اشخاص حقیقی، صاحبان صنایع و کارخانه‌های مهم در کشور هستند

0
(0)



رسول سواری، امروز(سه‌شنبه، ۱۷ مرداد) در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۱ مرداد «روز ملی حمایت از صنایع کوچک» با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی مولود و دستاورد انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی با حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان وجود دارد و ۷ هزار واحد فعال بهره‌برداری تولیدی و صنعتی با اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۶۰ هزار نفر، در شهرک‌های صنعتی این استان مستقر است.    

 وی با تاکید بر اینکه مردمی سازی اقتصاد در حوزه تولید به‌معنای واقعی با راه اندازی شهرک‌های صنعتی رقم می‌خورد، افزود: همچنین حدود ۱۸۰ هزار نفر اشتغال در این شهرک‌ها ایجاد شده است. همچنین حدود هفت هزار واحد بهره‌بردار در این شهرک‌ها وجود دارد، که از این تعداد ۷۵ شهرک عملیاتی شده و در حال واگذاری است. تاکنون ۵۰ درصد از شهرک‌های این استان به ظرفیت نهایی خود رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان، توضیح داد: امروز اشخاص حقیقی، صاحبان اصلی صنایع و کارخانه‌های مهم در استان اصفهان و کشور محسوب می‌شوند و اشتغال خوبی را ایجاد کرده‌اند. در دهه ۵۰ هیچ ناحیه تخصصی و غیرتخصصی صنعتی در استان وجود نداشت، بر این اساس شهرک‌های صنعتی دستاورد نظام جمهوری اسلامی است، پیش از انقلاب صنایع کوچک وجود نداشت.

وی با اشاره به اشتغال دانش‌بنیان‌ها در صنایع، گفت: فعالیت‌های خوبی در حوزه فناوری و استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان انجام شده و صنایع کوچک و متوسط با ورود شرکت‌های دانش بنیان به علم و فناوری مجهز شدند. همچنین ورود شرکت‌های دانش بنیان به شهرک‌های صنعتی باعث شده تا تولیدات از شکل سنتی خارج شود.

سواری با اعلام اینکه امروز محصولات واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی اصفهان بسیاری از نیاز استان و کشور را برطرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از صنایع از واردات بی نیاز شدیم و اقدامات خوبی در راستای صادرات و برطرف کردن نیازهای دانش بنیانی و تکنولوژیکی کشورهای منطقه هم شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی استان اصفهان در گذشته بیشتر در حوزه‌های غذایی و ساده فعالیت داشتند، افزود: اما امروز واحدهای فناور و دانش بنیان ما در حوزه های مختلف تخصصی، فناوری صنایع فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان درخصوص طرح‌هایی که در حوزه صنایع کوچک در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی نه تنها مشکل اشتغال در بسیاری از شهرستان‌های استان و کشور حل شده، بلکه امروز در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و محصولات تولیدی استان از قابلیت صادرات به سایر کشورها برخوردار است.

وی درباره محدودیت‌هایی که صنایع در زمینه تامین منابع انرژی در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان دارند، تصریح کرد: اقدامات خوبی در راستای بهره برداری از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و شهرک‌های صنعتی انجام شده است. بهره‌وری چهار برابری نسبت به متوسط کشوری در زمینه مصرف آب در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان وجود دارد و به ازای مصرف هر لیتر آب در شهرک‌های صنعتی کشور برای حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر اشتغال ایجاد شده، اما در شهرک‌های صنعتی استان به ازای هر لیتر آب برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده در صورتی که در بخش صنایع بزرگ به ازای مصرف یک لیتر اب برای ۱۵ نفر و در بخش کشاورزی برای یک نفر اشتغالزایی شده است.

سواری تامین برق را یکی از مشکلات اساسی شهرک‌های صنعتی استان اصفهان دانست و گفت: با وجود تاکید بر حمایت از تولید و اشتغال برای توسعه اقتصادی کشور، صنایع و واحدهای تولیدی در تابستان در صدر فهرست قطعی برق قرار دارند و وزارت نیرو حمایت و همراهی چندانی با شهرک‌های صنعتی ندارد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)