بیشترین سود را از بازگشت روابط تهران و ریاض خواهیم برد/ امکان میانجیگری تهران و قاهره

0
(0)

به گزارش ایسنا، باسم العوادی، سخنگوی رسمی دولت عراق در گفت و گو با پایگاه خبری العربی الجدید، تاکید کرد که بهبود روابط کشورهای منطقه موجب ثبات در منطقه می شود. و اینکه کشور عراق بیشترین سود را از احیای روابط تهران و ریاض خواهد برد.

وی گفت: بغداد سعی کرده در ایجاد صلح در منطقه شریک و میانجی باشد و نتیجه این تلاش ها احیای روابط ایران و عربستان است.

العوادی همچنین خاطرنشان کرد که پس از سال 2003، عراق از اختلافات بین کشورهای منطقه آسیب زیادی دید و هر کشوری پروژه خاص خود را دارد.

سخنگوی دولت عراق همچنین تاکید کرد: بهبود روابط ترکیه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین بهبود روابط ایران و عربستان باعث برقراری ثبات در جهان اسلام و بازگرداندن صلح به منطقه و کشور خواهد شد. عراق با این صلح رشد و توسعه خواهد یافت.

وی در بخشی دیگر بر اهمیت سفر اخیر محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق به مصر و دیدار با عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور این کشور تاکید کرد و خاطرنشان کرد: بغداد می تواند بار دیگر نقش میانجی را در حل بحران ها ایفا کند. تلاش برای احیای روابط تهران و ریاض.

اخیرا شبکه العربیه سعودی به نقل از منابع خود از توافق اولیه تهران و قاهره برای تشکیل کمیته ایرانی-مصری برای بازگرداندن روابط و هماهنگی امنیتی بین دو کشور خبر داده است.

پیش از این، یک منبع عراقی که به همراه محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق به قاهره سفر کرده بود، در گفت و گو با العربی الجدید تاکید کرد که السودانی و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور عراق، در مورد موضوعات سیاسی خاص از جمله مسائل سیاسی گفتگو کردند. میانجیگری بغداد ایران و مصر و اهمیت تداوم آن.

دوشنبه گذشته، یک منبع دولتی عراق در مصاحبه با العربی الجیدید اعلام کرد که محمد شیعه السودانی در سفر به مصر در مورد میانجیگری بغداد بین تهران و قاهره گفتگو خواهد کرد.

اخیرا عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در مصر در مصاحبه با اسپوتنیک گفته است که پس از میانجیگری مسقط، ایران بار دیگر تمایل خود را برای از سرگیری روابط با مصر اعلام کرده است.

وی گفت: ایران در سفر سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران پس از سفر به قاهره بار دیگر اعلام کرد که قصد دارد اختلافات را کنار بگذارد و روابط با مصر را از سر بگیرد و این در راستای منافع مصر است. همه در منطقه خواهند بود

سفیر عمان در قاهره با اشاره به اشتراکات سیاسی کشورش با مصر خاطرنشان کرد: در سفر سلطان هیثم بن طارق به مصر، موضوع از سرگیری روابط تهران و قاهره مورد بررسی قرار گرفت.

برخی منابع مصری اخیرا در مصاحبه با الشرق الاوسط از تمایل ایران برای از سرگیری روابط با قاهره خبر داده و تاکید کردند که مصر از این موضوع استقبال می کند.

این منابع آگاه گفتند که قاهره امیدوار است روابط دوجانبه خود با تهران را به گونه ای تقویت کند که این روابط با سیاست منطقه ای مصر همخوانی داشته باشد.

این منابع با استناد به مواضع مقامات و مقامات ایرانی به رهبری حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، تاکید می‌کنند که سیگنال‌های مکرر و مثبت ایران درباره از سرگیری روابط با قاهره خبرساز شده است.

همچنین نبیل فهمی وزیر امور خارجه سابق مصر در گفت و گو با الشرق الاوسط با بیان اینکه گزارش های منتشر شده در مورد تمایل مصر برای برقراری روابط با ایران موضع اولیه است، گفت: به نظر می رسد هر دو طرف ایرانی و مصری مایل باشند. برای گسترش روابط خود و ایران اخیراً مواضع زیادی در این زمینه اتخاذ کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً در دیدار هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان و هیئت همراه با اشاره به مذاکرات طرفین ایرانی و عمانی اشاره کردند که مهم این است که این مذاکرات نتیجه خواهد گرفت. تا حصول نتایج ملموس ادامه یابد باید با جدیت پیگیری شود و در نهایت ارتباطات گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بیانات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از این موضع استقبال می کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)