کارت برگشت به بازار خودرو!

0
(0)


به گزارش ایسنا، آخرین گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی حاکی از آن است که تولید خودرو و قطعات در آبان ماه امسال نسبت به مهرماه 5.3 درصد افزایش داشته است، اما در مقایسه با نوامبر 1401 افت قابل توجه 28.3 درصدی را نشان داد.

از سوی دیگر در مجموع هشت ماهه تولید خودرو و قطعات در سال 1402 نسبت به کل آمار هشت ماهه سال 1401 کاهش یک درصدی داشته است.

عجیب نیست که فروش در نتیجه کاهش تولید کاهش می یابد. بر اساس آمار در شاخص فروش در آبان ماه امسال، فروش خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال 1401 و در مجموع از فروردین ماه تا پایان آبان ماه امسال 22.4 درصد کاهش داشته است. فروش خودرو و قطعات 11.2 درصد کاهش 1401 ثبت شده نسبت به هشت ماه.

کارت برگشت به بازار خودرو!

باید بگویم؛ از ابتدای امسال تا تیرماه، خودروسازان در چهار ماهه سال 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 در چرخه افزایشی تولید قرار داشتند. رشد 30 درصدی تعیین کرده بود؛ اما به گفته خودروسازان و قطعه سازان عواملی مانند قیمت گذاری اجباری، الزام رعایت استانداردهای 85 گانه از تیرماه که منجر به حذف برخی خودروها و ارائه نسخه های ارتقا یافته، کمبود منابع مایع و… شد. ، باعث شده اند که روند صعودی افزایش تولید اندکی مختل شده و ادامه یابد.

متأسفانه این روند تا آبان ماه سال جاری ادامه داشت و در مقایسه های آماری کاهش تولید و فروش را به ثبت رساند و به تعبیری افزایش تولید در ماه های اول نیز بی تأثیر بود؛ بنابراین ادامه روند کوچک سازی و عدم تصمیم جدی برای توقف به موقع این روند کوچک سازی، تحقق وعده تولید یک میلیون و 600 هزار تا یک میلیون و 800 هزار دستگاه در سال 1402 را با مشکل مواجه می کند.

بنابراین با ادامه این روند نه تنها افزایش تولید نسبت به سال گذشته، شاید دور از دسترس بودن تولید همان یک میلیون و 300 هزار دستگاه تولیدی در سال 1401 باشد.

این در حالی است که در ابتدای سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تولید در صنعت خودرو (خودرو و قطعه) را امری ضروری دانست و خودروسازان را موظف به افزایش تولید خودرو و قطعه کرد. 20-25 درصد در سال 1402 نسبت به سال گذشته

اما متأسفانه آمارها نشان می دهد که نه تنها صنعتگران احتمالاً نمی توانند به این وعده عمل کنند و «افزایش تولید» امری قابل اجرا نیست که نزدیک شدن به آمار تولید در سال 1401، شاید با همان مصوبه (کاهش تولید) تولید ماهانه در یک مقایسه آماری) دور از انتظار است

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)