سخنرانی متولی امامزاده سید اسماعیل بازار (ع) در دبیرستان‌های منطقه به مناسبت دهه فجر

0
(0)

سخنرانی متولی امامزاده سید اسماعیل بازار (ع) در دبیرستان‌های منطقه به مناسبت دهه فجرخبرگزاری فارس: سخنرانی متولی امامزاده سید اسماعیل بازار (ع) در دبیرستان‌های منطقه به مناسبت دهه فجر

مسئول فرهنگی اوقاف ناحیه ۳ تهران از سخنرانی متولی امامزاده سید اسماعیل بازار (ع) در دبیرستان حاتم و امام صادق (ع) به مناسبت دهه فجر خبر داد.

حجت‌الاسلام نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، گفت: متولی امامزاده سید اسماعیل بازار (ع) در دبیرستان حاتم و امام صادق (ع) به مناسبت دهه فجر خبر داد.

وی افزود: به صدا در آوردن زنگ انقلاب از دیگر اقدامات مدیر این آستان است.

مسئول فرهنگی اوقاف ناحیه 3 تهران تصریح کرد: این سخنرانی‌ها در روزهای 11و 14 بهمن 96 برگزار شده است.

امامزاده اسماعیل در خیابان شهید مصطفی خمینی، نزدیک میدان «سید اسماعیل» قرار دارد و منسوب به اسماعیل از اعقاب امام علی النقی (ع) است. یک سوی این بقعه به واسطه بازار سرپوشیده به خیابان اصلی بازار تهران راه می‌یابد. این مکان تاریخی شامل میدان، آب انبار ، مسجد- مدرسه فیلسوف الدوله و بازار سید اسماعیل است.

بنای فعلی امامزاده شامل صحن، ایوان، رواق ( ایوانی که در مرتبه دوم ساخته شود، پیشگاه)، بقعه و مسجد است. صحن امامزاده به شکل مستطیلی به ابعاد 23 در 35 متر است که محور طولی آن در امتداد شمالی – جنوبی قرار دارد و دارای سه ورودی است.

ورودی شرقی

که مدخل اصلی بنا نیز محسوب می‌شود. این ورودی مقابل سر در آب انبار ساخته شده است. 2 ورودی دیگر اطراف صحن نیز یکی در شمال و دیگری در جنوب به معابر فرعی راه دارند.

جبهه غربی

بنا دارای ایوانی رفیع و خوش منظر است که در طرفین آن دو منار طویل دیده می‌شود. در طرفین ایوان، سه ایوانچه در لبه صحن واقع شده است. بدنه ایوان غربی پوشیده از کاشی، و نیم گنبد آن مزیّن به مقرنس زیبا و پرکار است. در محل پاکار قوس پوشش ایوان، بر کتیبه‌ای با زمینه لاجوردی در سه سوی و روی کاشی‌های خشتی، عباراتی به خط سفید نقش بسته است.

کاشی‌های زرین فام مرقد متعلق به قرون هفتم و هشتم هـ . ق و مناره‌های موجود در این بقعه از قرن سیزدهم هـ . ق باقی مانده است.

بنای فعلی امام‏زاده سید اسماعیل (ع) مشتمل بر صحن، ایوان، رواق، بقعه و مسجد بالاسر است.

صحن امام‏زاده مستطیلی است که محور طولی آن درامتداد شمالی – جنوبی قرار دارد و با ابعادی در حدود 23 متر و 35 متر، دارای سه ورودی است. نمای اطراف صحن نیز با آرایشی از پایه‌‏ها و ایوان‌‏های کم‏ارتفاع، با نمایی آجری شکل گرفته است و ارتفاع کم نمای صحن سبب می‌‏شود تا ایوان جبهه غربی بنا بزرگ‏تر جلوه کند. بدنه ساده آجری نماهای چهار طرف صحن، در محل لچکی پشت بغل، باکاشی‏کاری‏‌های معقلی و خوش‏ نقشی تزیین شده است.

در حالی که لبه‌‏های اطراف صحن ارتفاعی معادل 5 / 4 متر دارد، ایوان غربی آن با ارتفاع 5 / 10 متر، در میانه جبهه غربی، تمامی توجه بیننده را به خود جلب می‏‌کند. دهانه ایوان حدود 3/7 متر است و ارتفاع مناره‌‏های اطراف آن به حدود 22 متر می‏‌رسد و باید اذعان کرد که این ایوان در حقیقت شاخص‌‏ترین قسمت بنای امام‏زاده سید اسماعیل تهران است؛ بدنه‏ ایوان پوشیده از کاشی و نیم گنبد پوشش آن مزین به مقرنسی زیبا و پرکار است.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)