ساخت اسباب‌بازی با قدمتی به درازای تاریخ

0
(0)


به گزارش ایسنا، بازی بر رشد توانایی های ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی کودکان تأثیر می گذارد و اسباب بازی ها به عنوان محملی برای این فعالیت دقیقاً چنین نقشی در روند رشد کودکان دارند. برخی از اسباب‌بازی‌ها مانند توپ، عروسک، ماشین و… قدمتی دیرینه دارند، اگرچه احتمالاً در هر دوره تغییراتی در نحوه ساخت آن‌ها ایجاد شده است، اما از دوران گذشته وسیله بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان بوده است. گذشته تا امروز

در واقع کودکان در حین بازی با اسباب‌بازی، سبک زندگی بزرگسالان را تقلید می‌کنند و برای زندگی آماده می‌شوند و مسئولیت‌های آن را می‌پذیرند و توانایی خلق، تفکر و تخیل در آن‌ها تقویت می‌شود.

تاریخچه تولید اسباب بازی به دوران ماقبل تاریخ بازمی گردد. تکه های استخوان و سنگ که به صورت مهره و مکعب ساخته می شد، بخشی از اسباب بازی های کودکان عصر نوسنگی بود. در واقع در این عصر که با تحولات و تحولات اساسی همراه بود، همه وقایع زندگی بشر به گونه ای اتفاق افتاد که مردم وارد مرحله جدیدی از زندگی فرهنگی شدند که نقش استفاده از اسباب بازی نیز در آن متفاوت بود. در این دوره، کودکان در برخی جوامع با اسباب بازی هایی که شبیه ابزار شکار بزرگسالان ساخته می شد بازی می کردند و در تخیلات خود به شکار حیوانات می رفتند.

در خرابه‌های شهر باستانی موهنجودارو در پاکستان امروزی، اسباب‌بازی‌های ساخته شده از گل و چوب، مانند ارابه و ارابه، گاو نر، قوچ چرخ‌دار، پرندگان و ماهی‌های مختلف متعلق به کودکانی است که حدود 5000 سال در این شهر زندگی می‌کردند. پیش، پیدا شد … همچنین اسباب بازی هایی مانند آشپزی و وسایل خانه در قبر کودکان مصر باستان پیدا شده است. باستان شناسان حکاکی هایی از یونان و روم باستان کشف کرده اند که کودکان را در حال بازی با توپ و ارابه نشان می دهد.

توپ های بازی

در شرق، یکی از قدیمی ترین اسباب بازی های کودکان بادبادک است. بادبادک برای اولین بار حدود سه هزار سال پیش در چین ساخته شد. چرخ نخ ریسی اولین بار در چین و ژاپن ساخته شد و به امروز رسیده است.

برخی از باستان شناسان بر این باورند که برخی از این اسباب بازی ها ابزار تشریفاتی هستند، اما تحقیقات نشان می دهد که از آنجایی که در کنار قبر کودکان دفن شده اند، احتمالاً اسباب بازی هستند. بیشتر آنها به شکل صورتک، مانکن و گاهی عروسک هستند. حتی بازی های رومیزی با تاس نیز گاهی در شهرهای باستانی یافت می شود.

نمونه های زیادی از اسباب بازی های کودکان از قاره اروپا در قرون وسطی وجود دارد و در میان این اسباب بازی ها مجسمه های کوچک دختران و زنان با لباس های رنگارنگ، رزمندگان زره پوش، پیاده نظام و سربازان سواره نظام با لباس های نظامی و سلاح هایی مانند تیر، کمان، شمشیر و سپرها دیده شدند.

البته صنعت اسباب‌بازی در قرن هجدهم در اروپا رواج بیشتری پیدا کرد، بنابراین در این دوره شغل گروهی از مردم در برخی از روستاهای اروپایی اسباب‌بازی بود. با اختراع دستگاه های مختلف، پیشرفت های مهمی در فرآیند ساخت اسباب بازی حاصل شد تا اینکه سرانجام در قرن نوزدهم آلمان به مرکز تولید اسباب بازی در جهان تبدیل شد، اما بعدها صنعتگران اتریشی و سوئیسی در ساخت اسباب بازی از صنعتگران آلمانی پیشی گرفتند.

از آغاز قرن بیستم، صنعت تولید اسباب بازی در تمام کشورهای جهان رشد کرده است. کشورهای ژاپن، انگلستان و ایالات متحده آمریکا شروع به تولید اسباب بازی به صورت انبوه کردند و علاقه بیشتری به تولید اسباب بازی های برقی نشان دادند.

پی نوشت: بخشی از این گزارش با استفاده از اطلاعات فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و دایره المعارف اسباب بازی های تهران قدیم نوشته شده است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)