اکران اشعار ۱۲۰ شاعر معاصر در تهران/ حواشی اشعار «فروغ و سهراب» اجحاف در حق شعر و ادبیات بود

0
(0)

به گزارش ایسنا، رضا صیادی در نشست خبری کمپین شهر شعر به تشریح جزئیات برگزاری این کمپین در شهر تهران پرداخت و گفت: اکران مجموعه شعری از شاعران مختلف آرزوی سالیان سال در شهر تهران بوده است. و شهر را سکویی برای پرستش شعر فارسی قرار دهند . با وجود وقوع دو حادثه طوفان الاقصی و ترور مرحوم مهرجوی، حرکت شهرالشعیر آغاز شده و با وجود اینکه سوالاتی در این باره مطرح شده است، اما به این موضوعات پاسخ داده ایم. در واقع نظراتی در مورد فروغ فرخزاد و سهراب سپهری مطرح شد که ما پاسخ دادیم و این اظهارنظرها را نقض شعر و ادبیات کشور می دانیم. امروز باید وارد متن شده و در مورد موضوع اصلی اجرای این کمپین صحبت کنیم.

وی افزود: آثار حدود 120 شاعر این مجموعه انتخاب و در حدود 1000 تابلوی شهر تهران قرار گرفت. ما سعی کرده ایم در این نظرسنجی همه سلیقه ها را پوشش دهیم و کسانی که این مجموعه را بررسی می کنند متوجه می شوند که ما به سمت خاصی متمایل نشده ایم.

وی ادامه داد: تلاش شده تا حجم اشعار در قالب ها و تیپ های مختلف همخوانی داشته باشد و به این ترتیب در این مجموعه اشعار عاشقانه، آیینی و سیاسی داریم که در کنار هم یک سمفونی را تشکیل می دهند و مشکل دیگری که مورد توجه قرار گرفته استفاده از شاعران در این کارزار بود که مورد توجه او قرار گرفت.

به گفته وی، بدون شک در همه آثار نقدهایی وجود دارد که ما نیز با آن مواجه هستیم، اما سعی می کنیم از آنها درس بگیریم و امیدواریم با کمک رسانه ها این حرکت بیش از پیش دیده شود. برای ارج نهادن به ادب و فرهنگ شعر فارسی باید از سطرهای حاشیه ای که پاسخ داده شده است گذشت و به اصل مطلب رفت.

رئیس اجرایی سازمان زیباسازی به تشریح روند انتخاب اشعار پرداخت و گفت: در سازمان زیباسازی شورای فرهنگی داریم که راهکارهای تبلیغات فرهنگی را تعیین می کند و معاونت فرهنگی شهرداری تهران بخش مهمی از این اتاق فکر را هدایت می کند. در این کمپین سعی شده از ظرفیت شاعران و نویسندگان متخصص در این زمینه استفاده شود. بنابراین از آقای اسفندقه که مشاور شهردار تهران است کمک گرفتیم.

صیادی تصریح کرد: شاعران در اتاق همفکری نظرات خود را برای دستیابی به ساختار گزینشی ارائه کردند. شهریار را مبدأ و شاعران دهه شصت را مقصد قرار دادیم که این بازه زمانی انتخاب شد و بیش از 500 اثر وارد اتاق فکر شد و پس از بحث و تبادل نظر مفصل در نهایت 120 اثر برای اکران فرهنگی انتخاب شد. در تهران

وی تاکید کرد: هدف این بود که در انتخاب شعر برای انتقال معنا دقت شود. ما در حال حاضر به شدت تحت تاثیر ساختارهای تبلیغات محیطی هستیم و زمان آزاد بسیار کمی برای تمرین وجود دارد. تعداد اکران ها زیاد است، بنابراین ما از فرصت استفاده کردیم و همه سلیقه ها را پوشش دادیم. در اجرای کمپین «شهر شعر» سعی کردیم از ساخت و سازهای عابر پیاده حداکثر استفاده را بکنیم تا اشعار کاملتر دیده شوند و اشعار کوتاه تری را در بزرگراه ها قرار دادیم.

وی ادامه داد: در خصوص کمپین شهر قرآن سعی کرده ایم در همه مناسبت های خود نگاه قرآنی داشته باشیم که البته در ماه مبارک رمضان این موضوع بیشتر مشهود است.

صیادی از تلاش برای ساخت نماد قرآن در تهران و همچنین ساخت المان مؤذن در میدان نماز تهران خبر داد و افزود: این دو المان برای ساخت و نصب در تهران در نظر گرفته شد و ساخت آنها در دستور کار قرار دارد. . کمپین شهر شعر حداقل تا 10 روز آینده در تهران ادامه خواهد داشت و کمپین با به روز رسانی و جابجایی ساختارها به منظور دیده شدن بالا محقق می شود و به طور کلی شعر را یکی از اولویت های کاری فرهنگی سازمان می دانیم. در مورد دیدگاه های موضوعی نیز این بحث وجود دارد و سعی می کنیم در مناسبت های مختلف از جمله مناسبت های پاسداشت، اشعار این حوزه را در تهران مرور کنیم.

وی ادامه داد: توسعه کمپین در سایر رسانه ها با توجه به استقبالی که صورت گرفته دنبال می شود به طوری که رادیو حرکاتی از این کمپین را در شبکه های مختلف پخش می کند و شعر مرکز توجه است و این مشکل دست ماست. حرکات بعدی در گام اول تاکید کردیم که عکس شاعران روی بیلبوردها گذاشته شود تا بگوییم شاعران هم قهرمانان شهر هستند. قرار نیست تنها عکس بازیگران البته گران قیمتی باشد که روی بیلبوردهای شهر نصب شود.

وی ادامه داد: مجموعه آثار این کمپین در اختیار معاونت فرهنگی مترو قرار گرفته و طی چند روز آینده در مترو اکران می شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از غربالگری روی سازه ها در نقاط مربوطه انجام می شود، افزود: در واقع غربالگری سازه ها را هوشمند کردیم و غربالگری در نقاط هدف این مطالعه به صورت هوشمند انجام شد. مثلا شعری در جاده شهر رای توسط آقای مهدی نژاد برای سید الکریم پخش شده است. همچنین قصد داریم کمپین های تعاملی را اجرا کنیم تا بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر کاربردی شوند. به عنوان مثال سیستم خدماتی که محصولی را ارائه می دهد یا استفاده از کدهای QR در قالب اسکن تعاملی در غربالگری اماکن دیدنی تهران پیاده سازی شد و همچنین سعی داریم در آینده از اسکن های تعاملی برای اسکن شهر شعار استفاده کنیم. پویش شهر شیر نقدهای بسیار خوبی را از اقشار مختلف دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، در بخشی دیگر از این جلسه مرتضی امیری اسفندق مشاور شهردار تهران در خصوص کمپین شهر شعر گفت: شهرداری همدلی و ارتباط با شهروندان را از زبان شعر در دستور کار قرار داده است تا به این ترتیب شهرداری شعر و شاعری را در دستور کار قرار دهد. از همدلی و دوستی در تردد شهروندان و ترافیک استفاده شود. در واقع این کمپین برای غلبه بر متن است نه عکس و نام شاعر، این کمپین مورد توجه قرار گرفت و شهرداری در جایگاه «شعر» قرار گرفت تا به شهروندان یادآوری کند که آنها هم «شاعر» هستند و نگاه شهروندان به این سازه ها و اشعاری که در مرتفع ترین نقاط شهر سروده شده در واقع مناظر را بهشتی کرده است. به این ابیاتی که سروده می شود پناه می بریم و حس آرامش می گیریم. وقت آن است که با شعر نسل انقلاب آشنا شویم. یک کار خوب شروع شده و باید باز شود و کتک نخورد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)