پایان قرارداد اعزام / خدمت اجباری برای حداقل 30 ورزشکار تا پایان فصل

0
(0)


با پایان یافتن مهلت اجرای تفاهم نامه تعویق سربازی لیگ کشور و لیگ برتر، بین 30 تا 40 ورزشکار در رشته های فوتبال، والیبال و بسکتبال تنها تا پایان فصل جاری فرصت دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

به گزارش ایسنا، اواسط مردادماه 1396 بود که سردار موسی کمالی، رئیس وقت اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از فراهم شدن امکانات جدید برای فوتبالیست ها، والیبالیست ها و بسکتبالیست های فعال در تیم های ملی و لیگ برتر خبر داد. وی در این خصوص به ایسنا گفت: بارها به ما گفته اند که ورزشکاران حرفه ای و قهرمانی فقط برای مدتی می توانند به صورت حرفه ای فعالیت کنند. از طرفی بسیاری از نزدیکان فعال در باشگاه ها معتقدند که افراد از همان دوران کودکی برای استعدادیابی تلاش می کنند و از همان لحظه تمرینات حرفه ای را پشت سر می گذارند تا بتوانند با بازی در تیم های ملی و لیگ های برتر کشور برای کشور افتخار کنند. جوانی که هستی این افراد بر این باور بودند که خدمت سربازی منجر به وقفه بین تحصیل و فعالیت حرفه ای می شود و در این راستا تصمیم گرفتیم طرحی را برای بازیکنان فوتبال، بسکتبال و والیبال اجرا کنیم که بر اساس آن آخرین مهلت اعزام این ورزشکاران به خدمت وظیفه عمومی در همین راستا خواهد بود. با توجه به این موضوع، ورزشکاران تیم ملی زیر 30 سال و بازیکنان تیم های لیگ برتری زیر 28 سال می توانند انجام وظیفه خود را به تاخیر بیندازند و غیبت نکنند.

سردار کمالی در آن زمان گفت: این طرح آزمایشی است و به مدت دو سال و پس از دو سال اجرا و بررسی های لازم در خصوص تاثیرگذاری این طرح، تداوم و افزایش آن در سایر حوزه ها مانند فوتسال، کشتی، رفع محموله ها انجام می شود. و… اقدام خواهد شد.»

اگرچه اجرای این طرح آزمایشی بیش از دو سال به طول انجامید، اما سرانجام در پایان مهرماه امسال سازمان وظیفه عمومی فراجا طی اطلاعیه ای رسمی پایان مهلت اجرای تفاهم نامه «تأخیر در اعزام نیروهای ملی» را اعلام کرد. و ورزشکاران از لیگ” و اعلام کرد: طرح آزمایشی تعویق اعزام ورزشکاران حرفه ای در رشته های فوتبال، بسکتبال و والیبال که در سال 1396 به صورت موقت و آزمایشی با تفاهم بین وزارت ورزش و ورزش ابلاغ شد. جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح پس از چهار سال اجرا و ارزیابی آزمایشی. نتایج واصله به وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح با تکمیل جدول زمانبندی اجرای آن نهایی شد.

بر اساس اطلاعیه خدمات عمومی فراژ، این طرح سه دلیل عمده ارزیابی می شود که عبارتند از «عدم امکان استفاده از این تسهیلات برای تمامی رشته های ورزشی بیش از 50 فدراسیون و تبعیض که مورد انتقاد جامعه ورزش سایر رشته ها قرار گرفته است». “، “تعداد کمی از جامعه آماری ورزشکاران مشمول این تفاهم نامه هستند.” و «تاثیر بسیار نامحسوس تفاهم نامه بر ورزش قهرمانی کشور که بازخورد آن در نتایج عملکرد تیم های ملی در رشته های مذکور نیز مشهود است». آماده. و به همین دلیل این طرح نه تنها در سایر حوزه های ورزشی اجرا نشد، بلکه در این سه حوزه نیز قابل اجرا نخواهد بود.

چند ورزشکار نظامی تغییر کردند؟

حال معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا در توضیحی جدید آمار استفاده کنندگان از این تفاهم نامه را اعلام کرد. بر این اساس یک نفر در رشته بسکتبال، کمتر از 12 نفر در والیبال و نزدیک به 20 نفر در لیگ برتر فوتبال و پنج نفر در تیم ملی از این تسهیلات بهره مند می شوند.

بر اساس آنچه معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد، این افراد می توانند تا پایان فصل جاری از این تسهیلات استفاده کنند و پس از آن باید وضعیت سربازی خود را مشخص کنند در غیر این صورت غایب محسوب می شوند. دریافت معافیت دائم یا موقت مانند معافیت تحصیلی و غیره، اعزام به سربازی و خدمت در یکی از تیم های ورزشی نیروهای مسلح از جمله تصمیماتی است که این بازیکنان در پایان فصل با آن مواجه خواهند شد. البته حضور این افراد در تیم های ورزشی به صلاحدید معاون تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود و شنیده ها حاکی از آن است که ستاد کل به همه رشته های ورزشی خود تاکید کرده است. تیم هایی که باید در زمینه های تخصصی خود فعال تر و جدی تر باشند.

اجرای قانون سربازان قهرمان ادامه دارد

سازمان وظیفه عمومی فراج نیز اعلام کرد که توقف اجرای این تفاهم نامه ربطی به اجرای قانون سرباز قهرمان ندارد و این قانون در حال اجراست. بر اساس قانون سربازان قهرمان، تمامی ورزشکاران حرفه ای در تمامی رشته های تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک در صورت کسب مقام های اول تا سوم در بازی های المپیک، آسیایی و جهانی از یک دوره خدمت اجباری عمومی معاف هستند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)