استفاده کردن "سفید کننده" در محلول های الکلی/ نیاز به اطلاع فوری از شیوع مسمومیت

0
(0)



ایسنا/خوزستان کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی حتی به مقدار کم عوارض زیادی دارد، گفت: در فرآیند تهیه مشروبات الکلی همواره مقدار کمی متانول (الکل صنعتی) در روش غیرقابل کنترلی که بتوان آن را اندازه گیری و حذف کرد در تولیدات غیر صنعتی (خانگی) وجود ندارد و نظام سلامت هر از چند گاهی با شیوع موارد مسمومیت با متانول مواجه می شود.

دکتر قدسیه حکیم زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به موارد اخیر مسمومیت با الکل در استان خوزستان، اظهار کرد: مصرف مشروبات الکلی حتی به مقدار کم عوارض زیادی دارد و سلامت انسان را به خطر می اندازد.

وی افزود: گزارش های نگران کننده ای مبنی بر به خطر انداختن سلامت مصرف کنندگان از مصرف مشروبات الکلی شنیده می شود و این موضوع همواره به عنوان یک معضل سلامت اجتماعی مطرح شده است.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: متأسفانه مصرف این ماده منجر به افزایش مراجعه بیماران مسموم به الکل به بیمارستان ها و بروز بسیاری از عوارض ناشی از مسمومیت با الکل از جمله نابینایی و … شده است. نیاز به دیالیز و مواردی که منجر به مرگ گزارش شده است.

مقابله با سیستم بهداشت و درمان در مواجهه با شیوع مسمومیت با متانول

وی بیان کرد: در فرآیند تهیه مشروبات الکلی همواره مقدار کمی متانول (الکل صنعتی) به صورت غیرقابل کنترل تشخیص داده می شود که در تولیدات غیر صنعتی (خانگی) قابل اندازه گیری و حذف نیست و نظام سلامت هر بار با شیوع موارد مسمومیت با متانول رخ می دهد.

نیاز به اطلاع رسانی فوری و عمومی در شیوع مسمومیت با الکل

حکیم زاده گفت: نکته مهم استفاده در این طغیان ها اطلاع رسانی فوری و جهانی مسمومیت ها در سطح محلی، شهرستانی، استانی و حتی منطقه ای است تا بیماران مسموم در اسرع وقت خود را به سیستم درمانی معرفی کنند زیرا مراجعه و شروع سریعتر در صورت امکان اقدامات درمانی اورژانسی زودتر انجام می شود، آنها با عوارض کمتری مانند نابینایی، دیالیز و مرگ مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: بنابراین مراجعه در ساعات اولیه مسمومیت با الکل نقش بسزایی در کاهش بروز عوارض دارد.

استفاده از “سفید کننده” در محلول الکل بی رنگ

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: سودآوری فروش مشروبات الکلی موجب سوء استفاده برخی سودجویان و فرصت طلبان شده است و به همین دلیل با افزودن ماده سفید کننده به الکل های صنعتی رنگی، محلولی بی رنگ است. به صورت الکل طبی (بی رنگ) تولید می شود که به بازار عرضه می شود. این الکل هیچ علامت هشدار رنگی ندارد و میزان موارد مسمومیت را افزایش می دهد.

وی افزود: بنابراین این موضوع باید به مراجع نظارتی برسد و خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک از طریق رسانه های گروهی اطلاع رسانی شود.

توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت با الکل

حکیم زاده گفت: از مصرف هر گونه مشروبات الکلی خودداری کنید. همچنین باید از عوارض جانبی جدی مسمومیت با متانول از جمله نابینایی و مرگ آگاه بود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی در خصوص اهمیت ارجاع فوری افرادی که در هفته گذشته مشروبات الکلی مصرف کرده اند به مراکز درمانی گفت: آشنایی به موقع با افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند بسیار ضروری است تا با شناسایی سریع و درمان به موقع از بروز عوارض جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که مصرف مشروبات الکلی حتی به مقدار کم عوارض جانبی دارد و سلامت فرد را به خطر می اندازد.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان افزود: افراد و خانواده ها باید با افزایش مهارت های مقابله ای سالم و موثر مانند ورزش، روش های آرامش بخشی، مدیریت استرس و حل مسئله در مقابله با چالش های زندگی از رفتارهای پرخطر در امان بمانند.

وی افزود: خانواده ها باید فرزندان خود را به مهارت های اجتماعی نه گفتن به رفتار پرخطر به عنوان واکسن روانی در هر گروه سنی مجهز کنند و نکته مهم و پایانی این است که تقویت ایمان و غنی سازی زندگی معنوی در کنترل رفتار پرخطر بسیار کمک کننده است. .

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)