعد گزارش می دهند که این جشنواره را هم برگزار کرده ایم. ما جشنواره ای نداریم که جشنواره ملی باشد که شعر به طور کامل در آن حضور داشته باشد.

وی افزود: شاید جشنواره ملی سینما و تئاتر تا حدودی اتفاق بیفتد. اما در ادبیات، شعر، نویسندگی و نویسندگی این اتفاق نمی افتد. زیرا شعر و نوشتار به گفتار و زبان نزدیک است و زبان نیز به وضوح نزدیک است و معمولاً در اینجا ملاحظات بسیار آشکارتر است که شاعر است و یکسان نیست. تا زمانی که همه طیف ها حضور نداشته باشند، جشنواره شکل سازمانی خواهد داشت که سالانه برگزار می شود و هر سال کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

این شاعر و منتقد ادبی خاطرنشان کرد: برای جهانی شدن این جشنواره، وزارت ارشاد باید به همه طیف ها مراجعه کند. احتمال اینکه همه قدرت های ادبی زیر یک سقف جمع شوند و ادبیات ایران را به نمایش بگذارند بسیار اندک است.

این شاعر یادآور شد: نام انتخاب شده برای این جشنواره، جشنواره شعر فجر، این تعریف را در ذهن برخی ایجاد کرد که این جشنواره جشنواره فجر است. این مشکلی است که پیش می آید و یادم می آید که برخی از اعضای شورای سیاسی دوره هشتم هم می گفتند اسمش رویش است، شعری که باید درباره فجر گفت. وقتی موضوع محدود است، مردی که در مورد آن شعری ندارد، چه کار باید بکند؟ باید از مسئولان فرهنگی و ادبی بپرسید هدف شما از برگزاری جشنواره چیست؟ اگر می خواهید یک رویداد ملی برگزار کنید، ابتدا اقتدار پیدا کنید و سپس آن را سازماندهی کنید.

عبدالجبار کاکایی با بیان اینکه در سال های اول نام شاعران از طیف های مختلف در ترکیب هیئت داوران و برگزیدگان و هیئت علمی دیده می شد، پاسخ داد: در آن زمان جشنواره تازه شروع شده بود و همه فکر می کردند جشنواره ای کامل است، مانند جشنواره فیلم و شامل همه جریانات در آن است. پس زود به عید آمدند. اما کم کم پایین آمد. اکنون ظاهراً جشنواره محدود به جمعی از شاعران است که به عنوان شاعران انقلاب شناخته می شوند. دوستان وزارت ارشاد باید همه طیف ها را جذب کنند بعد به میدان بیایند. فکر نمی کنم اتفاق خاصی بیفتد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)