انتقاد سموم سازان از تعرفه واردات/ 70 درصد سم برای تولید داخلی لازم است

0
(0)



به گزارش ایسنا، مسعود گیل آبادی در نشست بررسی چالش های تولید کود و سموم کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات مواد اولیه سموم و محصولات فنی آنها همانند محصولات آماده مصرف است، گفت: : در هیچ کجای دنیا و در هیچ کالایی در کشور چنین چیزی وجود ندارد دلیل اینکه ما از تولیدکننده بومی حمایت نمی کنیم این است که بسیاری از تولیدکنندگان به واردات علاقه دارند.

وی ادامه داد: ما علاوه بر تعرفه به واردات سمومی که در داخل کشور تولید می شود نیز انتقاد داریم و معتقدیم باید از ورود آنها به کشور جلوگیری شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: شرایط برای کودها یکسان است اما صادرات آن ممنوع است.

وی تصریح کرد: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم از تولید داخلی حمایت کنند. ما باید در تامین منابع باز باشیم تا بتوانیم رقابت کنیم. وزارت جهاد می داند که اگر سموم و سموم به موقع تهیه نشود و مبارزه صورت نگیرد، حداقل 40 درصد محصولات کشاورزی سقوط می کند.

گیل آبادی همچنین گفت: کیفیت تولیدات داخلی کاملا مشخص است و سازمان حفظ نباتات نیز آن را کنترل می کند. علاوه بر این، هر شرکتی آزمایشگاه مخصوص به خود را دارد و محصولات فنی وارداتی را بررسی می کند. اگر شرکت ها نتوانند کشاورزان را با تولید خوب راضی کنند، قبل از هر چیز ضرر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت توزیع ارز عادلانه نیست، تاکید کرد: 28 هزار و 500 تومان ارز برای تولید داخلی و فقط فنی و همچنین تمام سموم آماده مصرف داده می شود. یعنی مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی مقدار کمی ارز دریافت می کنند و مابقی از بازار داخلی با نرخ ارز آزاد تامین می شود اما واردات معمولا ارز ترجیحی دریافت می کند.

این فعال بخش خصوصی نیز گفت: 30 درصد سموم مورد نیاز کشور وارداتی و 70 درصد تولید داخل است اما با توجه به توزیع ارز، سهم واردات در حال افزایش است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)