ارتقای فرهنگ عمومی باید اولویت مسئولین استان باشد 

0
(0)

فرهنگ عمومی عناصری از فرهنگ را شامل می‌شود که اثرات آن همه‌گیر باشد و بیشتر مردم یک جامعه در چگونگی آن نقش داشته باشند و در سبک‌های رفتار عمومی افراد جامعه یا عرف و عادات و رسوم و زبان آن جامعه ریشه دارد و اغلب ابعاد زندگی مردم را زیر نفوذ خود دارد و مردم نسبت به آن‌ها حساسیت دارند.
به طور کلی در تعریف این عبارت به ظاهر ساده اما گسترده گفته می‌شود که فرهنگ عمومی؛ فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزه‌ای از عقاید، ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند. در مدلی که شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده است فرهنگ شامل دو حوزه کلی فرهنگ نظری و فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی شامل امور فرهنگی، فعالیت‌ها و امکانات می‌شود.
فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ، در چهار وجه ظاهر می‌‏شود: درونی، روانی، نمادی، نهادی و آثار. از این رو می‌‏توان رگه‌های فرهنگ عمومی را در همه این جلوه‌‏ها یافت. فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظایر اینها حضور دارد. از این رو نمی‌توان آن را به حوزه مشخصی محدود ساخت.
سید محمد اسماعیل طبا در گفت و گو با ایسنا به اهمیت بهبود وضعیت فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: فرهنگ به طور کلی یک مجموعه ای از رفتار های هنجار و پذیرفته شده در یک جامعه است.
وی  با بیان اینکه فرهنگ هر قسمت از جامعه با بخش های دیگر متفاوت است، اظهار کرد: برای ارتقای فرهنگ  عمومی در وهله ی اول باید مسئولین فرهنگی اولویت های شان را تغییر دهند و بهبود فرهنگ را در اولویت قرار دهند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: مسئولین در سیاست گذاری در زمینه فرهنگ عمومی باید ذائقه ی به روز مردم را در نظر بگیرند و متناسب با نیاز روز مردم به اعمال سیاست در این حوزه بپردازند.
طبا با اشاره به لزوم ایجاد اتاق فکر جهت هم اندیشی برای سیاست گذاری در امور فرهنگی استان، خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال صرفا از 10 درصد از ظرفیت های استان برای بهبود سازی مسائل فرهنگی استفاده می شود.
وی در خصوص مولفه های فرهنگ عمومی در جامعه ابراز کرد: برای ساخت فرهنگ در استان قم، سه نهاد آموزش و پرورش، صدا و سیما و مساجد بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.
این فعال فرهنگی دامه داد: با تمرکز بر سه مورد مذکور و سرمایه گذاری در آنها قطعا می توان شاهد تاثیرات مثبت بر فرهنگ عمومی جامعه بود.
طبا طرح خانواده سالم را ضروری ترین برنامه عملیاتی بخش فرهنگی جامعه قلمداد کرد و گفت: اگر خانواده ها با کمک سیستم آموزشی، مساجد و رسانه ها بتوانند فرهنگ درونی خود را ساماندهی کنند و بهبود ببخشند، تحول عظیمی در جامعه رخ می دهد و دیگر نیازی به سرمایه گذاری در خصوص حل آسیب های اجتماعی نیست.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)