دردسرهای انتشار کتاب

0
(0)

حسین دهلوی که با کتاب «دل بستگی» به عنوان برگزیده بخش شعر کلاسیک بزرگسالان جشنواره شعر فجر شناخته شد، با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که وجود دارد، درباره وضعیت شعر و مخاطبان شعر با ایسنا صحبت کرد. مطرح شده این است که می گویند عصر شعر گذشته و شعر دیگر مخاطب ندارد. وی گفت: شعر مخاطب خودش را دارد، کسانی که می گویند شعر مخاطب ندارد و دوره شعر و ادبیات و کلا کتابخوانی تمام شده است موضوع را با فضای مجازی مقایسه می کنند در حالی که این فضا راحت تر و قابل دسترس تر است. اما در همین فضای مجازی وقتی یک بیت شعر پخش می شود، رواج پیدا می کند و این نشان می دهد که شعر توانسته مخاطب خود را حفظ کند.

و افزود: از شعر امروز باید بگویم که هر جا شعر امروز پیوند خود را با ادبیات کهن تقویت کند، موفق تر خواهد بود. با این حال، شعر ثروتی است که از قرن چهاردهم در گردش بوده و حیات خود را حفظ کرده، هنوز هم موجود است. شعر قدیمی امتحانش را پس داده و قوی تر است. هر چه شاعر بتواند ارتباط خود را با شعر کهن حفظ کند، کارش موفق تر خواهد بود.

این شاعر جوان متولد 1372 یادآور شد: بخش «کلاسیک» جشنواره شعر فجر به این معنا نیست که شاعری مانند رودکی قرن چهارم باید شعر بگوید، بلکه باید در چارچوب کلاسیک شعر بگوید. شعر به زبان امروزی این موضوع نشان می دهد که فرمت های کلاسیک کارکرد گسترش را دارند و نوآوری در آنها وجود دارد.

مشکلات انتشار کتاب

دهلوی همچنین درباره انتشار شعر در صفحات اجتماعی شاعران و تأثیر آن بر تولید و انتشار کتاب شعر گفت: انتشار کتاب برای نویسنده دردسر است زیرا باید کتاب خود را جعل کند که این کار بسیار طول می کشد. بعدش بستگی به ناشر دارد که ناشر خوب است یا بد، شارژ می کند یا نه، کتاب را به موقع تحویل می دهد، تبلیغ می کند و توزیع خوب است یا نه. شاعر وقتی این روند را می بیند علاقه ای به انتشار کتاب ندارد و با خود می گوید می توانم شعری را که دو روز پیش سروده ام در صفحه خود بگذارم و در آن لحظه هزار نفر آن را بخوانند که بیشتر از شماره کتاب از طرفی کتاب آنقدر گران است که ممکن است به دست مردم نرسد و مردم آن را نخوانند.

استعداد کافی نیست

وی همچنین درباره اینکه شعر و شعر را می توان آموزش داد یا نه و درباره برگزاری سمینارها یا کلاس های آموزشی شعر گفت: شعر اساساً دو قسمتی است; بخشی استعداد است که 30 درصد را شامل می شود و بقیه کار و مطالعه است. مثل این است که یک کودک شروع به صحبت کند، شما باید با آن کودک صحبت کنید، کلمات و جملات مختلف را بشنوید تا بتواند صحبت کند. شاعر هم همینطور است، هر چه بیشتر شعر بخواند و تحصیل کند بهتر می تواند حرف بزند و شعر بگوید. مهم این است که شاعر تحصیل کرده باشد. در ادبیات کهن موضوع آموزش شعر هم داریم، نویسنده اسم شبح به پسرش در مورد شعر و شاعری می گوید که برای یک شاعر خوب چه کار باید بکند. مثلاً می‌گفت برای بداهه‌گویی یا از یاد بردن هزار بیت از معاصران و هزار بیت از گذشته، آن را تدریس می‌کند. برای سرودن شعر خوب، درست و قابل قبول، استعداد به تنهایی کافی نیست.

دهلوی درباره برپایی محافل شعر و شب های شعر برای گستردگی مخاطبان و تأثیر آن بر کیفیت شعر شاعران گفت: نباید برای جذب بیش از حد مخاطب به شعر و ادبیات وقت گذاشت. خب، ممکن است کسی به شعر علاقه نداشته باشد و مثل این است که دو پله یک گالری عکس را بگذارد تا همه را به دیدن عکس جذب کند. خب شاید کسی به هنر دیگری علاقه داشته باشد و به نقاشی علاقه نداشته باشد.

و اضافه کرد: به نظر من جذب مخاطبی که به شعر اهمیت می دهد و برای آن وقت می گذارد و شعر می خواند بیشتر مفید است تا وسعت بخشیدن به مخاطب و جذب افرادی که اهل ادبیات جدی نیستند. به نظر من این برای جریان شعر بیشتر مضر است زیرا شاعر مجبور است با ذائقه مخاطب جلو برود تا بیشتر خوانده و دیده شود. این شاعر ناچار است که از یکسری چیزهای درست و اصول و قواعد درست شعری دست بکشد تا عموم مردمی که شعر را دوست ندارند بیشتر از آن لذت ببرند.

حسین دهلوی درباره مجموعه شعر «دلبستگی» نیز گفت: این کتاب غزلیاتی است که از سال 1397 تا 1400 سروده شده و بیشتر عاشقانه است. البته شعرهای آیینی هم وجود دارد، اما نیروی غالب با مضامین عاشقانه شعر است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)