هرمیداس باوند: داعش شانس موفقیت در آسیای مرکزی ندارد

0
(0)
هرمیداس باوند

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که «موضع ایران در مورد داعش در افغانستان نیز مخالفت خواهد بود»، گفت: به نظر می‌رسد داعش اگر بخواهد به سمت آسیای مرکزی برود با دو قدرت بزرگ چین و روسیه که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند رو به رو می‌شود از این رو زمینه مساعد و شانسی در این منطقه ندارد.

داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تحولات اخیر افغانستان و تحرکات داعش در این منطقه اظهار کرد: تمرکز داعش بر افغانستان است، اما این‌که هدف دیگری دارد یا نه به فرآیند کارش بستگی پیدا می‌کند. البته مشکل اصلی در نتیجه اقدامات آمریکا به وجود آمده و او در این زمینه مسئولیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر نیز آمریکا حضور خود را تقویت کرده اما ایران باید سعی کند خود را از ادعاها و اتهاماتی که به او می‌زنند دور نگه دارد و همان‌طور که در مبارزه با داعش در عراق همکاری کرده، به طریق اولی در افغانستان هم موضع او مخالفت با داعش خواهد بود و باید در عمل و گفتار آن را مطرح کند.

وی با بیان این‌که «آمریکا این شرایط را ایجاد کرده است»، گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که هر کشوری بیش از پیش باید به مرزهای خود توجه داشته باشد.

این استاد دانشگاه درباره این‌که آیا این امکان وجود دارد که داعش به سمت آسیای مرکزی پیشروی کند؟ ابراز کرد: در این منطقه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور دارند که سرآغاز اساسنامه آن بر همکاری و مبارزه علیه تروریسم تاکید شده است. بنابراین داعش در آسیای مرکزی زمینه مساعدی برای موفقیت ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه بر تاکید این سازمان برای مبارزه با تروریسم و نقل و انتقال مواد مخدر و ایجاد هرگونه نا امنی و نا آرامی در منطقه، داعش در آسیای مرکزی شانس موفقیت ندارد.

وی تصریح کرد: در نتیجه اگر داعش بخواهد به این سمت برود با دو قدرت بزرگ چین و روسیه که منافع حیاتی دارند مواجه می‌شود، لذا امیدوارم در این شرایط نگران کننده خرد سیاسی رهنما و رهنمون باشد.

این تحلیلگر مسایل بین‌الملل با بیان این‌که «در این شرایط باید تصمیمات از وحدت استراتژیک برخوردار باشد»، گفت: انتظار می‌رود تصمیمات و مواضعی که اتخاذ می شود با خرد سیاسی و درایت باشد و شرایط زمانی درک شود و وحدت استراتژیک وجود داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)