تولید کولرهای آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع است

0
(0)



به گزارش ایسنا، محمدمهدی پروپت زاده با بیان اینکه استفاده از کولر در مناطق غیر گرمسیری منجر به افزایش چشمگیر قبض برق مشترکان می شود، اظهار کرد: این در حالی است که در این مناطق تعرفه برق و الگوی مصرف به این صورت است. حداکثر 300 کیلووات ساعت در ماه و یا 400 کیلووات ساعت طراحی شده است.

پیامبر زاده با اعلام اینکه در دو سال گذشته کولرهای آبی جدید با فناوری جدید وارد بازار شده است، افزود: این کولرها از نظر راندمان سرمایشی محدوده راحتی بیشتری را ایجاد می کنند. زیرا کولرهایی هستند که از الکتروموتورهای BLDC با راندمان بالا استفاده می کنند و دارای لنت سلولزی هستند و بدنه پلیمری و ترموستاتیک دارند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این چیلرها در مناطق غیر گرمسیری منجر به کاهش چشمگیر مصرف و هزینه برق می شود، تاکید کرد: این چیلرها می توانند به جای یک یا دو چیلر گازی کار کنند.

معاون بهره وری انرژی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) ادامه داد: چیلرهای آبی BLDC با موتور با راندمان بالا و بدنه پلیمری و ترموستاتیک می توانند فضا را تا 150 متر خنک کنند، در حالی که برای چنین فضایی گاهی از دو چیلر گازی استفاده می شود. در صورت استفاده از این کولرها علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، مصرف برق نیز بسیار کاهش می یابد.

پیامبر زاده با اشاره به اینکه سیستم کولر آبی یک خنک کننده تبخیری است که با ترکیب رطوبت در محدوده آسایش دمای هوا را کاهش می دهد، گفت: استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیری و به ویژه گرم و مرطوب کاربرد دارد و گزینه دیگری وجود ندارد زیرا کولرهای آبی سیستم آنها خنک کننده تبخیری است که با ترکیب رطوبت در محدوده آسایش دمای هوا را کاهش می دهد و اختلاف دما ایجاد می کند. اما هوای ورودی به محیط داخلی مرطوب است و نمی توان از کولرهای آبی در مناطق گرم و مرطوب استفاده کرد.

وی در عین حال با بیان اینکه نیازی به استفاده از کولر در مناطق معتدل وجود ندارد، تصریح کرد: کولرها نسبت به دمای محیط، اختلاف دمای بیشتری ایجاد می کنند و همچنین به جای افزودن رطوبت جدید، رطوبت را از هوا خارج می کنند. این تا زمانی است که چاره ای جز استفاده از کولر در مناطق گرمسیری نباشد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)