پارلمان های ایران و کوبا می توانند به کاهش تاثیر تحریم ها کمک کنند

0
(0)

به گزارش ایسنا، محمدبکر قالیباف رئیس مجلس در دیدار میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا ضمن خوشامدگویی به وی به تشابهات عمیق سیاسی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و کوبا دو کشور انقلابی هستند که سال ها سرکوب شده اند مشکلات ضد حقوق بشری و دوگانه گرایی در جهان هدایت می شوند، در یک جهت هستند و باید این روابط را در حوزه های دیگر نیز توسعه دهند.

وی ادامه داد: مطمئنم با فرهنگ انقلابی دو کشور و دیدگاه های عمیق و مشترک، بعد از راه دور مانعی برای رشد روابط اقتصادی دوجانبه نیست. من مطمئن هستم که سفر شما و توافقات در زمینه های مختلف بین دو دولت شروع خوبی برای توسعه روابط دوجانبه است.

رئیس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس انقلابی علاقه مند به توسعه روابط با کشورهایی مانند کوبا است که در یک راستا و انقلابی هستند. ما در شورای اسلامی وظیفه خود می دانیم که تسهیلات لازم را برای مشاغل دولتی و خصوصی در اولویت قرار دهیم. در این زمینه، گروه پارلمانی دوستی ایران و کوبا به ریاست آقای عمویی جی فعال است.

قالیباف ادامه داد: طبق قوانین کوبا، شما علاوه بر ریاست جمهوری، نماینده مجلس کشورتان نیز هستید. بدون شک همکاری پارلمانی دو کشور باید توسعه یابد و در صورت لزوم قوانین را برای توسعه روابط تغییر داد تا اوضاع بهتر شود. از سوی دیگر همکاری در حوزه IPU و مسائل فرامنطقه ای باید ادامه یابد.

** تحریم های سخت آمریکا علیه ایران و کوبا نقطه تماس دو کشور است

وی همچنین تحریم های سخت آمریکا علیه ایران و کوبا را یکی از نقاط مشترک دو کشور می داند و می افزاید: مجالس هر دو کشور می توانند به کاهش تاثیر این تحریم ها کمک کنند. دولت و مجلس ایران معتقدند که باید از طریق تسویه و پیوندهای بانکی دوجانبه به توسعه تجاری و اقتصادی دست یابیم.

کلیباف با اشاره به مهم ترین کاری که باید در حوزه ترانزیت بین دو کشور انجام شود، گفت: ایجاد خطوط کشتیرانی بین دو کشور می تواند فرصتی برای تسهیل توسعه روابط تجاری باشد.

وی به فرصت های تجاری موجود بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: امروز فرصت های خوبی در حوزه بهداشت، درمان، دانش بنیان، کشاورزی، خدمات مهندسی، فناوری، تجارت و گردشگری بین دو کشور وجود دارد که نباید این فرصت ها فراهم شود. دو مجلس و دو دولت این سوالات مهم را نادیده نگیرید.

قالیباف افزود: ایران و کوبا دو کشور تحریم شده از سوی آمریکا هستند بنابراین باید اجلاس سران همکاری را با هم داشته باشیم.

وی همچنین با ابراز خرسندی از توافقات صورت گرفته بین دو دولت ایران و کوبا از حمایت شورای اسلامی شهر از این توافقات خبر داد و گفت: لازم است توافقات صورت گرفته در این سفر ادامه یابد.

** ایرلاین ایران کوبا ایجاد شود

کلیباف در ادامه بحث گردشگری را نیز موضوع بسیار مهمی بین دو کشور دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم از این طریق ارتباط بین دو ملت را برقرار کنیم. البته یکی از چالش های این موضوع مسافت است، اما فکر می کنم بتوانیم برای حل این مشکل یک شرکت هواپیمایی بین دو کشور ایجاد کنیم.

رئیس جلسه همچنین به هزینه های بالای سفر دو کشور به دلیل بعد مسافت اشاره کرد و گفت: با پیگیری این موضوعات می توان هزینه های سفر را تا حد زیادی کاهش داد که البته این امر نیازمند سفرای دو کشور است. که هر دو به طور خاص در این جلسه حضور دارند.

** ما باید در عرصه بین المللی از مردم فلسطین حمایت کنیم

وی با اشاره به جنایات غزه تحت حاکمیت آمریکا گفت: ایران و کوبا باید به بحث سیاسی و نظامی در فلسطین توجه کنند که مردم را به خاک می کشانند و خون ها ریخته می شود. در این زمینه همکاری بین دولت ها، پارلمان ها و مردم دو کشور ضروری است. ما به عنوان کشورهای انقلابی و ضد آمریکایی باید تلاش کنیم تا در عرصه بین المللی عمیقاً از مردم فلسطین در موضوع غزه حمایت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تصریح کرد: با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و شدیدتر شدن روند حتی پس از آتش بس، لازم است برای جلوگیری از فشارهای بین المللی از سوی دولت ها، ملت ها و دولت ها، آتش بس شکسته نشود. گروه های مدنی این فشار باید همیشه پشت سر هم به آمریکا اعمال شود.

** رئیس جمهور کوبا: کوبا از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت می کند

رئیس جمهور کوبا در این دیدار با تشکر از میزبانی رئیس مجلس و نمایندگان مجلس ایران، ابلاغ سلام صمیمانه رئیس مجلس کوبا به رئیس جمهور و دعوت از وی برای سفر به کشورش، گفت: ما از سطح روابط توانسته ایم در حوزه سیاسی این کار را انجام دهیم. امیدواریم در حوزه اقتصادی و تجاری به توسعه بیشتری دست یابیم که این امر مستلزم حمایت مجالس و تقویت روابط پارلمانی است.

وی با بیان اینکه این دیدار برای ما معنای بسیار عمیقی دارد، گفت: ابتدا به قولی که به آقای رئیسی داده بودیم تا قبل از آغاز سال جدید به کشور شما سفر کنیم، عمل کردیم. اکنون این سفر به ما کمک می کند تا بتوانیم روابط دو کشور را در نتیجه سفرهای مقامات دو کشور در سال های اخیر ادامه دهیم.

وی با اشاره به روابط بیش از 40 ساله با جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر دوستی، همبستگی، تفاهم و احترام متقابل است، یادآور شد: نگاه مشترک دو کشور در زمینه مسائل مهم منطقه ای و بین المللی است. ما را قادر می سازد در زمینه های مختلف بین المللی به توافق برسیم و از اهداف مشترک در مجامع بین المللی مختلف حمایت کنیم.

دیاز کانل در ادامه مداخله مستمر ایالات متحده آمریکا در امور داخلی ایران را محکوم کرد و گفت: کوبا اقدامات انجام شده و تحریم های یکجانبه علیه ایران را محکوم می کند و همواره از حق ایران در تعیین سرنوشت خود و حفاظت از ایران حمایت می کند. حاکمیت ایران برای رسیدن به اهداف خود از طریق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای. از سوی دیگر، ما همواره از حمایت شما از قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تحریم های کوبا برخوردار بوده ایم و از این بابت صمیمانه از شما تشکر می کنیم.

رئیس جمهور کوبا به مذاکرات موثری که با رئیس جمهور و اعضای کابینه جمهوری اسلامی ایران داشت اشاره کرد و افزود: این گفتگوها به ما اعتماد به نفس ایجاد تنوع و گسترش روابط را داد. به این ترتیب توانستیم با استفاده از ظرفیت های دو کشور سازوکارهای مشترکی برای خنثی کردن اثر تحریم ها و محاصره ها پیدا کنیم.

وی افزود: یک سری از نگرش های دو طرف نیز در تفاهم نامه هایی که بین دو طرف امضا شد منعکس شد که بیشتر مربوط به حوزه های انرژی، علم و فناوری، غذا و بهداشت بود که در نهایت موفق شدیم از این ایده خارج شویم. تصمیمات در آینده نزدیک نتایج ملموسی خواهد داشت و چالش پیش روی ما صرفا اجرای توافقات حاصل شده است.

دیاز کانل ادامه داد: ما از عضویت ایران در برجام استقبال می کنیم و بسیار مهم است که ایران در این گروه نقش رهبری داشته باشد تا بتواند با هژمونی و سلطه آمریکا مقابله کند. ما همچنین از دولت ایران برای رای مثبت به انتخاب کوبا به عنوان رئیس گروه 77 تشکر می کنیم.

رئیس جمهور کوبا در ادامه با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم مذاکرات ما را به مسیر روشنی می رساند، تصریح کرد: طرف های ایرانی و کوبایی از نزدیک گفتگو کردند و با همگرایی مواضع به توافقاتی دست یافتند. اکنون برنامه و وظیفه ما این است که پیشنهادات خود را در نوزدهمین کمیسیون مشترک که در سه ماهه اول سال 2024 بین دو کشور برگزار می شود، نهایی کنیم. ما همه این مسائل را به عنوان شورای اسلامی با شما در میان می گذاریم زیرا شما قطعا تکمیل کننده انعقاد توافقات بین دو طرف هستید.

** کوبا جنایات فلسطین را محکوم کرد

رئیس جمهور کوبا در خصوص موضوع فلسطین نیز با بیان اینکه کوبا این جنایات را محکوم می کند، گفت: تقریباً هر روز در نقاط مختلف کوبا تظاهراتی در حمایت از ملت فلسطین داریم و حدود دو هفته پیش با پزشکان فلسطینی جلسه ای برگزار شد. دانشجویان، دانشجویان در کوبا داشتیم.

دیاز کانل افزود: هفته گذشته در نشست FOB 28 و اجلاس گروه 77 نیز اعتراض خود را نسبت به جنایات اخیر در فلسطین اعلام کردیم که البته کافی نیست و باید از تمام توان خود برای کار روی موضوع فلسطین استفاده کنیم. و اقدامات مشترکی را در این خصوص انجام دهند

رئیس جمهور کوبا در پایان سخنان خود گفت: وزرای گردشگری کوبا و ایران برای پیگیری موضوع گردشگری و ایجاد خط هوایی بین دو کشور جلسه ای خواهند داشت.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)