نقشه راه اقتصادی برای فارس باید تدوین شود

0
(0)

محسن رضایی شامگاه جمعه ۴ شهریور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس با بیان اینکه نظام‌ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دولت به وجود آمده است، گفت: یکی از اولین دستاوردهای دولت سروسامان دادن به سیر و گردش کار اقتصادی است و بیش از ۷۰ درصد این سامانه اجرا شده است.

او با تاکید بر ایجاد یک حکمرانی واحد در اقتصاد، افزود: در ساختار بودجه کشور باید با مجلس به یک فرمول برسیم و در عین استقلال قوه مجریه یکپارچگی بین مجلس و دولت ایجاد شود که اکنون در بودجه این یکپارچگی نیست؛ در نظارت‌ها نیز باید امور تحت یک نظام یکپارچه در آید.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در دیگر کشورها نیز این یکپارچگی وجود دارد، عنوان کرد: مسئولان استان فارس باید با این سامانه و ستاد تصمیم‌سازی آشنایی کامل داشته باشند تا فرصت از دست نرود و هر مورد را در جای خود پیگیری کنند.

رضایی با بیان اینکه حکمرانی اقتصاد دو قسمت دارد یکی یکپارچگی است و یکی واگذاری اختیارات به استان‌ها است، گفت: قوانین ابلاغ شده بخشی‌نگرانه است و با وجود انبوهی از بخشنامه‌ها با یک تصمیم نمی‌توان تفویض اختیار کرد علاوه بر آن جایگاه قانونی مدیریت بخشی نیز از دیگر مشکلات این تفویض اختیار است و این جایگاه قانونی اداره کشور را بخشی کرده است.

او با بیان اینکه بوروکراسی کشور نیز بخشی است و نظام بخشی طوری حاکم شده که بخش‌ها نیز نمی‌خواهند که اختیارات تفویض شود ولی باید این امر رخ دهد، گفت: هیچ کشور پیشرفته‌ای نیست جز اینکه تفویض اختیار در آن صورت گرفته باشد، یکپارچگی در حکمرانی و واگذاری مسئولیت‌ها و اختیارات مورد تاکید دولت است. استان فارس را می‌توان در برخی از بخش‌ها پایلوت تفویض اختیار کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه مسیر اقتصاد ایران تاکنون زیکزاکی بوده و هر دولت یک چیزی را اصل کرده است، افزود: این اغتشاش در مسیر اقتصادی خطرات زیادی دارد چون پیشرفت اقتصادی یک امر بلندمدت است؛ مسائل دفاعی و سیاسی کوتاه مدت است برای پیشرفت اقتصادی یک کشور بیش از ۵۰ سال زمان می‌برد؛ رشد اقتصادی بدون تورم و بدون فقر به وزارت خانه‌ها ابلاغ شده است.

رضایی با بیان اینکه نقشه راه اقتصادی برای استان فارس باید تدوین شود تا هر دولتی که می‌آید برنامه جدیدی برای مردم فارس طراحی نکند بلکه براساس نقشه و اهداف پیش برود، افزود: پیشنهادات این جلسه تحت عنوان نقشه راه مطرح شود؛ نقشه راه اقتصادی را به چند گروه تقسیم کنید که یکی از آنها صنایع مادر است.

او با بیان پیشنهاداتی برای پیشرفت اقتصادی فارس و تهیه نقشه راه، گفت: سلامت برای فارس یک صنعت مادر است از داروسازی تا تجهیزات پزشکی و فناوری‌های بهداشتی می‌تواند یک صنعت بزرگ باشد؛ استان فارس آمادگی خوبی دارد باید حلقه‌ها و زنجیره‌های صنعت سلامت را افزایش و تکمیل کند. صنعت دوم فارس کشاورزی است اما کشاورزی هنوز به مرحله اول صنعت که کارخانه‌داری است نرسیده در حالی که صنعت کشاورزی از اصلاح آب و بذر گرفته تا صنایع تبدیلی تجارت و بازاریابی را شامل می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح‌ کرد: صنعت دیگر برای فارس گردشگری است؛ ایده‌های گردشگری و پروژه‌هایی مانند شهر تمدن با محوریت مرودشت و پاسارگاد توجه ویژه شود همچنین طرح‌توسعه سعدیه و حافظیه و شهر قدیم شیراز با عنوان سیمای تاریخی شیراز نیز مورد توجه قرار گیرد چراکه صنعت گردشگری می‌تواند افق آینده فارس را تامین کند.

رضایی عنوان کرد: صنعت پتروشیمی از دیگر صنایع مادر فارس می‌تواند باشد، اگر مثلث شیمی ایران با فارس و خوزستان و بوشهر ایجاد کنیم در شیراز می‌توان صنایع پایین دستی ایجاد کرد. صنعت الکترونیک نیز از دیگر ظرفیت‌های استان است اگر به همین ۵ صنعت توجه شود آنقدر فرصت شغلی ایجاد می‌شود که از دیگر نقاط برای کار به فارس بیایند.

او عنوان کرد: در فارس باید دید استعداد اقلیمی و انسانی چیست و چه صنعتی گل می‌کند تا در مدت معقول به نتیجه برسید، زیرساخت‌ها البته مهم است در همین راستا انتقال آب را باید سرعت داد و مناطق ویژه نیز از دیگر زیرساخت‌ها است‌؛ پارک‌های علم فناوری و شهر سلامت از زیرساخت‌ها است، رابطه دانشگاه با صنعت بسیار مهم است فرد قبل از اینکه مدرک بگیرد باید شغلش مشخص باشد در شیراز دانشگاه‌ها را به کشاورزی و خدمات وصنعت وصل کنید.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)