اوج آنفولانزا در دسامبر / گسترش کرونا به زیر 5٪ کاهش یافت

0
(0)



رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تشریح آخرین وضعیت بیماری های فصلی در کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون بیشترین سهم بیماری زایی مربوط به آنفولانزا است، گفت: بنابراین افراد بالای 60 سال افراد مسن، مبتلایان به بیماری های زمینه ای، زنان باردار و … توصیه می شود در اسرع وقت واکسینه شوند.

دکتر شهنام آرشی در گفت وگو با ایسنا. وی گفت: از حدود 4 تا 6 هفته قبل به تدریج موارد آنفولانزا در کشور افزایش یافت که البته این روند صعودی همیشه در آبان و آذر اتفاق می افتد. به این معناست از آبان ماه شروع می شود و در آذرماه به اوج خود می رسد و پس از حدود دو ماه به تدریج کاهش می یابد.

وی افزود: طبق پیش بینی ما و آنچه در فصل تابستان اعلام شد؛ ما انتظار داشتیم افزایش موارد چند هفته زودتر شروع شود و همینطور هم شد. الان هم خیلی از موارد سرماخوردگی که می بینیم به دلیل آنفولانزا است.

وی تاکید کرد: بر اساس پایش شرایط حداقل 20 درصد از انواع سرماخوردگی های سرپایی مربوط به آنفولانزا است. البته در مواردی که در بیمارستان بستری می شوند به طور طبیعی نسبت آنفلوآنزا بیشتر است و این مشکل وجود دارد بستری شدن در بیمارستان در افراد مسن بیشتر است.

آرشی با بیان اینکه آنفلوآنزای که امسال شاهد آن هستیم در برخی رده های سنی شدیدتر است، تصریح کرد: توصیه اکید ما از شهریور ماه تزریق واکسن آنفولانزا در گروه های مستعد عوارض این بیماری بود. در واقع افراد بالای 60 سال، مبتلایان به بیماری های زمینه ای، زنان باردار و … باید فورا واکسینه شوند.

وی افزود: از طرفی از کسانی که علائم سرماخوردگی دارند تقاضا داریم علائم خود را کاهش دهند و دوره ناقل را سپری کنند، در خانه بمانند و استراحت کنند تا دیگران را در معرض خطر قرار ندهند و در صورت خروج از منزل حتما استفاده کنند. ماسکی که دیگران را بیمار نکند. علاوه بر این شستن و ضدعفونی دست ها نقش موثری در پیشگیری از بیماری های فصلی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در سه هفته گذشته پیک بالایی از بیماری در کشور داشتیم اما خوشبختانه از نظر دارو و تجهیزات مشکلی نداشته ایم و اقلام مورد نیاز به اندازه کافی در کشور تهیه شده است.

به گفته وی، بیماران بستری و مستعد ابتلا به این بیماری از جمله گروه‌های پرخطری هستند که علی‌رغم اصرار مسئولان بهداشتی و پزشکان، از تزریق واکسن آنفلوآنزا خودداری کرده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت کووید 19 در کشور با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در حال کاهش است، تصریح کرد: تعداد مبتلایان به کرونا به زیر 5 درصد رسیده است و درصد مبتلایان به آنفولانزا بسیار بیشتر است. قد بلند. ویروس کرونا وجود دارد.

آرشی تاکید کرد: حدود 15 تا 20 زیرسویه مختلف کرونا در کشور در حال گردش است و ما دائماً در حال نظارت هستیم تا در زمان انتشار یک سویه جدید از ویروس به سرعت مطلع شویم.

وی با بیان اینکه عموماً مشکلات تنفسی دلیل ورود بیماران آنفلوآنزا به بیمارستان ها است، تصریح کرد: البته کسانی که بیماری های مزمن دارند بسته به نوع بیماری می توانند تظاهرات مختلفی داشته باشند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)