فریاد بر سکوت مجامع بین‌المللی برای نجات مسلمانان روهینگیا

0
(0)

فریاد بر سکوت مجامع بین‌المللی برای نجات مسلمانان روهینگیاخبرگزاری فارس: فریاد بر سکوت مجامع بین‌المللی برای نجات مسلمانان روهینگیا

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مستندسازی فجایع میانمار از اهداف تشکیل دادگاه نمادین مردمی برای محاکمه جنایتکاران علیه مردم روهینگیاست.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نداف محقق و تشکیل‌دهنده دادگاه نمادین روهین‌گیا در نشست خبری این دادگاه مردمی گفت: در دورانی که ندای حمایت حقوق بشر از همه مجامع بین‌المللی شنیده می‌شود، شاهد فجایعی هستیم که شاید در طول تاریخ بشریت هم بسیار به ندرت اتفاق افتاده است. اتفاقی بی‌سابقه که علیه قوم روهینگیا در حال رخ دادن است می‌تواند یک معضل بزرگ برای جامعه بشریت و مسلمانان باشد.

وی افزود: شاهدیم که مجامع بین‌المللی و کشورهایی که داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند درباره فجایع میانمار هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند این در حالی است که در هر 24 ساعت فجایعی رخ می‌دهد که آه از نهاد جامعه بیدار مسلمانان جهان برخواهد آورد.

نداف از جمله این فجایع عادی شدن کشتار این قوم مسلمان را عنوان کرد که این اتفاق خاص در سال 2015 آغاز شده است.

این عضو حقوقی تشکیل‌دهنده دادگاه نمادین مردم روهینگیا تصریح کرد: حضور در کمپ‌های مختلف توسط مستندسازان، آنان را وادار به مقایسه با کمپ‌های سوری،‌ افغانی و فلسطینی کرده است.

وی مدعی است اتفاقاتی که در کمپ‌های روهینگیا به صورت عادی رخ می‌دهد، بسیار دردناک و به‌عنوان فاجعه بشری باید موردبررسی قرار گیرد. این مهم نیازمند مشارکت بین گروه‌های مردمی و علمی است که در غیبت نهادهای بین‌المللی و سکوت جوامع مدعی حقوق بشر برای بررسی فجایع در حال رخداد لازم است؛ چراکه هیچ کشوری حاضر به کمک کردن مردم روهینگیا نیست و این به‌عنوان دغدغه دینی ما باید موردبررسی قرار گیرد.

نداف ادامه داد: ما برای تشکیل این دادگاه مردمی و نمادین که در غیبت مجامع بین‌المللی و سازمان‌های مدعی حقوق بشریت اتفاق می‌افتد،‌ می‌خواهیم صدای مردم روهین‌گیا را به گوش همگان برسانیم تا این مسئله که روزی در رأس خبرهای دنیا بوده، از دایره فراموشی خارج شود.

این عضو حقوقی تشکیل‌دهنده دادگاه نمادین مردم روهینگیا با اشاره به تأثیر دکتر نژمی‌منش عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی در نقش دادستان و فراتر از دادستان به‌عنوان سرپرست و راهنمای گروه حقوقی و تیمی از دانشجویان دانشگاه علامه، امام صادق(ع) و شهید بهشتی، گفت: ایشان استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه هستند و تجربیاتشان را به صورت آموزشی و به صورت عملیاتی بر این موضوع واقعی در مقابل جنایات میانمار به اجرا خواهند گذاشت.

وی گفت: برای روشن شدن میزان اهمیت این مسئله باید به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون فاجعه میانمار بپردازیم. ایشان فرموده‌اند تقلیل فاجعه میانمار به یک درگیری میان مسلمانان نادرست است، البته ممکن است در این حادثه تعصبات مذهبی تأثیر داشته باشد، اما این قضیه یک قضیه سیاسی است، زیرا مجری آن دولت میانمار است که در رأس این دولت زنی بی‌رحم قرار گرفته که برنده جایزه صلح نوبل هم بوده و با این اتفاقات درواقع مرگ جایزه صلح نوبل رقم خورد.

امروز این اتفاقات در مقابل چشمان کشورها و دولت‌های اسلامی و مجامع دولتی و دولت‌های ریاکار و دروغگوی مدعی حقوق بشر از سوی دولت میانمار در حال رخ دادن است. ایشان می‌افزایند چرا مدعیان حقوق بشر که گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشور جنجال و هیاهو به پا می‌کنند در برابر کشته شدن و آوار شدن ده‌هزار نفر از مردم میانمار هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. راه‌حل این قضیه این است که کشورهای مسلمان فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت بی‌رحم میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.

نداف با تأکید بر اینکه نام‌گذاری این برنامه با عنوان «فریاد بر سکوت» به همین دلیل است اظهار داشت: این دادگاه به‌منظور محکوم کردن این سکوت برگزار می‌شود و آنچه مسلم است محوری‌ترین برنامه ما دادگاهی است که قرار است برگزار شود. در حاشیه این دادگاه هم برخی از همکاران به تهیه سرود، کلیپ و مستندهایی اقدام خواهند کرد.

نداف اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند دین خودش را به مردم روهینگیا ادا کند.

مجری دادگاه روهینگیا افزود: با برگزاری این دادگاه به دنبال پیگیری اثرات آن در مجامع جهانی هستیم، همچنین قرائت حکم این دادگاه در صحن سازمان ملل از اهداف ما تعیین شده است.

وی تصریح کرد: به دنبال شفاف‌سازی این مسئله برای مردم از طریق رسانه‌ها خواهیم بود.

این عضو حقوقی تشکیل‌دهنده دادگاه نمادین مردم روهینگیا اتهام دوم دولت میانمار در این دادگاه را نسل‌زدایی عنوان کرد و گفت: اینکه یک گروه قومی را صرفاً به خاطر اینکه دینی خاص دارند و با قصد از بین بردن کلی یا جزئی آنها موردحمله قرار دهیم، بر اساس یکی از شیوه‌هایی که در ماده ششم اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری مطرح شده (مثل کشتن، ایراد صدمات شدید جسمانی و روانی، قرار دادن عمدی گروه در شرایط خاصی که منجر به از بین رفتن فیزیکی آن گروه شود، جلوگیری از زادو
ولد، انتقال اجباری کودکان موردهدف به گروه‌های دیگر) را موردبررسی قرار می‌دهیم.

وی اتهام سوم دولت میانمار را پاک‌سازی قومی عنوان کرد و گفت: به درستی می‌شود این تعبیر را می‌شود به کار برد که عمدتاً‌ روهین‌گیا مورد هدف پاک‌سازی قومی قرا گرفته شاید در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری بر اساس یک جنایت مطرح نشده باشد اما از سال 1992 به خاطر وقایع صربستان و ساخت یک دولت همگون و منسجم صرب،‌ مسلمانان مورد آزاد ر و اذیت قرار گرفتند،‌ بنابراین از سال 1990 این مسئله از نظر حقوقی می‌توان به حسب شرایط جنایت علیه بشریت یا نسل‌زدایی باشد و اگر در زمان مخاصمه مسلحانه اتفاق بیفتد می‌توان در جایگاه جنایت جنگی قرار گیرد.

به گفته این کارشناس در این دادگاه 7 قاضی حضور دارند که از شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی هستند. یک وکیل هم برای دولت میانمار قرار گرفته شده که به‌طور جدی از این دولت از نظر حقوقی دفاع خواهد کرد.

نداف با اشاره به اینکه کیفرخواستی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تنظیم شده است، اظهار داشت: پیش‌نویس رأی به صورت نهایی هم به دو زبان انگلیسی و فارسی تدوین شده که توسط کمیته‌ای از دانشجویان و متخصصین به‌عنوان کمیته تدوین رأی در نظر گرفته شده و این پیش‌نویس‌ها برای گرفتن نقطه‌نظرات به قضات ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم بعد از مسئولیت کیفریِ فردی یک دادگاه دیگر در همین چارچوب به‌عنوان مسئولیت بین‌المللی دولت میانمار تشکیل خواهد شد تا در عرصه بین‌المللی هم دو دادگاه داشته باشیم. یکی از این دادگاه‌ها دیوان بین‌الملل کیفری که مسئولیت کیفری فردی را دنبال می‌کند و دیگری دیوان بین‌المللی دادگستری که به مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها رسیدگی می‌کند.

این عضو حقوقی تشکیل‌دهنده دادگاه نمادین مردم روهینگیا افزود: تلاش کردیم که از طریق دادگاه مردمی دو هدف را به صورت جدی و توأمان در نظر داشته باشیم یکی اینکه این بحث به صورت حرفه‌ای و حقوقی که قابل دفاع در همه محافل عمومی باشد، دنبال شود دیگر اینکه این دادگاه‌ها معمولاً جنبه پروپاگاندایی داشته و ما می‌خواهیم کاری کنیم که این دادگاه خروجی حقوقی مناسبی برای ما داشته باشد.

نداف گفت: در این دادگاه می‌خواهیم مردم بنگلادش را دعوت کنیم،‌ همچنین می‌خواستیم یک نفر از مردم میانمار وارد ایران کنیم که روابط بین کشورها این اجازه را نداد اما حضور این قربانی می‌توانست اثر کار را بیشتر کند. البته نماینده‌ای از سمن‌های از طرف زنان و کودکان در این نشست حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه یک تیم دانشجویی درنهایت استنادات دادگاه را به چالش خواهد کشید،‌ گفت: پس از تنفس دادگاه رأی را خوانده و احتمال داده می‌شود پس از خواندن حکم، حکم دوباره مورد بررسی قرار گرفته و در مجامع دانشگاهی نقد شود.

این عضو حقوقی تشکیل‌دهنده دادگاه نمادین مردم روهینگیا خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که با درست و علمی برگزار کردن دادگاه و رأی آن، انتقادات موجود را از بین ببریم. حکمی که صادر خواهد شد بسیار بااهمیت خواهد بود؛ چراکه می‌توانیم از این طریق پیاممان را به جهانیان و رسانه‌های داخلی برسانیم.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)