دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در پایان راه

0
(0)

به گزارش ایسنا، دومین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی کشور شامگاه جمعه ۱۹ آذرماه در قزوین در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با حضور ستارگان فرهنگ و هنر کشور به کار خود پایان داد. هنر، با معرفی برندگان .

علی دارابی در مراسم اختتامیه با اشاره به ویژگی های این جشنواره اظهار کرد: بیش از 2 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و توسط 50 داور و کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مسئولان برای تبدیل جشنواره چند رسانه ای به میراث فرهنگی مردمی تلاش ویژه ای کردند و در این راستا ارائه 20 نمایش در اماکن تاریخی قزوین در دستور کار قرار گرفت و بیش از 3 هزار نفر به تماشای این جشنواره نشستند. این نمایش ها در کاروانسرای سعدالسلطنه است.

این مسئول بیان کرد: 14 سمینار آموزشی برای علاقه مندان به این جشنواره، 10 سمینار در قزوین و چهار سمینار در تهران با حضور اساتید برجسته برگزار شد و با استقبال خوبی مواجه شد.

وی با بیان اینکه دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی چند رسانه ای در هشت بخش برگزار شد، خاطرنشان کرد: در قالب این جشنواره 140 فیلم در سالن ها و سکوهای مختلف به نمایش درآمد.

دارابی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: برنامه ویژه ای را در معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم در نظر داریم و اولین رویداد تجلیل و قدردانی از بهترین رسانه ها در حوزه میراث فرهنگی را در زمستان برگزار می کنیم. امسال.تا بتوانیم کمک بزرگی به رسانه ها در پرسش و شفاف سازی کنیم.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: تلاش داریم سفیران میراث فرهنگی را به زودی راه اندازی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم و آنها در معرفی و آموزش در حوزه میراث فرهنگی به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: هجدهمین نشست کمیته میراث ناملموس که ایران دارای سه پرونده است در کشور بوتسوانا در آفریقای جنوبی برگزار می شود. یکی از موارد افطار و سنت های اجتماعی و فرهنگی مربوط به آن است. و جشن یک قرن که تحت عنوان پرونده های چند ملیتی ارائه خواهد شد.

دارابی گفت: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید برای حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی برنامه هایی برای ارتقای میراث فرهنگی دارد و در همین راستا نشست مجمع خیرین میراث فرهنگی با حضور 500 نفر از خیرین در تهران برگزار شد. راه مهمی برای درک این سوال است.

توجه به توانایی های قزوین

در ادامه این مراسم محمدمهدی علایی استاندار قزوین گفت: جشنواره فرصت مغتنمی برای جلب توجه به ظرفیت ها و سرمایه های شهر قزوین بود و همچنین سعی کردیم میزبان این جشنواره ارزشمند باشیم که نخبگان میراث فرهنگی و هنری در آن حضور داشتند. استان باید جذب شود.

استاندار قزوین گفت: باید به کسانی که به نقاط گردشگری استان رفته اند و از جاذبه ها دیدن کرده اند یادآور شویم که اگر قزوین را ندیده عملاً از تماشای زیبایی های طبیعی، تاریخی و فرهنگی غافل شده است.

وی افزود: هرکس در فضای مجازی صفحه ای داشته باشد و تصویر سعدالسلطان روی آن چاپ نشده باشد، کارش تمام نمی شود و اگر بهار الموت را نفهمد، واقعاً بهار را نفهمیده است.

این مسئول بیان کرد: ما در استان قزوین در تلاش هستیم تا با ارائه بهترین فرصت ها از فرصت های تاریخی و طبیعی استفاده کنیم و در برجسته سازی مناسبت های منحصر به فرد قزوین مانند جشنواره پنجاه در 2 سال گذشته کارهای خوبی انجام شده است. و زیرساخت های لازم برای خدمت رسانی به گردشگران فراهم شده است.

وی گفت: در طراحی میدان دارالشفا در ساختمان دولت اقدامات مهمی توسط مدیران استان قزوین و وزارت میراث فرهنگی، راه و شهرسازی انجام شد تا بستر مناسبی برای معرفی گردشگری در قزوین ایجاد شود. .

به گزارش ایسنا، در بخش های مختلف این مراسم به برگزیدگان رشته های هنری جوایزی اهدا شد:

بخش رادیو

در قسمت پادکست، تندیس میراث و نشان افتخار به اثر «راز و مه…» به تهیه کنندگی راضیه رحمانی اهدا شد.
در بخش رادیو و ترکیب ساده، تندیس میراث و لوح تقدیر به اثر «عیدیگز» به تهیه کنندگی سولماز ملکی و الناز عزیزی اهدا شد. در بخش مستند رادیویی بلند، تندیس میراث و لوح تقدیر به باستانا به تهیه کنندگی حمیده پاک رسید.

در بخش مستند رادیویی با اهدای لوح تقدیر از «سوغات هزار رنگ» به تهیه کنندگی فاطمه سعیدی تقدیر شد. در این بخش اثر «میرات ماندگ» به تهیه کنندگی پوجا الهامی موفق به دریافت درجه افتخاری شد. تندیس میراث و لوح تقدیر در بخش مستند رادیویی به اثر تاریخی «که دود هدی» به تهیه کنندگی نازنین میرفندرسکی تعلق گرفت. در بخش رادیویی، تندیس میراث و دیپلم افتخار به «افسانه ماه تی تی» به تهیه کنندگی زهرا اسماعیلی کرانی اهدا شد.

بخش تلویزیون

در بخش مستند تلویزیونی نیز تجلیل از سریال «موزه گرد» به تهیه کنندگی حسین ربانی غریبی به خاطر روایت خلاقانه اش در مورد موزه ها به عنوان میراث فرهنگی ایران به دست آمد. به دلیل ارائه ویژگی های میراث فرهنگی ایران در اثر، نشان افتخار به سریال «چمچمه خاتون» به تهیه کنندگی علی دلکاری تعلق گرفت.

به دلیل ارائه مختصر و زیبا و توجه خلاقانه به مستند میراث، لوح تقدیر به پنج مینو ساخته طاها ساعدی اهدا شد. تندیس میراث، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند «دیوان سالار» به تهیه کنندگی مجتبی یعقوبی اهدا شد.

ستون تلویزیون، آثار ترکیبی، میزگرد، گزارش و بحث

در بخش آثار تلویزیونی و ترکیبی، «چهل ستون» به تهیه کنندگی مهدی افشار گرهمانی از قزوین لوح تقدیر دریافت کرد. همچنین تندیس میراث و دیپلم افتخار این اداره کل به «اصفهان گرد» به تهیه کنندگی علیرضا سعیدی رسید. در قسمت گزارش، حلقه وصل به تهیه کنندگی کاظم دهقانی با درجه افتخاری اهدا شد.

تندیس میراث و لوح تقدیر این بخش به اثر «منشاء سنگ و ریشه» به تهیه کنندگی فاطمه سلطانی توسط خراسان رضوی تعلق گرفت.

در بخش موزیک ویدیو نیز به «دیار عشقی حییم» به تهیه کنندگی خشایار لهراسبی تجلیل شد. تندیس میراث و دیپلم افتخار این اداره به «بت جگکه فرش» از مجموعه ایران من به تهیه کنندگی سپهر سیفی رسید.

بخش ویژه، فیلم تلویزیونی، انیمیشن و نمایش خانگی

در بخش فیلم‌های تلویزیونی، تندیس میراث و لوح تقدیر به فیلم «رگبرگ» ساخته سجاد امیریزدانی رسید.

در بخش انیمیشن، «افسانه شب یلدا» به کارگردانی علی احمدی دیپلم افتخار دریافت کرد.

تندیس میراث و لوح تقدیر این بخش به انیمیشن «ده سال» ساخته فاطمه جعفری رسید.

در بخش سینمای خانگی تندیس میراث و لوح تقدیر به سریال «آتش و باد» به تهیه کنندگی حسن نجاریان اهدا شد. لوح تقدیر این بخش نیز به سریال «جیران» به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه به دلیل روایت در بستر دوران تاریخی و استفاده از بناهای فرهنگی به ویژه کاخ گلستان برای ایجاد حس تعلق در مخاطبان اهدا شد.

گروه هنرهای نمایشی

در بخش سینما، لوح افتخار برای اثری با میراث ناملموس نمایش «قصه‌های ترانه‌های ماندگار» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری اعطا می‌شود.

لوح تقدیر اداره سینما به نمایش هفت خان اسفندیار به کارگردانی حسین پارسایی به دلیل استفاده از داستان ها و افسانه های ماندگار شاهنامه تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و تندیس میراث گروه تئاتر فیلم به دلیل بهره برداری از فضای تاریخی مجموعه خانه سیار کاشان به اکبر رضوانیان اهدا می شود.

در این بخش به فیلم «تا بدا یادها را بردا» ساخته احمد صراف از یزد درجه افتخاری اهدا شد. تندیس میراث و لوح تقدیر به «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» به کارگردانی مهدی باقری اهدا شد.

بخش خواندن رویدادها

لوح سپاس مشترک به مهدی ماریا برای داستان «مجلس امیرکبیر تعزیه» و مهرداد کاووسی برای «نکل رستم و اشکوبوس» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترکاً به آتنه بیات برای تلاوت «تازیانه بهرام» و پریسا سیمین مهر برای تلاوت «سرای سعدالسلطنه و عیاران» اهدا شد. همچنین تندیس میراث و نشان افتخار به همراه جایزه نقدی به مقلد موسیقی «داستان حمل حماسه جنید کلمهتی» به روایت پروفسور هیبت مرادمانی از سیستان و بلوچستان اهدا شد.

بخش تئاتر ساختمان

با اهدای لوح تقدیر از نمایش «بازگشت به مرگ» به کارگردانی محمدحسین ابراهیمی از تهران تقدیر شد. جایزه دوم این بخش به نمایش یوسف و زلیخا به کارگردانی محمود معظمی از کرمان تعلق گرفت. لوح افتخار و جایزه نقدی به «نگار» به کارگردانی مهدی روزبهانی از همدان رسید.

نمایش «مجلس توبانامه نایسی اسماعیل بزاز» به کارگردانی کارن کیانی از تهران موفق به دریافت دیپلم افتخار و جایزه نقدی شد. تندیس میراث، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نمایش محترم مشت و لگد به کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام تعلق گرفت.

بخش نمایش

نشان افتخار به نمایش «کروش ز آن سوی آوردگاه» نوشته رحیم رشیدی تبار اهدا شد. دیپلم افتخار و یادبود میراث در بخش نمایش به نمایش «مرگ» نوشته مریم یاسین زاده و لوح تقدیر به «جایی بین باران و نور» نوشته طاهره حسینی اهدا شد.

بخش سینمایی

حسام فرهمند و حسین ریقی برای فیلمنامه لیپار دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را دریافت کردند. تندیس میراث و لوح تقدیر به محمد احمدی برای ساخت فیلم دختران باد اهدا شد.

در بخش سینمایی به آثار کوتاه و انیمیشن مصطفی پورعلی، رضا دیبی نژاد، محین جواهریان، سیمون سیمونیان، فاطمه فالکیان، نیما عباسپور و عطاءالله مجابی و فیلم سفرهای سعدی به تهیه کنندگی سامان عبدی نژاد و تهران تهران دیپلم افتخار اهدا شد. جایزه «با بابام، زیارت» به تهیه کنندگی زینب السادات بدری اهدا شد.

«بو که بارانه» به تهیه کنندگی سیدسینا ولدبیگی موفق به دریافت درجه افتخاری شد. تندیس میراث و دیپلم افتخار جشنواره در بخش انیمیشن به فیلم افسانه کوه نانوک به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی تعلق گرفت.

بخش اسکریپت ها

داوران این بخش با داوری تمامی نویسندگانی که آثار خود را ارسال کرده اند و موضوع میراث فرهنگی را مبنای خلاقیت هنری قرار داده اند، در بخش های مستند، انیمیشن و کوتاه؛ اشکان چاوشی به عنوان مجسمه میراث بوبونی انتخاب شد.

در بخش چندسری، فیلمنامه «روزی روزی» نوشته ناصر افشاری و مهدی ابوهاشمی تندیس میراث را دریافت کرد.

برای اهدای جایزه ویژه هیئت داوران در بخش اصلی، علاوه بر تقدیر از فیلمنامه «بیشه» به دلیل نگاه متفاوت، جایزه بهترین فیلمنامه بلند به «ممدوک» به فیلمنامه محسن دانشور تعلق گرفت.

بخش فیلم مستند

دیپلم افتخار مشترکا به فیلم های «مه لقا» ساخته مریم جمالی کارگردان و «سایه نیاکان فراموش شده» ساخته طاهره شعبانیان، مصطفی توبدار و امین اناری اهدا شد.

راه اندازی برند جشنواره ملی میراث فرهنگی چند رسانه ای

در ادامه مراسم از برند این جشنواره با طرح کاروانسرای بین المللی سعدالسلطنه که اخیراً در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به رسم یادبود به امضای مسئولان حاضر در اختتامیه رسید، رونمایی شد.

سپس سند راهبردی مربوط به باغ های قزوین رونمایی شد. این منشور به گونه ای طراحی و تدوین شده است که باغ این شهر همچنان محبوب باقی بماند و در اقتصاد تولیدی و گردشگری نقش آفرینی کند.

در پایان این مراسم اعضای هیئت داوران، اعضای شورای سیاسی و برگزیدگان برای ثبت قاب خاطره روی صحنه حاضر شدند و مراسم اختتامیه به پایان رسید.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)