افزایش بهره وری در روستاها با اجرای طرح "نوفن"

0
(0)



نعمت الله رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح روستای نوفن اظهار کرد: یکی از مدل هایی که سال گذشته پیاده کردیم و در حال پیگیری هستیم بحث “روستاهای نوفن” است که در راستای انتقال فناوری های نوین به کسب و کارهای خرد و کوچک روستایی به اجرا درآمده است. تاکنون در ۱۰ استان کشور جلساتی را برگزار و دستگاههای مرتبط را درگیر کردیم، برخی از رسته ها نیز مشخص شده اند و امیدواریم مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این طرح به دنبال بهره ور کردن هستیم و بحثی که درباره افزایش ارزش افزوده و رشد اقتصادی ملاک عمل قرار می گرفت و کمتر به آن توجه می شد را در حوزه روستا عملیاتی خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: در این طرح ضمن ایجاد شغل برای روستاییان تلاش می‌کنیم تا سطح فناوری‌های شغلی در روستاهای مختلف را افزایش و نرخ بهره‌وری در تولیدات کشاورزی و صنایع دستی را ارتقا دهیم.

وی افزود: سال گذشته دولت پیش بینی کرده بود که هشت درصد رشد داشته باشیم که ۴.۵ درصد از محل افزایش سرمایه‌گذاری جدید و ۳.۵ درصد باید از محل بهره وری محقق می شد. برای سرمایه گذاری جدید به اعتباری در حدود ۳۵۰۰ همت نیاز بود تا ۴.۵ درصد رشد اقتصادی از محل سرمایه گذاری حاصل شود ولی این مسأله غیر محتمل بود چون ۳۵۰۰ همت کل بودجه کشور در سال گذشته بود که ۱.۵ همت بودجه عمومی و ۲۲۰۰ همت بودجه شرکت ها است اما ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل افزایش بهره‌وری صورت می گرفت.

رضایی خاطرنشان کرد:طرح نوفن در واقع در راستای افزایش بهره وری است. ما سرمایه گذاری هایی را در روستاها انجام دادیم تا با یک ظرفیت مشخصی کار کنند ولی اگر بهره ور شوند ارزش افزوده بیشتری ایجاد می شود. مثلاً در بحث پرورش ماهی یا تولید قارچ یا تولید دام اگر بتوانیم به روش های مختلف بهره وری را در این طرح ها افزایش بدهیم بدون اینکه سرمایه گذاری جدید داشته باشند یا با سرمایه‌گذاری حداقلی می توانیم عملکرد در این مقیاس را به شدت افزایش بدهیم. 

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)