انصراف جشنواره شعر فجر از انتخاب «رضا رشیدپور» برای اجرای اختتامیه

0
(0)

انصراف جشنواره شعر فجر از انتخاب «رضا رشیدپور» برای اجرای اختتامیه

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر از تصمیم اولیه این جشنواره برای انتخاب رضا رشید‌پور به عنوان مجری برنامه اختتامیه خبر داد و گفت: حتی مذاکرات اولیه نیز انجام شد اما منصرف شدیم.

مهدی قزلی

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر پیش از ظهر امروز دوشنبه، 23 بهمن‌ماه، با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی و جواد محقق دبیر علمی جشنواره در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

مهدی قزلی در این نشست از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره دوازدهم در تبریز در ششم اسفند ماه خبر داد و گفت:‌ همانند چهار سال گذشته ما جشنواره را در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌کنیم، بخش غیررقابتی که به محافل شعری ما اختصاص دارد و بخش رقابتی که بهترین کتاب سال گذشته را در سه بخش شعر بزرگسال،‌ شعر کودک و نوجوان و درباره شعر بررسی می‌کند.

وی ادامه داد:‌ امسال ما محافل شعری را در زاهدان،‌ اصفهان،‌ کرمانشاه،‌ سرپل ذهاب‌ و … برگزار کرده‌ایم. امروز نیز محفل فارسی زبانان غیر ایرانی را در قم برگزار خواهیم کرد و پایان هفته نیز سه محفل در تالار محراب خواهیم داشت. در تبریز نیز یک روز پیش از اختتامیه ما محفل شعری برگزار خواهیم کرد که احتمالا یک بخش از آن شعر ترکی باشد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: اگر سال آینده ما عهده‌دار برگزاری جشنواره شعر فجر باشیم قطعاً جشنواره را زودتر و در دی یا بهمن ماه برگزار خواهیم کرد.

جواد محقق دبیر علمی جشنواره شعر فجر در این نشست در سخنانی درباره بخش بین الملل این دوره گفت: در سال‌های گذشته در جایزه جلال و جشنواره شعر فجر کتاب‌های شعر و داستان کشور افغانستان و تاجیکستان را ارزیابی کردیم، اما به دلیل پاره‌ای از موارد سیاسی برگزیدگان تاجیک نتوانستند به ایران بیایند. در این دوره ما تنها به حضور شاعران فارسی زبان غیر ایرانی اکتفا کردیم.

جواد محقق دبیر علمی جشنواره نیز در سخنانی از ارزیابی چهار هزار و 781 عنوان کتاب شعر در این دوره خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برخی از این کتاب‌ها دو جلدی و سه جلدی هتسند می‌توان گفت در حدود 5 هزار جلد کتاب بررسی شده است از این میان در بخش بزرگسال سه هزار و 800 عنوان، در بخش شعر کودک و نوجوان 764 عنوان و در بخش درباره شعر بیش از 200 عنوان کتاب ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: امسال در جشنواره آثار شاعران فارسی سرای کشور افغانستان بررسی شد اما چون قبلا آثار یک دهه را ارزیابی کرده بودیم به کتاب قابل توجهی دست پیدا نکردیم بنابراین به این نتیجه رسیدیم که بهتر است هر چند سال یک بار آثار شاعران افغانستانی را در جشنواره ارزیابی کنیم.

محقق با اشاره به داوری این دوره نیز گفت: در هر بخش سه داور داریم که پس از غربالگری اولیه این سه داور این کتابها را بررسی می‌کنند و 5 تا 7 عنوان کتاب را به عنوان نامزد معرفی می‌کنند پس از آن در قالب یک گروه 5 نفره داوری که شامل آن سه داور، دبیر علمی و یک نفر از اعضای هیئت علمی است ارزیابی نهایی را انجام خواهیم داد.

مهدی قزلی نیز در توضیح این مطلب افزود:‌ با توجه به اینکه امسال تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است، ما تلاش کردیم از ترکمن‌های عراق، آذربایجان، روسیه و ترکیه برای حضور در جشنواره دعوت کنیم. مسئله تاجیک‌ها صدور ویزا نبود، چرا که سفیر ما در تاجیکستان کمال همکاری را با ما داشت، اما خود دولت تاجیکستان اجازه حضور به نویسندگان و شاعرانش را نداد. آن هم به دلیل مشکلات سیاسی که با کشور ما دارد. ما امسال در جشنواره شعر فجر بخش ویژه تاجیکستان را با جدیت پیش بردیم، حتی بنده یک سفر به تاجیکستان رفتم. لوح تقدیر برگزیدگان جایزه جلال امضا شد، اما چون نیامدند ما اساساً این مورد را مطرح نکردیم.

وی با اشاره به اضافه شدن بخش جنبی به این دوره جشنواره افزود: در بخش جنبی امسال یک دهه ادبیات ترکی ایران را بررسی خواهیم کرد با توجه به اینکه 12 سال از برپایی جشنواره شعر فجر می‌گذرد، ما 12 سال ادبیات ترکی ایران را ارزیابی کردیم و به بهترین‌ها جوایزی خواهیم داد. از همین رو مهمانان خارجی ما نیز از کشورهای ترک زبان هستند.

قزلی همچنین از تصمیم بنیاد برای انتخاب رضا رشیدپور به عنوان مجری برنامه اختتامیه جشنواره شعر فجر خبر داد و گفت: گزینه اولیه ما برای اجرای برنامه اختتامیه آقای رشیدپور بود، چون ایشان ترک هستند و اختتامیه در تبریز برگزار می‌شد، گزینه مناسبی به نظر می‌رسید حتی پیش مذاکراتی هم داشتیم البته باید بگویم همه اینها پیش از این بود که اساساً برنامه هفت و جشنواره فیلم فجر شروع شود. در ادامه از انتخاب ایشان منصرف شدیم و اجرای برنامه برعهده شخص دیگری خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری دوره چهار روزه برای برگزیدگان پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی خبر داد و گفت: درنظر داریم مجموع شعری از اشعار برتر این دوره چاپ شود تا در اختیار ناشران برای آشنایی با استعدادهای این جوانان قرار داد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر تعداد جوایز برگزیده این دوره را 30 سکه بهار آزادی عنوان کرد و گفت: تقدیری‌ها نیز 10 سکه دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)