پیشرفت مسیر تحول و نوآوری از ابتدای انقلاب تا به حال

0
(0)

پیشرفت مسیر تحول و نوآوری از ابتدای انقلاب تا به حالخبرگزاری فارس: پیشرفت مسیر تحول و نوآوری از ابتدای انقلاب تا به حال

معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: تعداد دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و تخت‌های بیمارستانی از ابتدای انقلاب تا به حال 7 تا 10 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری با موضوع بیان دستاوردها ضمن تبریک به مناسبت یوم‌الله 22 بهمن، گفت: تعداد دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و تخت‌های بیمارستانی از ابتدای انقلاب تا به حال 7 تا 10 برابر شده است.

وی افزود: جایگاه ایران در تولید علم در حال حاضر هفدهم در دنیا قرار دارد همچنین مسیر تحول و نوآوری در حال تغییر است و بسیاری از دانشگاه‌ها بسته تحول (رفتن به سمت مرجعیت علمی) را در برنامه خود قرار داده‌اند.

لاریجانی افزود: آمایش در حوزه پزشکی در حال انجام است. همچنین آ‌موزش مجازی، اعتباربخشی مراکز آموزشی و تمامی بیمارستان‌های آموزشی و غیرآموزشی به زودی انجام خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: توسعه مأموریت در وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سپرده شده است در سال گذشته 50 مأموریت به دانشگاه‌ها ارائه شد و در حال حاضر در حال تدوین مأموریت‌های جدید هستیم. به طور مثال بحث اعتباربخشی دانشگاه‌ها را به دانشگاه ایران سپردیم و در کل مجموعه مأموریت‌های هر دانشگاه به بخش خاصی سپرده شده است.

وی اظهار داشت: نکته مهم دیگر در سامان‌بخشی آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت بهداشت است و با توجه به اینکه امسال به کارآفرینی توسعه در راستای این برنامه انجام می‌شود.

لاریجانی گفت: آموزش‌های مهم در زمینه کارآفرینی حوزه پزشکی برای عموم مردم و دانشجویان در حال انجام است. همچنین الکترونیک کردن آزمون‌های ورودی پزشکی از دستاوردهای بسیار خوبی است که به دست آمده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان داشت: محاسبات نیروی انسانی تخصصی برای 5 سال آینده انجام شده است و کاری که انجام می‌دهیم تمام مناطق آمایشی ما در این مدت 70 درصد نیروهای خود را درون خود تربیت می‌کنند و برای این عمل به دانشگاه‌ها مأموریت داده شد که چگونه پیش بروند.

وی در ادامه گفت: برای برخی از دانشگاه‌های مناطق محروم سهمیه بیشتری قائل شده‌ایم و افرادی که در مناطق خاص آموزش می‌بینند معمولاً در همان منطقه ماندگار و عده‌ کمی جابه‌جا می‌شوند.

لاریجانی افزود: 40 درصد تحصیلات تکمیلی مناطق کشور در تهران انجام می‌‌شود و باید این امکان وجود داشته باشد تا به دانشگاه‌های دیگر انتقال پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: از بهمن امسال LMS کشوری در دانشگاه‌های مجازی تدوین شده است و در این برنامه علاوه بر اینکه خود دانشگاه از آن برنامه استفاده خواهد کرد، دانشگاه‌های دیگر نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: نرم‌افزاری وجود دارد که محتوای آموزشی پزشکی تخصصی و عمومی در آن قرار می‌گیرد یعنی دانشگاهی از روی LMS خود لینک را دریافت می‌کند و آموزش‌ها ارائه می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: دانشجویان اگر به دروسی که در دیگر دانشگاه‌ها ارائه می‌شود دسترسی پیدا کنند پیشرفت خوبی در کشور حاصل می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما باید نیازهای پنج ساله دانشگاه‌ها را بررسی کنیم 1400 نفر عضو هیأت علمی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه شده‌اند تا مشکلات آموزشی کشور را بررسی کنیم.

وی افزود: 20 درصد برنامه‌های آموزشی را در اختیار برنامه‌های آمایشی قرار دادیم همچنین المپیادهای علمی گروه دانشجویان پزشکی را هر دوره برگزار می‌کنیم. همچنین علاوه بر حیطه‌های قبل کارآفرینی نیز به حوزه پزشکی اضافه شده است.

لاریجانی اظهار داشت: ما ‌آمار دقیقی از متخصصان ایرانی خارج از کشور نداریم ولی حدوداً 10 هزار نفر در حیطه تخصصی خود در کشورهای دیگر مشغول به تحصیل و کار هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در زمینه بازگشت افراد متخصص به کشور، گفت: این افراد می‌توانند زیرنظر مراکز آموزشی کشور فعالیت علمی کنند و اگر علاقه‌مند بودند می‌توانند طبق آیین‌نامه در کشور ماندگار شوند. در بخش درمانی ضمن ارزیابی مدارک آنها مجوز برای کار، کار پزشکی صادر می‌شود.

وی گفت: این جابه‌جایی پزشکان باعث تبادل تکنیک‌های جدید در حیطه پزشکی می‌شود. افراد ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور استاد آموزشی هستند به راحتی می‌توانند وارد کشور شوند و اجازه کار به آنها داده می‌شود.

لاریجانی اظهار داشت: دانشگاه‌های خارجی را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. همچنین این دانشگاه‌ها را دسته‌بندی کردیم و 645 مرکز درمانی مورد قبول واقع شد و وزارت بهداشت به این دانشگاه‌ها اطمینان کامل دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ما حدود 7 ماه زودتر این مورد را اعلام و توصیه می‌کنیم هیچ دانشجویی که به دانشگاهی که مورد تأیید وزارت بهداشت نیست نرود.

وی گفت: از مهر سال آینده برنامه‌های دقیقی برای شناسایی دانشگاه‌های معتبر آغاز خواهد شد و این مورد کلیه رشته‌های پزشکی را دربرمی‌گیرد.

لاریجانی افزود: ما در رشته
‌های تحصیلات تکمیلی رشد زیادی داشتیم همچنین هیچ دوره آموزشی PHD وجود ندارد که در چند دانشگاه ارائه نشود. بدین وسیله خروج دانشجویان از کشور بسیار کمتر شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هزار نفر در سال برای تحصیل به کشورهایی مانند ارمنستان و آذربایجان می‌روند که از لحاظ آموزشی پزشکی پیشرفت خاصی نکرده‌اند.

وی کسانی که برای تحصیل از کشور خارج شده‌اند و تمایل دارند در بازار کار کشور وارد شوند باید در امتحانات شرکت کنند. معمولاً 45 درصد این افراد قبول نمی‌شوند.

لاریجانی گفت: بنا داریم تعداد زیادی از کتب علوم پزشکی را در کشور تألیف کنیم ما در زمینه تولید علم فعالیت‌های بسیار مناسبی داشته‌ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما دانشگاه‌های علوم پزشکی با رتبه زیر 500 در کشور زیاد داریم همچنین تعداد 19 دانشگاه در کشور جزو یک درصد دانشگاه‌های معتبر دنیا است.

وی افزود: در حوزه پزشکی با دانشگاه آزاد همکاری وسیعی برقرار شده است و این دانشگاه در تلاشند تا خود را به استانداردهای لازم برساند، ما مستقیم بر دانشگاه آزاد نظارت داریم.

لاریجانی گفت: در چند روز گذشته در شورای گسترش رشته‌های پزشکی حدود 90 رشته را تأیید کردیم و به برخی از واحدها تذکراتی دادیم. امیدواریم استانداردهای حوزه پزشکی در دانشگاه آزاد ارتقا پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: حوزه پزشکی 30 درصد تولیدات علمی کشور را تشکیل داده است و این انتظار می‌رود تا دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمک اساتید، دانشجویان و هیأت‌های علمی در راستای ارتقای کشور فعالیت کنند.

وی افزود: 14 دانشگاه علوم پزشکی کشور جزو یک درصد دانشگاه‌های معتبر جهان هستند، دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند از همان ابتدا می‌توانند وارد بازار کار پزشکی شوند.

لاریجانی اظهار داشت: به دلیل در تماس بودن حوزه علوم پزشکی با سلامت مردم مسئولیت زیادی بر عهده وزارت بهداشت است به همین دلیل درس اخلاق پزشکی در جریان است و شورای عالی آن تشکیل شده تا بحث‌های پژوهشی را در زمینه اخلاق دنبال کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان داشت: در مجموع گروه علوم پزشکی گروه بسیار مناسبی است و خدمات بسیار مناسبی را تا به حال ارائه داده و خواهد داد به طور مثال در زلزله کرمانشاه پزشکان و پرستاران نیز حضور داشتند که 48 ساعت نخوابیدند که این کار بسیار قابل تقدیر است.

وی افزود: ما شاخص‌هایی را طراحی کردیم تا بر اساس آن رفتارهای مناسب را ارائه کنیم. همچنین روابط متقابل پزشک با پزشک، پزشک با مردم و … در آن جای داده شده است.

لاریجانی اظهار داشت: هیأت‌های علمی افراد مهمی هستند که نقش بسزایی در سلامت کشور دارند، وزارت بهداشت و وزارت علوم نظرات خود را به مجلس ارائه دادند تا به این دسته توجه بیشتری شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان گفت: در حال حاضر حدود 20 درصد از پزشکان مالیات اخذ می‌شود و این پول صرف اداره بیمارستان و کارانه خود پزشکان می‌شود.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)