تاکید رییس شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر بر «خلاقیت و نوآوری»

0
(0)


به گزارش ایسنا، تماشای هنر گاهی سلیقه ای است; این در حالی است که هنگام برگزاری جشنواره ها، نتایج داوران و متولیان باید بی معنا و خارج از سلیقه باشد. سوالی که برگزارکنندگان این جشنواره بر آن تاکید داشتند. به همین دلیل، نگاه به سلیقه شخصی سیاستگذاران و هیئت داوران این جشنواره مهم است که با آن وزن نگاه جمعی به جشنواره را می توان سنجید. در همین رابطه رئیس شورای سیاسی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر به تشریح نگاه شخصی خود به آثار پرداخت و گفت که نمی توانم بگویم کدام بخش از آثار بیشتر به علایق او مربوط می شود. به دلیل تجربه ای که در زمینه گرافیک دارد اما می گوید دستان هنرمندی را در میان کارها دیده است.

پای هنرمند و خالق چند قدم جلوتر از قالب‌های تنظیم شده است. بنابراین قضاوت هنر و هنرمند چندین پله از فرم و اصول زیبایی شناسی جلوتر است و کار با هنر تا حدودی سلیقه ای است. بر این اساس، از آنجایی که مشاهده آثار هنری بدون در نظر گرفتن رویکرد شخصی امکان پذیر نیست، داورانی با سلیقه های مختلف باید برای داوری جشنواره ها و رویدادهای از این دست حضور داشته باشند و آثار هنری را از چند دیدگاه و رویکرد متفاوت ببینند. این رویکردی است که متولیان شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر آن تاکید کردند و در جلسات برگزار شده به حضور داوران پیشکسوت و جوان با رویکردهای متفاوت اشاره کردند.

محمد خراسانی زاده – مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران که ریاست شورای شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برعهده دارد – درباره نظرات شخصی خود درباره آثار هنری به نمایش گذاشته شده با ایسنا گفت وگو کرد. در بخش طوبی طلایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر.

وی درباره فعالیت خود در زمینه طراحی گرافیک، طراحی صنعتی و دانش خود در زمینه تدریس رشته های مختلف هنری در دانشگاه گفت: نمی توانم به صراحت بگویم کدام گروه از آثار به نمایش درآمده برای من جذابیت بیشتری داشت. تعدادی از کارها در همه بخش ها توجه من را به خود جلب کرد. مثلاً در میان آثار نقاشی، برخی از آثار از نظر نوآوری و خلاقیت بسیار دلنشین و جذاب بودند. چون در هنر سنتی خلاقیت زیادی دیدم که در مقایسه با هنرهای دیگر محدودتر است.

وی با اشاره به قوانینی که در هنر نقاشی به کار می رود، گفت: قوانین و مقررات هنر نقاشی، دست هنرمند را در شکستن قالب ها محصور می کرد; با این وجود، نوآوری و خلاقیت در میان آثار به نمایش گذاشته شده به چشم می خورد.

وی گفت: از میان آثار خوشنویسی آثار قابل توجهی به نمایش گذاشته می شود. برای خلق هنر خوشنویسی، به کارگیری تکنیک و رعایت قواعد مهم است، از این رو گاهی خلاقیت کمتری در خلق اثر دیده می شود. با این حال در بین کارهایی که دیدم خلاقیت وجود داشت.

خراسانی زاده که خود طراح گرافیک است، گفت: می توان گفت در بین همه بخش ها این موضوع بیشتر مرا جذب کرد زیرا تعداد کارهای خوب بیشتر از هنرهای دیگر بود. در میان آثار این بخش، دستان بسیار قوی هنرمندانی را دیدم که اثر را خلق کردند. به نظر من برخی از کارهای این بخش منحصر به فرد بود و خوشحالم که شاهد پیشرفت در زمینه طراحی گرافیک هستیم.

رئیس شورای سیاسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر «خلاقیت و نوآوری» تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، بخش مسابقه (طوبای طلایی) جشنواره تجسمی فجر دهم بهمن ماه در حوزه هنری افتتاح شد. آثار ارسالی به جشنواره پس از داوری در موسسه صبا به نمایش گذاشته شد. آثار ارسالی به شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در بخش بازار هنر حوزه هنری قابل بازدید است.

در همین راستا موزه هنرهای معاصر میزبان نمایشگاه آثار معروف هنرهای تجسمی و «آینه در آینه» است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)