روایتی از سومین روز المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

0
(0)


اکثر عوامل فیلمبرداری المپیک جوانان با صرف انرژی و خلاقیت در برقراری ارتباط با مربیان خود توانستند مرحله فیلمبرداری را به پایان برسانند. در روز سوم، نوجوانان المپیاد نحوه تصویربرداری از صحنه های بیرونی و داخلی، مدیریت صحنه و پشت صحنه و استفاده بهینه از زمان و تجهیزات در دسترس را فرا گرفتند.

من موتزارت نیستم، راوی گمشده در نقش جهان

اوایل آن روز، گروه های 1 و 4 در میدان نقش جهان ظاهر شدند تا به پذیرش طرح های بیرونی مرتبط با سناریوهای خود ادامه دهند. گروه ۱ با مربیگری لیلی آج فیلم «من موتزارت نیستم» را ساختند. آنها داستانی را دنبال کردند که در آن دختر نوجوانی آلت موسیقی خود را به دوستش می دهد تا ساعتی بعد آن را پس بگیرد اما ساز در بازار برنج نقش جهان گم می شود و در آخرین سکانس آخرین سکانس آلات موسیقی را در او می بینیم. دست .پیرمردی داره بازی میکنه.

در این روز برداشت توالی ها به پایان رسید. مربی این گروه گفت: این فیلم بر اساس 8 سکانس و 90 پلان با محوریت معماری بافت تاریخی اصفهان ساخته شده است.

لیلی عاج نگارش فیلمنامه و تهیه کنندگی این فیلم را کار گروهی عنوان کرد و ادامه داد: ایده ساخت فیلم «من موتزارت نیستم» برگرفته از ایده های فراوان اعضای گروه بود. در این فرآیند سعی کردیم با تمرکز بر معماری بافت تاریخی اصفهان و هنر موسیقی به ایده ای برسیم و چند قسمت از ایده های متنوع اعضای گروه برداشتیم.

از ایده تا فیلمبرداری این فیلم کوتاه 3 روز طول کشید. بچه‌ها در صحبت‌های کوتاه خود معتقد بودند که در این روز اهمیت زمان‌بندی در برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های پشت صحنه، نحوه کار در صحنه‌های میانی و بیرونی، نحوه هدایت بازیگر برای ایجاد حس خوب و نحوه برخورد با بسیاری از افراد اهمیت دارد. چالش‌های پیش‌بینی‌نشده آنها در حین فیلم‌برداری روی صحنه با یکدیگر ملاقات کردند. در این مرحله آنها همچنین به اهمیت مذاکره با غیربازیکنان پی بردند.

انیمیشنی در مورد زندگی سیاه و سفید یک کرم

یک گروه چهار نفره که در قسمت شرقی میدان نقش جهان مشغول به کار بودند، روی طرح هایی کار کردند که شخصیت های داستانی آن از محوطه روبروی مجتمع عباسی در خیابان آمادگا به میدان نقش جهان رسیدند. مهدی هرمیان مربی گروه در خصوص موضوع داستان این اثر گفت: فیلمنامه این انیمیشن برگرفته از سفر قهرمانانه یک کرم افسرده است که اعضای گروه در صحبت های خود عنوان کردند که این شخصیت کارتونی همه چیز را در آن می بیند. سیاه و سفید زیرا نگاه غم انگیز او به دنیای اطرافش و این باعث افسردگی او شده است.

در دو روز اول المپیاد ایده پردازی، فیلمنامه نویسی و شخصیت پردازی خمیر انجام شد و برنامه ریزی های بیرونی نیز انجام شد. این گروه با همکاری و تعامل سازنده با یکدیگر سعی در دستیابی به اهداف تعیین شده داشتند و در حین فعالیت علاوه بر یادگیری مختصات کارگروه، با اصطلاحات علمی در زمینه انیمیشن سازی، ساخت شخصیت های خمیری و … آشنا شدند. فیلمبرداری . ایده این انیمیشن حاصل همفکری اعضای گروه با راهنمایی مربی و بر اساس اعتبار موضوع طرح است.

گزارش سومین روز از المپیاد فیلم جوانان ایران

«جنا» برای لذت بردن از زندگی به اصفهان بیاید!

گروه پنجم به سرپرستی مرتضی علی عباس میرزایی یکی از گروه هایی است که بیشترین مکان را برای تیراندازی دارد. کاخ عالی قاپو، مسجد جامع عتیق، مسجد شیخ زاده، منارجنبان، عمارت چهلستون و مسجد امام از جمله لوکیشن های اختصاص یافته به فیلمبرداری این اثر هستند. این فیلم داستان دوستی دو کودک را روایت می‌کند که همدیگر را در مکان‌های تاریخی تعقیب می‌کنند و در مضمونی شاعرانه است.

ایده فیلمنامه این اثر از میان ایده های فراوان اعضای گروه انتخاب شده و با اجماع فراوان نوشته شده است. در این اثر که نوعی گشت و گذار در بناهای برجسته تاریخی اصفهان از دوره سلجوقی تا صفویه است، سعی بر آن است تا به اهمیت دوستی دو کودک که با پرداخت به دنبال یکدیگر هستند، پرداخته شود. توجه به معماری، تاریخ، زیبایی و شعر.

گفتگو با اعضای گروه نشان می دهد که در روزهای گذشته با بازدید از اماکن تاریخی و تامل در شکل ساختاری و زیبایی شناختی آنها به اهمیت زیبایی و دوستی در هنر هفتم پی برده اند و از این طریق افراد را به یکدیگر نزدیک می کنند. گرفته است

فیلم کوتاه «یانا» دو بازیگر و هفت سکانس دارد و سومین روز تصویربرداری خود را پشت سر می گذارد. مدت زمان این فیلم بین 3 تا 5 دقیقه پیش بینی شده است.

گزارش سومین روز از المپیاد فیلم جوانان ایران­

فیلم صلح آرامگاه تخت فولاد

گروه سوم با آموزش مریم بحرالعلمی در سومین روز فعالیت خود در آرامگاه تاریخی تخت فولاد فیلمبرداری این اثر را به پایان رساندند. به گفته مدرس گروه، این فیلم که حدودا 4 دقیقه است به موضوع حقوق بشر با موضوعات انسانی می پردازد. فیلمنامه این اثر از ایده تا اجرا توسط اعضای گروه نویسندگی و از بین ایده های مختلف انتخاب شد.

بحرالعلومی می گوید: «با توجه به اینکه برخی از ایده های کودکان نیاز به زمان و پیش تولید بیشتری داشت، تصمیم گرفتیم ایده ای را بر اساس برنامه المپیک بررسی کنیم. به همین دلیل توانستیم با استفاده از بخش های مختلف ایده اعضای گروه به فیلمنامه فعلی برسیم.» تصویربرداری این اثر در مدت دو روز در آرامگاه تاریخی تخت فولاد و مقبره حضرت یوشع پیامبر (ص) انجام شد. یکی از پیامبران بنی اسرائیل، اعضای گروه در گفتگوهای خود با تأکید بر مضمون انسان دوستانه این اثر اذعان داشتند که با توجه به شرایطی که برای نوار غزه در کشور فلسطین به وجود آمده است، تلاش کرده ایم. به نحوی داستان جاشوا پیامبر و درخواست شخصیت فیلم از او برای بهره برداری از صلح از او به عنوان یک واسطه

گزارش سومین روز از المپیاد فیلم جوانان ایران

نه مامان و نه در خانه تنها قسمت دوم!

در سومین روز از المپیاد فیلم جوانان ایران، گروه دوم فیلمبرداری این قطعه را در خارج از شهر اصفهان و در شهر باغ بهادران به پایان رساندند. این گروه به کارگردانی نادره ترکمانی با تمرکز بر فیلمی در یک سکانس و 30 فریم به موضوعی حساس و جذاب در سینمای کودک می پردازد. در این اثر که تنها یک بازیگر جوان سه ساله در آن بازی می کند، داستان کودکی که در خانه تنها می ماند به تصویر کشیده شده است.

ترکمانی می گوید: «بچه های گروه از 11 ایده مختلف ایده فیلم «مامان او نیست» را به ذهنشان خطور کرد. فیلمی که سرشار از حس مادرانه است و سعی می کند بچه ها از ایده فیلمنامه تا مدیریت و اجرای آن از جنبه خلاقانه هنرشان از توانایی های خود استفاده کنند.

به گفته اعضای گروه، فیلمنامه این اثر در یک روز نوشته شده، فیلمبرداری نیز در یک روز انجام شده و مرحله بعدی به تدوین و صداگذاری سپرده خواهد شد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)