بی‌توجهی به رشته‌های مختلف فیلم «لاتاری» باعث شگفتی است/ ارائه جوایز هم‌ارزش خلاف مقررات جشنواره است

0
(0)

بی‌توجهی به رشته‌های مختلف فیلم «لاتاری» باعث شگفتی است/ ارائه جوایز هم‌ارزش خلاف مقررات جشنواره استخبرگزاری فارس: بی‌توجهی به رشته‌های مختلف فیلم «لاتاری» باعث شگفتی است/ ارائه جوایز هم‌ارزش خلاف مقررات جشنواره است

عزیزالله حاجی‌مشهدی گفت: وقتی شنیدم فیلم خاصی به دلیل نوع نگاه و زاویه دید فیلمنامه‌نویس به طور کلی در سایر بخش‌ها، از جمله در بخش‌های فنی یا بازیگری نیز به سادگی حذف می‌شود، باعث شگفتی من شد!

عزیزالله حاجی مشهدی از منتقدان، کارشناسان و مدرسان سینمای ایران به شمار می‌آید او در دوره هایی از جشنواره فیلم فجر در بخش هیات انتخاب حضور داشته است. حاجی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس اشکالات داوری‌های امسال را به وضوح بیان کرد.

جوایز هم ارزش خلاف مقررات جشنواره است

منتقد سینمای ایران در پاسخ به این سوال که جوایز هم ارز در جشنواره امسال قانونی ارائه شده است یا خیر گفت: با بررسی مقررات سی وششمین جشنواره فیلم فجر، در می یابیم که در یکی از بندهای مقررات جشنواره به وضوح اعلام شده است که : «هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی شود. در حالی که در این دوره از جشنواره ، در دو بخش مهم «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلمنامه» ، باوجود صراحتی که در مقررات جشنواره وجود دارد، این اتفاق افتاده است و به جای دو جایزه در دو بخش ، چهار جایزه در دو بخش به عنوان «جوایز هم ارزش» به نامزدهای رشته های کارگردانی و فیلمنامه نویسی اعطاگردیده است که به نظر می رسد چنین کاری با پیشنهاد هیئت داوران وتایید دبیر جشنواره صورت پذیرفته است!

دیپلم افتخار در راستای تقدیر و تشویق هنرمندان صورت می‌گیرد

وی در پاسخ به این سوال که ارائه دیپلم افتخاردر حوزه بازیگری ارزش و اعتبار جشنواره را زیر سوال نمی‌برد گفت: به طور معمول ، در بسیاری از جشنواره ها، «دیپلم افتخار» در صورتی که در مقررات جشنواره به عنوان یک جایزه مشخص ، پیش بینی نشده باشد، در شرایطی که در یکی از بخش ها یا رشته ها ، کاری واجد ارزش چشمگیر شناسایی شود و رقیب برتری امکان کسب جایزه را از آن اثر سلب نماید، صرفا برای قدردانی و تشویق ،دیپلم افتخار اعطا می شود که البته حتما باجلب نظر موافق دبیر جشنواره ، این کار عملی می شود. به نظر من اعطای این گونه جوایز لطمه‌ای به اعتبار جشنواره ها نمی زند و در راستای تقدیر وتشویق هنرمندان ، کار شایسته‌ای به نظر می رسد و برخلاف اعطای جوایز هم ارزش، عدول از مقررات جشنواره نیز به حساب نمی آید.

کارشناس سینما در پاسخ به این سوال که داوری‌های این دوره از جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: با توجه به سابقه شخصی حضور در هیئت انتخاب فیلم ( سینمای ایران و سینمای بین الملل) در جشنواره فیلم فجر و حضور در هیئت داوری چندین جشنواره دیگر، بیش از سه دهه گذ شته ، باید بگویم که همواره کار «هیئت انتخاب» جشنواره حساس تر و چالش برانگیزتر از کار «هیئت داوران» جشنواره است. چرا که بود و نبود و حذف وکنار گذاشتن یک فیلم در جشنواره ، در مرحله ی انتخاب فیلم ها رخ می دهد ، در حالی که در داوری، صرف نظر از این که یک فیلم درست ودقیق انتخاب شده باشد و یا احتمالا ضعفی داشته باشد، داوران باید در بخش های مختلف به آن فیلم امتیاز بدهند و برآیند کلی آرا وامتیازات به نامزدشدن آن اثر و یا دریافت جایزه منجر خواهد شد.

عدم توجه به رشته‌های مختلف «لاتاری» باعث شگفتی است

وی در خاتمه گفت: در جشنواره سی وششم فیلم فجر، ضمن احترام به همه داوران نام آشنای جشنواره ، وقتی شنیده می شود که فیلم خاصی به دلیل نوع نگاه و زاویه دید فیلمنامه نویس – که به طور مستقیم به محتوای آن اثر برمی گردد – به طور کلی در سایر بخش ها، از جمله در بخش های فنی یا بازیگری نیز به سادگی حذف می شود، باعث شگفتی من شد! چرا که مثلا «صدابرداری» یک «فیلمبرداری» یک فیلم، ربطی به فیلمنامه و مضمون ودرونمایه آن اثر ندارد. اگر ازاین زاویه بخواهیم نگاهی بیطرفانه به داوری های امسال داشته باشیم، کار داوران عزیز خالی از اشکال نبوده است!

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)