پیش‌فروش سکه ربطی به بازار ارز ندارد/ کنترل فشار نقدینگی در پایان سال

0
(0)

پیش‌فروش سکه ربطی به بازار ارز ندارد/ کنترل فشار نقدینگی در پایان سالخبرگزاری فارس: پیش‌فروش سکه ربطی به بازار ارز ندارد/ کنترل فشار نقدینگی در پایان سال

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: همواره در ماه‌های پایانی سال فشار نقدینگی به اقتصاد افزایش می‌یابد و اجرای سیاست پیش فروش سکه می‌تواند مقداری از سطح فشار نقدینگی بکاهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جعفر مهدی‌زاده در نشست خبری امروز که با موضوع پیش فروش سکه در بانک مرکزی برگزار شد، اظهارداشت: قیمت طلا از تحولات بازار ارز تاثیر می‌گیرد و یکی از اجزای شکل‌ دهند قیمت سکه است اما هدف‌گذاری بانک مرکزی در این طرح کنترل بازار ارز نیست.

وی افزود: به لحاظ فنی نمی‌توانیم بگوییم پیش فروش سکه بر بازار ارز تاثیر نمی‌گذارد، اما هدف ما از پیش فروش ایجاد تعادل در بازار ارز نیست.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: هر چند که امسال نرخ رشد نقدینگی کمتر از سال گذشته بود، اما همواره در ماه‌های پایانی سال فشار نقدینگی به اقتصاد افزایش می‌یابد و اجرای سیاست پیش فروش سکه می‌تواند مقداری از سطح فشار نقدینگی در ماه‌های پایانی سال بکاهد.

مهدی‌زاده در پاسخ به این که گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش قیمت ارز تزریق 11 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت بانک مرکزی برای بازپرداخت تعهدات موسسات غیرمجاز بوده است، گفت: نقدینگی که بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می‌کند، قطعا بی‌تاثیر نیست اما به لحاظ کارشناسی نمی‌توانیم بگوییم این عامل (تزریق خط اعتباری برای موسسات غیرمجاز) تاثیرگذار بوده است زیرا حجم نقدینگی در کشور رقم بالایی است و ضمن اینکه نقدینگی فقط یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز است.

وی تاکید کرد: در حراجی سکه انتقادات هموطنان سایر شهرها این بود که دسترسی آنها به فروش های بانک مرکزی وجود ندارد که بر این اساس، طرح پیش فروش سکه را اجرا می‌کنیم.

مهدی زاده افزود: انتظار داریم از این طریق نیاز مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری در این زمینه را پاسخ دهیم.

انتهای پیام/م

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)