پیشنهاد طیبی برای بررسی ماموریت جهاد دانشگاهی در توسعه فناورانه

0
(0)
امین اسماعیلی

مدیر کانون تفکر جهاد دانشگاهی بر اهمیت جایگاه این کانون تاکید کرد و گفت: در همه سازمان‌ها، بخشی از سازمان که درگیر برنامه‌های روزانه و اجرایی سازمان نیست، به بررسی و تعیین چشم‌اندازها و سیاست‌های کلان سازمان می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید امین‌اسماعیلی در گردهمایی روسای سازمان‌ها، پژوهشگاه‌ها، واحدها، پژوهشکده‌ها،‌ دانشگاه‌ها،‌ مراکز و موسسه‌های آموزش عالی جهاد دانشگاهی که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، به تشریح وظایف کانون تفکر جهاد دانشگاهی و چگونگی فرایند تشکیل آن پرداخت.

وی با بیان اینکه کارکرد نهادهایی مانند کانون تفکر این است که پیشنهادهای راهبردی را به مراکز تصمیم‌گیری ارائه کنند، گفت: منظور از امور راهبردی کارهایی است که کلان است، ناظر به زمان میان‌مدت و بلندمدت است و دیگران که محیط‌محور است.

مدیر کانون تفکر جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: بدیهی است که سازمان‌ها به شدت با محیط‌های دور و نزدیک خود در تعامل هستند.

امین‌اسماعیلی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی برای ایجاد کانون تفکر، مطالعات و اقداماتی انجام شد که مطالعات در این خصوص نشان داد، اتاق فکرها در جهان حداقل سه نسل هستند. نسل اول این نوع نهاد جنگ جهانی دوم تحت عناوینی مانند اتاق فکر شکل گرفت که عمده موضوعاتی که در این اتاق فکرها در مورد آن‌ها بررسی و گفت و گو می‌شد موضوعات امنیتی و جنگ بود.

وی افزود: نسل دوم کانون‌های تفکر از اواخر دهه هفتاد میلادی شروع به کار کردند که بیشتر فعالیت‌های آن‌ها ناظر به تحولات اجتماعی، سیاسی و خصوصا اقتصادی بود و محیط‌های دور و نزدیک سازمان را بررسی می‌کردند.

مدیر کانون تفکر جهاد دانشگاهی اضافه کرد: نسل سوم اتاق‌های فکر از دهه نود به بعد آغاز به فعالیت کردند که تمرکز آن‌ها عمدتا بر حوزه‌های علم و فناوری یا همان نوآوری است و علت تمرکز روی این موضوع آن است که در زمان فعلی، علم و فناوری یا نوآوری عامل اصلی تحولات خوانده می‌شود.

وی در خصوص دیگر اقداماتی که برای شکل‌گیری این کانون انجام شده، تصریح کرد: پس از انجام مطالعات با 30 نفر از همکاران جهاد دانشگاهی که در این حوزه آگاهی داشتند در خصوص کانون تفکر مشورت شد و نکات آن‌ها ثبت و ضبط شد. پس از آن آئین نامه کانون تفکر براساس مطالعات تدوین و در سایت جهاد دانشگاهی به نظرخواهی گذاشته شد و پس از طی این مراحل آئین نامه به تصویب مراجع ذی‌ربط رسید.

امین‌اسماعیلی درباره دبیرخانه و دبیر کانون تفکر توضیح داد: به این نتیجه رسیدیم که برای این منظور یک ساختار جدید تشکیل ندهیم، بلکه از یکی از واحدهای سازمانی استفاده کنیم، لذا پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی به عنوان دبیرخانه و رییس آن به عنوان دبیر کانون تفکر تعیین شد.

مدیر کانون تفکر جهاد دانشگاهی ضمن تشریح جزئیات اعضای تشکیل دهنده این کانون و وظایف آن‌ها تاکید کرد: چون این کانون در آغاز راه است از روسای واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود پیشنهادها و ایده‌های خود را برای کارکرد بهتر این کانون ارائه دهند و دیدگاه‌های راهبردی خود را به کانون مطرح کنند.

وی افزود: شورای علمی کانون موضوعاتی همچون بازنگری در اساسنامه جهاد،‌ بررسی جایگاه جهاد در نظام علم و فناوری، بحران جهاد دانشگاهی و نیروی انسانی و مسائل آنان را به عنوان اولویت‌های کانون پیشنهاد کرده است.

امین اسماعیلی در پایان گفت: رییس جهاد دانشگاهی موضوعاتی مانند بررسی ماموریت جهاد در توسعه علمی و فناورانه، جایگاه جهاد در نظام تصمیم‌سازی کشور،‌ استراتژی ورود جهاد به عرصه فعالیت‌های بین‌المللی را به عنوان اولویت‌های کانون تفکر پیشنهاد داده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)