پشتیبانی: نادیده گرفتن فرصت های دیجیتال جدید به کشور آسیب می رساند

0
(0)

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بابک نگداری در همایش پژوهش و تحول دیجیتال که در مرکز آموزش، پژوهش و نوآوری مخابرات برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می رسد مدیران و مسئولان دولتی و… هنوز در اطراف آنها نیازی به دانستن تحول دیجیتال ندارند و آن را همانند فناوری اطلاعات می دانند. بنابراین هرگونه اقدامی برای شفاف سازی و ترویج این موضوعات حائز اهمیت است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس به تفاوت های تحول فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال پرداخت و گفت: در تحول فناوری اطلاعات به دنبال بهبود فرآیندهای اجرای این فناوری ها هستیم. اگر سطح آمادگی سازمان ها در این زمینه بهبود یابد، تحولات دیجیتالی می تواند منجر به تغییرات بیشتر در سازمان ها شود.

وی به امکانات فناوری دیجیتال اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در فضای کسب و کار در هر سازمانی در حال رخ دادن است، اگر درک درستی از تحول دیجیتال داشته باشیم، می توان تغییرات اساسی در تمامی حوزه های آن سازمان ایجاد کرد و این تغییرات می تواند فقط تغییر فرآیندها را محدود نکنید.

نگاری گفت: اجرای تحول دیجیتال در سازمان ها با بازنگری های جدی در چشم انداز و افق سازمان مواجه خواهد شد و ماموریت ها و اهداف کلی و توصیفی سازمان را تغییر اساسی خواهد داد و در نتیجه این تحولات، فرآیندهای سازمانی به صورت مستمر خواهد بود. اصلاح و بهینه شده است.

وی تصریح کرد: اگر درک درستی از تحول دیجیتالی در تمامی حوزه های سازمان صورت گیرد، می توان تغییرات عمیق در سازمان ها و بازنگری در ماموریت های سازمان را در دستور کار قرار داد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه هوش مصنوعی، رسانه های جمعی و… می تواند در تحول دیجیتال موثر باشد و گفت: تحول دیجیتال در اکوسیستم تحقیقاتی کشور نیز موثر است. وب و شبکه های اجتماعی نسل سوم توانایی مهمی در استفاده از مشارکت گسترده مردم، کارشناسان و نخبگان در پروژه های تحقیقاتی دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، هوش مصنوعی به ما این امکان را می دهد که در تجربه یا تحقیقات قبلی به طور گسترده جستجو کنیم. جمع بندی و ترجمه سریع مقالات، استفاده از تجربیات بین المللی در انجام تحقیقات و …. از دیگر امکاناتی است که این ابزار تحقیق در اختیار ما قرار می دهد.

نهداری به فناوری دیگری در حوزه تحول دیجیتال به نام Distributed Ledger یا DLT اشاره کرد و گفت: این فناوری امکان ثبت دقیق ایده ها و پیشنهادات را فراهم می کند و مشکلات مالکیت معنوی ایده ها را با هزینه کمتری حل می کند. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مشکلات ما در حوزه فناوری های نوین، ثبت ایده و حفظ مالکیت معنوی ایده پردازان است، فناوری دفتر کل توزیع شده کمک بزرگی به ما در این زمینه می کند.

وی با بیان اینکه این فناوری ها در ارتقای مشارکت کارشناسان، ارتقای کیفیت استفاده از مطالعات قبلی و حفظ مالکیت معنوی موثر است، گفت: نسل سوم وب، هوش مصنوعی و دفتر کل توزیع شده که هر کدام یکی از آنها را ساده کرده است. اصول مطرح شده در آنها بیش از گذشته به بی طرفی و عینیت در تحقیقات دست می یابند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه عینیت در پژوهش در طول تاریخ بازنویسی و طراحی شده است، گفت: به نظر من تحول دیجیتال حتی تعریف بی طرفی و عینیت در پژوهش را به روز می کند.

وی برخی از پیشرفت‌های احتمالی دیجیتالی‌سازی پژوهش را برشمرد و افزود: پژوهشگران قبل از درک این تحول، با زمان محدود و نظرسنجی تخصصی و با جمع‌آوری اطلاعات محدودتر می‌توانستند با عینیت موضوع تحقیق کنار بیایند، اما با ظرفیت تحول دیجیتال، اکوسیستم تحقیقاتی کشور دستخوش تغییرات عظیمی خواهد شد.

نگاری ادامه داد: نادیده گرفتن فرصت های دیجیتالی جدید در پژوهش به عینیت احتمالی نتایج تحقیقات در کشور لطمه می زند و پژوهش ما را غیرقابل قبول می کند.

وی بیان کرد: ممکن است برخی با اتخاذ این تحول در حوزه تحقیقات علمی مخالف باشند اما کم کم منطق مقاومت این افراد زیر سوال می رود چرا که در درازمدت باید از امکانات این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی با اشاره به اینکه در واقع برخی نظرات مبنی بر عدم استفاده از این سه فناوری دیجیتال در حوزه پژوهش علمی قابل قبول نیست، گفت: حتی در حوزه حاکمیتی نیز این فناوری ها حداکثر ظرفیت را دارند. و مشارکت شفاف تعداد زیادی از مردم در تصمیم گیری های مهم جامعه ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دنیا در حال بحث جایگزینی نظام حکمرانی پارلمانی با حاکمیت مشارکتی بر اساس امکانات فناوری های دیجیتال است که البته قابل نقد است. نظام نمایندگی، نظام تعاونی، هر کدام کارکرد خاص خود را دارند و هیچ کدام نمی توانند جایگزین دیگری شوند. با این حال مسلم است که تحول دیجیتال در کسب نظرات کارشناسی و مشارکت مردم در حکمرانی آینده تأثیر عمده ای خواهد داشت.

نگری در ادامه به تغییر اصول کلی اکوسیستم تحقیقاتی در موسسات تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: شاید رسالت اصلی این موسسات ارائه خدمات تحقیقاتی بی طرفانه به نهادهای تصمیم گیرنده باشد، اما در صورت وقوع تحول دیجیتال به نظر می رسد که این امر ماموریت تغییر می کند و تجربه داریم و مطالعات متعدد در کشور را جمع بندی و به مراکز هدف ارائه می کنیم.

وی با بیان اینکه موسسات تحقیقاتی دیگر به تنهایی به تحقیق نمی پردازند، تنها نظرات دیگران را جمع آوری می کنند، تصریح کرد: پژوهش باید علاوه بر استخدام پژوهشگران داخلی، از ظرفیت هوش مصنوعی و پژوهشگران خارجی استفاده کند.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی ادامه داد: سومین تغییری که در تحول دیجیتال در اکوسیستم پژوهشی کشور رخ می دهد این است که ماهیت پژوهش از حالت فردی و درون سازمانی به یک تعامل و همفکری ملی تبدیل می شود. این بدان معناست که به جای انجام تحقیقات درون سازمانی با یک گروه محدود، این ظرفیت را داریم که هر موضوعی را که لازم بدانیم به یک اجماع ملی تبدیل کنیم.

وی همچنین تحول دیجیتالی پژوهش را تحولی در اهداف بلندمدت سازمان های پژوهشی دانست و گفت: در واقع اهداف سازمانی باید با هدف استفاده حداکثری از فناوری های تحول دیجیتال در مکانیزم و فرآیندهای سیستم و مکان پژوهشی باشد. این ظرفیت در بخش های مختلف تحقیقاتی است.

نگاری ادامه داد: در عصر تحول دیجیتال حتی آموزش پژوهشگران نیز در حال تغییر است. اگر در حال حاضر بر اساس روش های تحقیق، پژوهشگران را در زمینه مهارت های فردی تربیت کنیم، نیروی پژوهشی در عصر تحول دیجیتال به مهارت های دیگری نیاز دارد. او باید بتواند از هوش مصنوعی استفاده کند و برای رهبری بحث و مهارت در کنار هم قرار دادن چندین دیدگاه آموزش ببیند.

وی تصریح کرد: در دوره جدید پژوهشگر باید بیشتر و بهتر از گذشته در زمینه هم اندیشی با گروه های متخصص تربیت شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به نقش شرکت مخابرات در تحول دیجیتال در ارتباط با اکوسیستم پژوهشی اشاره کرد و گفت: معتقدم شرکت‌های مخابرات و گروه‌های خدماتی ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توانند عامل اصلی تحول دیجیتال در حوزه فناوری اطلاعات باشند. کشور.

وی با بیان اینکه شرکت های مخابراتی می توانند نقش عمده ای در ایجاد فناوری دفتر کل توزیع شده ایفا کنند، گفت: این شرکت ها می توانند قطب توسعه این فناوری در کشور باشند.

نهداری به تجربه چین در این زمینه اشاره کرد و گفت: چینی ها از یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی به ارائه دهنده خدمات اولیه ارتباطی و پردازشی تبدیل شده اند که این خدمات پردازشی شامل فناوری هایی مانند دفتر کل توزیع شده یا رسانه های اجتماعی و هوش مصنوعی است.

وی ادامه داد: اگر مخابرات علاوه بر خدمات ارتباطی، پردازش اطلاعات را نیز به خدمات خود اضافه کند، می تواند نقش مهمی در تحول دیجیتالی کشور داشته باشد.
انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)