تاکنون برای هر کرسی پارلمان 48 نامزد وجود دارد

0
(0)

به گزارش ایسنا، هادی طحنظیف ظهر امروز (سه شنبه) در برنامه زنده تلویزیونی «به یک» ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند بررسی صلاحیت نامزدهای دوازدهمین دوره شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری. گفت: تعداد کاندیداها انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی تا کنون به بیش از 14 هزار نفر رسیده است که البته رقم نهایی نیست چرا که شورای نگهبان تا 28 بهمن مهلت دارد به ایرادات تایید نشده رسیدگی کند. کاندیداها، نتیجه نهایی در پایان همان روز اعلام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: پیش بینی می شود تعداد تاییدیه های صلاحیت بیش از این رقم باشد. تاکنون برای هر کرسی شورای اسلامی 48 نامزد در نظر گرفته شده است که با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در جستجوهایی که در گذشته انجام داده ام، کشوری را ندیده ام که برای هر کرسی به اندازه ایران نامزد داشته باشد. البته مطلوب یا مطلوب بودن این سؤال مستلزم مطالعه آکادمیک است و پژوهشگران و نخبگان باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی را بر اساس قانون بررسی می‌کند و کاندیداها در صورت داشتن حداقل شرایط قانونی تایید صلاحیت می‌شوند. در میان تایید شدگان افرادی با گرایش های سیاسی مختلف هستند که سوابق آنها نشان دهنده گرایش سیاسی آنهاست. البته ما در بررسی صلاحیت ها به گرایش های سیاسی افراد توجه نمی کنیم و طبق قانون ملاک فقط صلاحیت های فردی خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: افراد زیادی از اصناف، اقشار و گروه‌های اجتماعی مختلف کاندیدای انتخابات هستند. به عنوان مثال بیش از 3700 نفر از جوانان در مرحله احراز صلاحیت در هیات های نظارت تایید صلاحیت شدند که این رقم افزایش یافته و تعداد نهایی آن روز پنجشنبه اعلام می شود.

وی در خصوص تعداد کاندیداهای زن در این دوره از انتخابات مجلس گفت: بر اساس احراز صلاحیت در هیأت های نظارت چهار برابر نامزدهای زن هستند که به این تعداد اضافه می شوند. بنابراین مردم می توانند در مجلس آینده نمایندگانی از اقشار و گروه های مختلف داشته باشند تا مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال مجری در خصوص دلایل رد صلاحیت گفت: هر انتخاباتی قانون خودش را دارد. طبق قانون، حقوقدانان شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار نظر می کنند و همه اعضای شورای نگهبان اعم از حقوقدانان و حقوقدانان در مورد نامزدهای انتخابات شورای اسلامی اظهار نظر می کنند. ما به متقاضیان دلایل رد صلاحیت را اعلام می کنیم. در این راستا حدود 8000 جلسه با داوطلبانی که پیشنهاداتی در این خصوص داشتند برگزار شد.

وی افزود: در بررسی صلاحیت ها باید حقوق داوطلبان و مردم رعایت شود. هر یک از نظامیان دارای اقوام و همفکرانی هستند که باید ناموس آنها حفظ شود و از طرفی مردم نیز در صورتی که نظامی مرتکب مفاسد اقتصادی شده یا از موقعیت خود سوء استفاده کرده باشد حق دارند با این صلاحیت مخالفت کنند. بنابراین دلایل ابطال به متقاضیان اعلام می شود اما قانون اجازه انتشار عمومی این دلایل را نمی دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: البته وی همچنین یادآور شد که بر اساس قانون جدید انتخابات اگرچه نامزد از دلایل رد صلاحیت خود مطلع می شود اما در رسانه ها و افکار عمومی دلایل نادرستی را مطرح می کند و اتهاماتی را مطرح می کند. در مقابل شورای نگهبان، این شورا حق دارد باید از خود دفاع کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از کاندیداهایی که در انتخابات های مختلف رد صلاحیت شده اند به سمت استانداری می رسند، گفت: شورای نگهبان در حیطه وظایف و مسئولیت های خود عمل می کند. احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری وظیفه شورای نگهبان است.

وی افزود: هیات نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت افراد برای پست های دیگر را ندارد و در این زمینه هیچ استعلامی از هیات نگهبان وجود ندارد و این کار بر اساس قانون دیگری انجام می شود و داوطلب هستند.

وی همچنین تاکید کرد: در صورت نیاز با برخی از کاندیداها تماس می گیریم و ابهامات یا نکات پرونده آنها را بررسی می کنیم، مثلاً دیروز با دو سه کاندیدا تماس گرفتم و نکاتی را به آنها گفتم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)