پشتوانه هر ارتباطی باید نگاه توحیدی باشد

0
(0)


حجت الاسلام صادق لاریجانی امروز 13 مهر در نخستین همایش ملی “بابل شهر دارالمومنین” با تبریک ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: افتخارات بیان شده در خصوص شهرستان بابل در جنبه‌های مختلف گوشه‌ای از ظرفیت ارزنده این شهرستان است اما آنچه این شهر را شاخص کرده وجود علما برجسته بوده که در ارتقاء بعد معنوی این شهرستان تاثیر بسزایی داشتند.

وی یکی از محورهای مهم اهمیت شهرستان بابل را نقش آفرینی مردم آن در آغاز شکل گیری انقلاب و هشت سال دفاع مقدس برشمرد و افزود: مولفه‌های مهمی در ایجاد تمدن، سابقه تاریخی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور، استان و شهر تاثیر دارد اما مهم‌ترین مولفه شکل‌گیری سبقه یک منطقه امر شرعی، دینی و قرآنی یعنی تفقه در دین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شهرستان بابل علمای برجسته ای چون سعید العلما، شیخ انصاری و… را داشته است، تصریح کرد: هرگاه خداوند بخواهد به مردمی خیر برساند روحش را پاک می‌کند و او را به سمت تفقه در دین سوق می‌دهد.

لایجانی با اشاره به اینکه مازندران خاستگاه علما برجسته‌ای بود که اگر الان بودند از علما طراز اول محسوب می‌شدند، خاطرنشان کرد: ما آیت الله کوهستانی را داریم که از بزرگترین علما نجف بود ولی آنجا را رها کرد و در کوهستان اقامت گزید و مردم مثل پروانه به دورش می‌گشتند.

وی با اشاره به اینکه آیت الله هادی روحانی از علمایی بود که برای انجام تمام وظایف زمین افتاده داوطلب بود و به دنبال شان و مقام نبود، یادآور شد: آیت الله روحانی (ره) از علمای برجسته و شاگرد بسیاری از علمای شاخص بود؛ وی عالم بنامی است که هرجا وظیفه‌ای برزمین مانده بود بدون اینکه به دنبال این باشد که آیا در شان او هست یا نه، خالصانه انجام می‌داد. وجود این علما شهرستان بابل را ساخته و هویت بخشیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امروز نسل جدید ما مقلد نیستند این ما هستیم که باید حرفی برای گفتن داشته باشیم، کتاب خدا و اهل بیت سرشار از نکات تربیتی است.

وی پرداختن به مولفه‌های اثرگذار در علوم انسانی را از ضروریات برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به علم اقتصاد و پزشکی مورد توجه قرار گیرد، امروز دانشمندان به ارتباط بین علم و ارزش‌های اخلاقی رسیدند و فلسفه را به علم پزشکی مرتبط دانستند.

وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا به این امر واقف است که باید به ارتباط بین علم پزشکی و علوم انسانی توجه کند، گفت: علم پزشکی در دهه‌های گذشته به سمت تجزیه جسم انسان رفته ولی وجود انسانی فرد را مورد مطالعه و بررسی قرار نداده است در حالی که در تشخیص و معالجات، گذشته از بعد مختلف جسمی باید به بعد انسانی هم توجه کرد.

لاریجانی یادآور شد: ما مدعی هستیم که کتاب خدا برای همه جوامع بشری و تعالیم انسان ساز است پس وظیفه ماست که این کتاب را به زبان علمی به جهان منعکس کنیم که همان امر تفقه در دین است.

وی افزود: وظیفه روحانیت امروز بسیار سنگین است زیرا به برکت روحانیت باید تفقه در دین داشته باشیم و این نه تنها وظیفه روحانیت بلکه وظیفه همه مسلمانان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم کجاها پیشرفت کردیم و کجاها شهر و کشور ما نمونه شد، گفت: باید نگاه توحیدی در جامعه تقویت شود، نگاه توحیدی وجه اخلاقی دارد و تاثیر بسزایی در جامعه دینی برجای می‌گذارد.

وی به تاثیر ۱۰۰ درصدی نگاه توحیدی در جنبه‌های مختلف هنری، علمی، حاکمیتی و سیاسی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی ما فراموش می‌کنیم که نگاه توحیدی داشته باشیم و بین زندگی روزمره و نگاه توحیدی ما فاصله افتاده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: مگر می‌شود بین کار و ایمان فرد تناقض باشد، اگر کسی خدا را قدرت مطلق بداند دیگر چگونه از ابرقدرت‌های خارجی می‌ترسد، نمی‌گویم نگاه دیپلماسی نداشته باشید می‌توانید با کشورهای دیگر مراوده داشته باشید اما پشتوانه هر ارتباطی نگاه توحیدی باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه شهدا با نگاه توحیدی به اوج رسیدند، گفت: شهدا یک قدم به سمت خدا رفتند از ما علما هم جلوتر هستند و نگاه توحیدی را به منصه ظهور رساندند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)