حضور ایران در نشست های بین المللی اتاق حسابرسی کشورهای عضو بریکس

0
(0)

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات، این وبینار با موضوع «حسابرسی عملکرد آموزش عالی» و با حضور دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. برای اولین بار و شرکت کنندگان به ارائه دستاوردهای خود و همچنین توضیح وضعیت آموزش عالی در کشورهای خود پرداختند.

در این جلسه رحیم باباکریمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد شرکت ها و کنترل کیفی امور عمومی و اجتماعی اتاق محاسبات کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای 2468 دانشگاه و موسسه آموزش عالی است، افزود: در سال 1402 شمسی. حدود 41 درصد از اعتبارات هزینه ای، 10 درصد اعتبارات اختصاصی و 4.5 درصد از اعتبارات عمرانی به این مراکز اختصاص دارد.

وی به برخی از دستاوردهای حسابرسی اتاق حسابرسی در حوزه آموزش عالی اشاره کرد:
– ایجاد انضباط مالی با حصول اطمینان از اجرای کامل حسابداری تعهدی
– شفافیت در نظام مالی با پیگیری ایجاد حساب های خزانه و انتقال حساب های بانکی مراکز و مؤسسات به بانک مرکزی و مسدود کردن حساب های غیر خزانه برای نظارت بر حرکت مالی و جلوگیری از ریزش منابع مالی دولت.
– آیین نامه اخذ تاییدیه از سازمان برنامه – بودجه و سازمان اداری و کار کشور
– حمایت از نهادها و دانشگاه ها در خصوص شفافیت قراردادهای پژوهشی
– برگزاری جلسات طوفان فکری و سمینارهای آموزشی برای مدیران مسئول در سطح آموزش عالی کشور
– ایجاد روش ها و کنترل های داخلی مناسب برای نگهداری حساب ها و مستندسازی مالکیت و اموال وزارتخانه و مراکز آموزشی و پژوهشی.
– پیگیری هزینه کرد اعتبارات توسعه علم و فناوری و تحقیقات کاربردی در چارچوب سیاست ها و اولویت های نقشه کلی علمی کشور.
– نظارت بر اجرای صحیح و به موقع طرح ها و پروژه های عمرانی
– تلاش برای اعمال صحیح سند برای آموزش عالی در کشور
– تاکید بر استفاده از ظرفیت های قانونی برای حمایت هر چه بیشتر شرکت های دانش بنیان به دانشگاه ها
– تاکید بر استفاده از گزینه های قانونی ایجاد شده در قانون حمایت از خانواده و جوانان و قوانین بودجه سنواتی در خصوص ساخت و ایجاد خوابگاه همسریابی.
– آشکارسازی و رفع موانع با ارائه راهکارهای قانونی در قالب جلسات تعاملی با روسای وزارتخانه ها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی.

گفتنی است، پنج کشور روسیه، هند، چین، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای اصلی دیوان محاسبات کشورهای عضو بریکس هستند و دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در جلسات شورای حسابرسی شرکت کرد. این سازمان و در نهایت دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به عضویت این سازمان در آمد و به این سازمان بین المللی دعوت شد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)