35 درصد حملات سایبری از طریق هوش مصنوعی است/برنامه پدافند شیمیایی خوزستان باید تدوین شود

0
(0)

سردار غلامرضا جلالی در شورای هماهنگی پدافند غیرعامل خوزستان که امروز (30 آبان) در استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس طرح ملی درگیر کنترل تهدید هیبریدی هستیم. زیرا این تهدیدات ترکیبی از انواع مختلف تهدیدات و قابلیت های تکنولوژیکی از ابتدای حمله به سیستم سوخت هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از این تهدیدات ترکیبی در حوزه صنعت و زیرساخت است. با ظهور شبکه های اجتماعی و توسعه تعاملات و خارج شدن تا حدودی این شبکه ها، امکان ارتباط افزایش یافته و تهدید از داخل نیز افزایش یافته است و متاسفانه در چند سال اخیر حملات سایبری نیز افزایش یافته است. شاهد ظهور این دسته از تهدیدات بوده ایم و حتما باید تدابیری برای کاهش این تهدیدات و مدیریت امنیت سازمان های اطلاعاتی کشور بیندیشید.

جلالی بیان کرد: با توجه به اینکه زنجیره های تامین کشور به هدف حملات سایبری تبدیل شده است، بنابراین نگاه ساده صنعتی به موضوع پدافند غیرعامل برای جلوگیری از تهدید خودی که نفوذ یا خرابکاری عمدی یا غیرعمدی و کنترل فکری است کافی نیست. دارایی شرکت ها

وی تصریح کرد: کاهش، مدیریت و کنترل و تغییر نگرش از نگاه صرفا صنعتی به امنیت صنعتی نیاز جدی است که باید به آن توجه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر لزوم رسیدگی به تهدیدات سایبری زیرساخت ها تاکید کرد و ادامه داد: رژیم صهیونیستی راهبردی را علیه ما تعریف کرده بود و گفته بود زیرساخت های صنعتی که به مردم خدمات ارائه می کند به میزان خدمات و وابستگی بین ما بستگی دارد. مردم و خدمات زنجیره ای ایجاد می شوند، اهمیت دارند. به عنوان مثال، بخش چالش برانگیز آب و برق به عنوان یک هدف در نظر گرفته می شود.

وی گفت: به طور رسمی و دقیق، روند زنجیره های تولیدی ما هر چقدر هم که در خدمت رسانی به مردم موثر باشد، هدف تهدیدها قرار گرفته است. از جمله نرم افزار و آموزش، این حملات کاملاً موفق هستند. بنابراین دشمن سعی می کند با حمله سایبری جلوی زنجیره را بگیرد تا ما نتوانیم خدمات ارائه کنیم.

جلالی بیان کرد: یکی از محورهای تهدید که ماهیت صنعتی دارد، اختلال در زنجیره خدماتی مانند آب و برق است که عواقبی برای مردم ایجاد می کند و قسمت بعدی افزایش تبعات ایجاد شده و تبدیل شدن به چالش است.

وی افزود: یکی از کلیدهای پدافند غیرعامل کاهش تهدیدات با تمرکز بر امنیت و اطلاعات برای آرام کردن، غربالگری و کنترل تهدیدات است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در این زمینه در طول دو سال گذشته جمع بندی داشتیم و چهار دسته آسیب پذیری وجود داشت که یکی از آنها آسیب پذیری است که در سیستم ها وجود دارد. به عنوان مثال، ویندوز 8 یا 10 دارای یک آسیب پذیری است که باید اصلاح شود. دسته دوم حفره های پنهانی هستند که ممکن است ما درباره آنها ندانیم و هکرها از آنها اطلاع داشته باشند. آسیب پذیری بعدی ایمپلنت هایی است که در دستگاه های خارجی قرار دارند و آسیب پذیری بعدی استفاده از هوش مصنوعی در حملات است. در هفت تا هشت ماه گذشته، حدود 35 درصد از حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است.

وی افزود: بخشنامه های سایبری صنعتی برای صنعت تعریف و ابلاغ شده است که نیاز به اجرا دارد و با هرکسی که رعایت نکند برابر قانون برخورد می شود.

جلالی بیان کرد: زیرساخت های مورد هدف دشمن، زیرساخت هایی است که به مردم خدمات ارائه می کند. بنابراین این زیرساخت ها باید برنامه و دستورالعمل داشته باشند و از این نظر هر صنعتی با دیگری متفاوت باشد تا اهواز در بهمن 94 تکرار نشود و اگر برق قطع شود، آب قطع نشود.

وی افزود: این دستورالعمل نحوه کنترل و عملکرد مدار تخریب آبشاری را بیان می کند. جزو الزامات است و به نظر ما انجام آن برای هر نهادی که در خدمت مردم است واجب است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به وضعیت استان خوزستان گفت: در استان خوزستان بحث پتروشیمی و صنعت نفت مطرح است. به همین منظور با هماهنگی وزیر نفت، پنج منطقه نفتی با دستور فرمانده کل مناطق نفتخیز که مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب است در حال بررسی است. شامل مناطق نفتی عسلویه، خارگ، مناطق نفت خیز جنوب و بندرعباس است. این پنج حوزه برای اقدام جمعی هماهنگ شده و با حکم رئیس سازمان دفاع، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به این سمت منصوب شد.

وی بیان کرد: در دستورالعمل سامانه پدافند شیمیایی وظایف و مسئولیت های تاسیساتی که دارای فرآورده های شیمیایی و وابسته هستند مشخص شده است. از آنجایی که خوزستان جزو اولین استان های شیمیایی است، باید این دستورالعمل اجرایی شود و برنامه پدافند شیمیایی استان خوزستان تدوین شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در این راه هر دستگاهی باید بداند برای خودش چه کند. همچنین ابزار بی خطرسازی و کشف مواد شیمیایی و امداد و نجات فراهم شود و بخشی از بیمارستان های اهواز به عنوان بیمارستان امداد شیمیایی تعیین شود تا اگر مسمومیت برای کارگران صنعت نفت داشتیم، درمان شوند.

وی ادامه داد: طرح جامع پدافندی استان خوزستان مطالعه شده و یکی از طرح های خوب است و این طرح باید تبدیل به برنامه شود، اعتبار این برنامه باید مبنا باشد و اگر اعتبار کم باشد. ، به دستگاه ها واگذار می شود تا در برنامه دستگاه سالانه اعتبار این بخش را تامین کنند.

جلالی گفت: تبدیل مطالعات جامع پدافندی استان خوزستان به برنامه یک انتظار و تکلیف است و باید حدود 300 تا 400 عنوان برنامه دفاعی برای استان در نظر گرفته شود و کارگروه ها تشکیل و کار پیگیری شود. این برنامه برای حفاظت شهری نیز در نظر گرفته شده است، زیرا مشکلاتی که مستقیماً زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد جدی است.

وی افزود: استاندار در زمینه تعیین مسئولیت های قانونی، اجرای حفاظت غیرعامل را در نهادهای ملی روسای جمهور و وزرا و در استان ها بر عهده دارد. سیاست گذاری و برنامه ریزی و حصول اطمینان از اجرای آن بر عهده رؤسای این نهادها می باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل یادآور شد: برای استان خوزستان سه پیشنهاد داشتیم؛ یکی اینکه رویکرد ما این است که حداقل 30 شرکت مشاور واجد شرایط را در استان خوزستان شناسایی کنیم. برای فعالیت در فضای مجازی باید از شرکت های قابل اعتماد در زمینه امنیت مشاوره و آموزش دیده و هوشیار باشند. برای بخش آموزش، پیشنهاد شد که 200 تا 300 مربی حفاظت غیرعامل داشته باشند. در همین راستا به عنوان مربی آموزشی در دانشگاه امین تهران مشغول شد. ظرفیت دانشگاه، بسیج، هلال احمر و …. باید به عنوان مربی آموزش ببینند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)