امروز فردای گمشده است!

0
(0)



به گزارش ایسنا، وزارت اقتصاد در بیانیه‌ای در پاسخ به برخی شبهات درباره آینده اقتصادی ایران گفت: اقدامات دولت برای غلبه بر عقب ماندگی یک دهه اقتصاد ایران و غلبه بر شوک‌های تورمی سال گذشته در شاخص‌های اقتصادی منعکس شده است، اما روندی که ادامه دارد. برای یک دهه تسلیم شد و فرصت‌های طلایی را برای احیای اقتصاد ایران از دست داد، او در صحنه به دولت هشدار می‌دهد که فردا دیر نکند.
در متن کامل این نظر تحلیلی آمده است:

دهه گذشته دهه تعطیلی بود
همانگونه که رئیس جمهور در سخنرانی خود در «سیزدهمین اجلاس جامعه حوزه علمیه قم» خاطرنشان کرد، دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود، با وجود شبهات فراوان، ایجاد مشکلات اقتصادی توسط دشمنان و جنگ توام، رشید از آنجایی که با معایب و کاستی های موروثی مواجه بود، از دهه گذشته که به حق دهه تعطیلی نامیده شد، شروع به کار در دولت کرد و البته با وجود این مشکلات، توانست بر بسیاری از مشکلات از جمله اپیدمی کرونا، کسری بودجه و … فائق آید. کمبود کالاهای اساسی، نارضایتی در بخش انرژی و بسیاری موارد دیگر

اقدامات دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی یک دهه
جبران کسری بودجه 480 هزار میلیاردی بدون استقراض از بانک مرکزی، افزایش رشد اقتصادی از 4 درصد به 4.2 درصد، کنترل رشد نقدینگی از 46 درصد به 26 درصد، جلوگیری از اضافه برداشت موسسات مالی، افزایش همکاری شرکت های دانش بنیان با وزارتخانه های اقتصادی و صنعت، جبران بخش قابل توجهی از ناهماهنگی در بخش آب، برق و گاز، رفع تنش آبی در بیش از 3 هزار و 500 روستا، شناسایی مودیان جدید مالیاتی بیش از کل مالیات دهندگان در گذشته مطابق اجرای عدالت مالیاتی، توزیع بودجه و اعتبارات بر اساس یکپارچگی ارضی و کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در دو سوم استان های کشور از جمله اقداماتی است که دولت برای جبران یک دهه عقب ماندگی و تأخیر انجام داده است. اقتصاد.

کسانی که باید پاسخگو باشند مطالبه گر شده اند!
گفتن این مطالب به معنای اکتفا نکردن به وضع موجود و انکار مشکلات معیشتی مردم ناشی از 5 سال متوالی تورم 40 درصدی است. بلکه برای غلبه بر شبهاتی است که هنوز به شدت از سوی مخالفان دولت پیگیری می شود. کسانی که یک دهه در مورد تعطیلی اقتصادی سکوت کرده بودند و یا مسئول آن بودند یا آن را توجیه می کردند، اکنون خواستار نتیجه یک شبه اصلاحات هستند.

دولت سیزدهم پشت قرارداد خود با مردم ایستاده است
دولت سیزدهم پشت عهد خود با مردم ایستاده و از آن عدول نمی کند و به همین دلیل در هر اقدامی که در بیش از دو سال از عمرش می گذرد می توان شاهد حرکت سند تحول آفرین دولت بود، اما طبیعی است. که بازگشت اقتصاد به مسیر خود، پس از یک دهه رکود اقتصادی، قطعا به انرژی و توان بیشتری نیاز دارد و نتایج ملموس برای مردم کند خواهد شد.

اقدامات چندجانبه دولت برای کنترل تورم
اثرات عملکرد دولت علاوه بر رشد اقتصادی و کنترل نقدینگی و برخی دیگر از شاخص های اقتصادی نیز در گذر از شوک های تورمی سال 1401 به وضوح مشهود است. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان سال جاری در آبان ماه، درصد تورم 16.3 واحد درصد کاهش یافته است، در حالی که تورم فروردین امسال 55.5 درصد بوده است و از آنجایی که تورم در ایران در سال‌های اخیر ریشه در دو بخش عرضه و تقاضا دارد. بنابراین دولت نه تنها از ابزاری برای مدیریت تورم از راه کنترل تقاضا استفاده کرده است، بلکه سمت عرضه نیز با کنترل نوسانات ارزی در سال جاری مدیریت شده است.

چرا رئیس جمهور وعده کاهش تورم را داد؟
کاهش رشد نقدینگی به 26.2 درصد، کاهش رشد پایه پولی به حدود 38.5 درصد در آبان و به دنبال آن کاهش تورم کالاها به 1.3 درصد در پایان آبان ماه سال جاری، کاهش تورم تولیدکننده به 34.4 درصد در پایان آبان. یکی از اعداد و ارقام ارگان های رسمی آماری است که نشان دهنده اثربخشی حرکت مثبت دولت در مسیر تحول اقتصادی است و البته بر همین اساس رئیس جمهور بر کاهش تورم تاکید کرد.

اگر آمار دولتی را قبول ندارید به آمار بانک جهانی نگاه کنید
اگرچه این آمار نیز قابل تردید است، اما آخرین گزارش بانک جهانی شاهد دیگری بر نتایج جزئی تغییر در اقتصاد است. این بانک در گزارش اخیر خود با اشاره به رشد اقتصاد ایران برای چهارمین سال متوالی از موفقیت دولت ایران در مهار انتظارات تورمی و ایجاد ثبات در بازار ارز خبر داد.

فردا دیر است اما…
اما «فردا خیلی دیر است» جمله کاملاً صحیحی است و به همین دلیل دولت از تمام توان خود برای استفاده از فرصت خدمت و اتخاذ تدابیری برای رفع عقب ماندگی های یک دهه استفاده می کند. زیرا امروز همان فردا است که برای کسانی که خواهان حل فوری مشکلات یک دهه هستند دیر است و برای آنها آنقدر دیر است که حتی حاضر نیستند کارنامه دولت را از نزدیک ببینند. آنها بخش اعظم دهه را به نفع اقتصاد از دست داده اند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)