آیا توافق بین آمریکا و طالبان منجر به جنگ داخلی در افغانستان خواهد شد؟

0
(0)

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از آخرین تحولات افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد دولت افغانستان تصمیم دارد که مذاکرات به نتیجه برسد در این میان طالبان هم احساس می کند در موضع برتر قرار دارد و می خواهد از طریق نظامی موضوع را حل کند.

وی تصریح کرد: آنچه در افغانستان می گذرد بر می گردد به توافقی که در دوحه میان ملا برادر و خلیل زاد اتفاق افتاد تا به دولت فشار بیاورند که کناره گیری کنند و دولت موقت با برتری طالبان شکل بگیرد .

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: بر اساس چارچوب تعیین شده در توافق طالبان تصور می کند می تواند از راه حل نظامی معامله را به هم بزند و به زور قدرت را قبضه کند در چنین شرایطی گروههای مردمی و دولتی به سمت شمال رفته دست به مقاومت می زنند و نهایتا جنگ داخلی رخ خواهد داد که حتی ممکن است به تجزیه افغانستان منجر شود .

ملازهی ادامه داد: آنچه که طی روزهای اخیر در افغانستان شاهد هستیم بخشی از آن مربوط می‌شود به عدم مقاومت نیروهای دولتی در افغانستان که حتی روز گذشته مرکز نیمروز که هم مرز با ایران است سقوط کرد. در این مناطق اکثرا اقوام بلوچ و سیستانی ساکن هستند اما دیدیم که بدون اینکه جنگ جدی اتفاق افتاده باشد این مرکز سقوط کرد.

وی خاطر نشان کرد: در چنین فضایی به نظر می رسد دولت خیلی دستش باز نیست و منفعل عمل می کند نیروهای خاصی ندارد که مقاومت کند اما باید ببینیم این اتفاقات در نتیجه توافق بین آمریکا و طالبان است که جنگ داخلی در افغانستان شکل بگیرد؟

وی تصریح کرد: آنچه که در حال اتفاق افتادن است دو راه بیشتر ندارد یا از طریق سیاسی و مذاکره باید راه حلی پیدا شود و یا این که از طریق نظامی طالبان به زور قدرت را بگیرد.

این کارشناس مسائل شبه قاره در رابطه با مباحث مربوط به هجوم مهاجران به سمت ایران گفت: بسیاری از مهاجران از مرز گذر کردند اما هزاران نفر پشت مرزها هستند و ایران مرزها را بسته اما باید ببینیم دولت چه اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد. در صورتی که مهاجرت اتفاق افتد مشکلات زیادی هم رخ خواهد داد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)