بهبود چشمگیر شاخص های سلامت در دوران انقلاب / افزایش دانشجویان دختر پزشکی نسبت به پسران

0
(0)



مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت ضمن تشریح ارتقای شاخص های سلامت در دوران انقلاب، ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و در این باره توضیح داد. .

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین نیکنام در «همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و سامانه ارجاع الکترونیکی» که صبح سه شنبه 26 بهمن ماه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بررسی سوابق جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که دستاوردهای متعددی به دست آمده است. در زمینه های مختلف که حوزه سلامت و شفا را می توان از مهمترین دستاوردها برشمرد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی علوم پزشکی در نظام سلامت ادغام شده است، افزود: قبل از انقلاب اسلامی، علوم پزشکی و دانشگاه ها زیر نظر وزارت علوم اداره می شد، اما در دهه 60 دانشگاه های علوم پزشکی زیر نظر وزارت علوم بودند. نظارت وزارت علوم نظارت وزارت بهداشت و در نتیجه آموزش پزشکی در نظام سلامت یکپارچه شد.

مدیر کل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت با اشاره به تعداد دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: 68 دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعالیت می کنند. ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در نظام سلامت را باید یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران دانست.

نیکنام ادامه داد: به برکت ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت توانسته ایم نیروهای لازم را در نظام سلامت تربیت کنیم. بنابراین می توان گفت ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت را باید یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی دانست.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی در نظام سلامت منحصر به نظام آموزشی نیست، افزود: تقویت شبکه بهداشت و درمان کشور از دیگر دستاوردها است. از نظام سلامت شبکه درمان کشور در سراسر ایران گسترش یافته است. به گونه ای که مراکز بهداشتی درمانی در دورافتاده ترین نقاط کشور فعالیت می کنند و خدمات لازم را ارائه می دهند.

وی خط مشی بهداشت و درمان را متذکر شد: زمانی که تصمیمی در وزارت بهداشت گرفته شود در سراسر شبکه بهداشت و درمان کشور اجرا می شود. وزارت بهداشت بسته به شرایط محیطی در مورد سیاست های خود تصمیم گیری می کند و تصمیمات اتخاذ شده در شبکه قدرتمند سلامت کشور اجرا می شود.

نیکنام با بیان اینکه امید به زندگی در دوران انقلاب اسلامی افزایش یافت، تصریح کرد: پیش از انقلاب امید به زندگی برای زنان و مردان ایرانی به ترتیب 53 و 55 سال بود و اکنون برای زنان 79.6 و برای مردان 79.6 است. او به 76.1 سال رسید.

وی همچنین درباره شاخص مرگ و میر مادران تصریح کرد: مرگ و میر مادران یکی از شاخص های مهم در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود. بر اساس آخرین آمار و اطلاعات مربوط به دوران قبل از انقلاب که مربوط به سال 1356 است، میزان مرگ و میر مادران در هر 100 هزار نفر معادل 254 نفر بوده که اکنون به 25.1 در هر 100 هزار نفر رسیده است.

نیکنام درباره میزان مرگ و میر نوزادان نیز گفت: قبل از انقلاب اسلامی نرخ مرگ و میر نوزادان 154 در هزار تولد زنده بود که اکنون به 9.24 در هزار تولد زنده رسیده است.

مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح دیگر دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز کاهش یافته است به طوری که میزان مرگ و میر این گروه کاهش یافته است. از 225 در هزار نفر در انقلاب قبل از اسلام به 14 در هزار هزار نفر رسیده اند.

نیکنام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته بیماری ها را کنترل کند، افزود: وزارت بهداشت توانسته برخی از بیماری های واگیر مهم را کنترل، حذف و یا ریشه کن کند. شرایط به گونه ای است که برخی از بیماری ها در کشورهای دیگر وجود دارد، اما ایران توانسته بسیاری از این بیماری ها را کنترل کند.

مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره روند کلی واکسیناسیون کشور گفت: واکسیناسیون کودکان را به 100 درصد رسانده ایم. از طریق زنجیره سرد ثابت و متحرک ما، واکسن در سراسر کشور توزیع می شود.

وی با بیان اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه سلامت به حدی است که بیان آن در زمان محدود امکان پذیر نیست، افزود: کنترل بیماری تالاسمی با غربالگری های انجام شده و همچنین کنترل تیروئید بیماری ها از طریق غنی سازی نمک با ید از دیگر اقدامات مهم وزارت بهداشت است

نیکنام با بیان اینکه در حوزه سرطان نیز اقداماتی انجام داده ایم، گفت: ثبت اطلاعات افراد مبتلا به سرطان از دیگر دستاوردهای ماست. شرایط به گونه ای است که تنها 10 درصد از اطلاعات بیمار ثبت نمی شود.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره «سند ملی ارتقای آب آشامیدنی سالم» خاطرنشان کرد: دسترسی به آب آشامیدنی سالم بسیار حائز اهمیت است. زیرا آب آشامیدنی ناسالم می تواند سلامت عمومی را به خطر بیندازد. سند ملی بهبود آب آشامیدنی سالم با کمک سایر نهادها تکمیل شد.

وی با اشاره به ساخت مراکز بهداشت حرفه ای در کارگاه ها در کشور گفت: اگر تعداد کارگران یک کارگاه بیش از 250 نفر باشد در آن کارگاه مرکز بهداشت حرفه ای ایجاد کرده ایم.

نیکنام همچنین عملکرد وزارت بهداشت در دوران شیوع کرونا را چشمگیر عنوان کرد و افزود: عملکرد وزارت بهداشت توسط سازمان جهانی بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا واکسن وارد کشور کردیم اما با تلاش و مجموعه اقدامات انجام شده موفق شدیم بیشترین واکسن ها را برای مقابله با کووید تولید کنیم و در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

وی درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت ادامه داد: هدف ما تنها بیان دستاوردها نیست، بلکه می خواهیم دستاوردهای خود را در اختیار کشورهای دوست قرار دهیم.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش تعداد دانشجویان پزشکی نیز گفت: قبل از انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان پزشکی در کشور 25 هزار نفر بود که در حال حاضر این رقم به رسیده است. بیش از 230000. همچنین بررسی ها نشان می دهد که تعداد دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر افزایش یافته است.

نیکنام با بیان اینکه علاوه بر تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی نیز افزایش یافته است، افزود: قبل از انقلاب اسلامی پزشکان خارجی در ایران طبابت می کردند اما امروزه شرایط تغییر کرده است. شرایط این روزها به گونه ای است که حدود 7000 دانشجوی بین المللی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی در خصوص تعداد پزشکان متخصص گفت: بررسی سوابق نظام سلامت ایران نشان می دهد که متخصصان زن در بسیاری از زمینه ها به مردم خدمت می کنند.

نیکنام در پایان گفت: کنفرانس PHC با موضوع UHC ماه آینده با حضور وزرای 20 کشور جهان به میزبانی وزارت بهداشت ایران برگزار می شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)