اعلام آمادگی سفیر آلمان برای حفاظت از میراث تاریخی ایران

0
(0)
مرمت چهارسوق بزرگ در بازار تهران

سفیر آلمان در تهران گفت:‌ امیدوارم آلمان و ایران در آینده و در کنار هم از میراث با شکوه فرهنگ ایران حفاظت و حراست کنیم.

به گزارش ایسنا، میکائیل کلور-برشتولد، در مراسم رونمایی از پروژه مستندسازی و مرمت چهارسوق بزرگ بازار تهران که توسط مرمتگران ایرانی و آلمانی اجرا شد، گفت: در زندگی یک سفیر شاید چنین لحظاتی اتفاق نیفتد. این بازار سفره رنگارنگی از بازرگانی و تجارت، سنت و فرهنگ است و قلب این شهر بزرگ محسوب می‌شود.

او با اشاره به این که نبض زندگی در بازار بزرگ تهران می‌تپد، گفت: در اینجا مردم یا به تجارت خود مشغول‌اند یا به دنبال قیمت‌ها و کالاهای خوب هستند، به همین دلیل است که روزانه هزاران نفر از همین چهار راه می‌گذرند و گنبدی که بر فراز این راه گسترده شده است، مصداقی بر عمر چند دهه این مکان تاریخی است.

وی با بیان این‌که این گنبد تحولات زیادی را دیده و خود نیز بارها تغییر کرده است، افزود: این تغییرات را کارشناسان و احیاگرانِ ایران وآلمان در کنار یکدیگر مرمت کرده‌اند.

او ادامه داد: اصولا این که موسسه‌هایی از ایران و آلمان تصمیم به اجرای این طرح آن هم در قلب تهران برای حفظ آثار میراث فرهنگی گرفته‌اند شاید کمی نامتداول باشد.

کلور-برشتولد با اشاره به این که آلمان در کنار شرکای ایرانی خود در سال‌های گذشته از طرح‌های زیادی از نظر علمی، فنی و مالی حمایت کرده است، از عمارت "سیستانی" در بم نام برد و گفت: این عمارت که در زمین لرزه سال ۱۳۸۲ ویران شده بود، اکنون به طور کامل و به صورت مقاوم در برابر زلزله بازسازی شده است.

او در ادامه به "تخت سلیمان" که کاوش‌هایش در سال ۳۶ آغاز شد و هنوز کار آنجا ادامه دارد، اشاره کرد و گفت: هر دو طرح به دلایل مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
وی با بیان این‌که پروژه مستندسازی و مرمت چهارسوق بزرگ فقط ۱۵ دقیقه با سفارت آلمان به صورت پیاده فاصله دارد، از این اتفاق ابراز خوشحالی کرد و افزود: این طرح نمونه‌ای است تا نشان دهیم کار حفاظت از آثار فرهنگی نه تنها برای کارشناسان، تاریخ شناس‌ها و باستان‌شناسان جذابیت دارد، بلکه هر انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سفیر آلمان در تهران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و موسسه تحقیقات فرهنگی را پیشنهاد دهنده‌ی این پروژه معرفی کرد و ادامه داد: امیدوارم ما و شما در آینده در کنار هم، طرح‌های زیادی را به اجرا گذاریم تا در کنار هم از میراث باشکوه فرهنگ ایران زمین حفاظت و حراست کنیم.

کلور-برشتولد در ادامه با بیان امیدواری‌اش برای پروژه‌ی موفقیت آمیزِ بعدی ایران وآلمان گفت: گام‌های زیادی هست باید برداریم و امروز به چشم خود می‌بینیم اما می‌دانیم که این گام‌ها ارزشش را دارد.

مرمت چهارسوق بزرگ نمونه بسیار خوبی برای شهر تهران
سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چهارسوق بزرگ را یک پایلوت دانست که نشان داد، می‌توان درست جلوی چشم همه مردم و در وسط زندگی جاری آنها در قلب بازاری مهم در پایتخت کشور کاری با کیفیت و خوب را انجام داد.

او انجام این پروژه را اقدامی دانست که می‌تواند مقدمه خوبی برای همکاری‌های بزرگتر باشد و افزود: تاکنون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مراکز علمی و دانشگاه‌های آلمان همکاری بسیار خوبی داشته است.
او خطاب به مدیریت شهری تهران گفت: پروژه مستندسازی و مرمت چهارسوق بزرگ نمونه بسیار خوبی بود که می‌تواند در شهر تهران تعمیم پیدا کند و زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده‌تری باشد.

وی با اشاره به انجام مرمت‌های فراوان در سطح شهر تهران، اظهار کرد: متاسفانه در برخی از این مرمت‌ها اشکالاتی وجوددارد چون این همکاری وجود ندارد و به طور حتم همکاری باعث می‌شود کیفیت کار با استانداردهای علمی و فنی منطبق شود.

ضرورت از بین بردن اغتشاشات بصری بازار
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز در سخنانی به شهرداری پیشنهاد کرد: کابل‌ها و مواردی که باعث اغتشاشات بصری در بازارشده‌اند با کابل‌های زیرزمینی ساماندهی شوند.

او با ارایه این پیشنهاد گفت: به طور حتم بازاری‌ها نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام خواهند داد چون نه تنها این کابل‌ها از نظر بصری نازیبا هستند بلکه خطرناک هستند. لازم نیست در ابتدا کابل‌های همه بازار به صورت زیرزمینی ساماندهی شود، بلکه می‌توان کار را با چند بخش کوچک به صورت پایلوت آغاز کرد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی دارد تا مشارکت مالی و علمی در این زمینه را داشته باشد.

وی اقدام انجام شده را بسیار مهم دانست و افزود: ما از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چنین انتظاری را داشتیم که پایلوت‌هایی از پژوهش و مستندنگاری تا تحقق یک اجرا انجام شود، تا زمانی‌که بازاری‌ها این کار را ببینند از ادامه‌ی آن استقبال کنند.< /p>

طالبیان همچنین از قول مساعد سفیر آلمان برای انجام همکاری مشترک خبر داد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)