نجفی: تجاوزات عراق به ایران مظهر یکی از وحشیانه‌ترین جنایات دهه‌های اخیر است.

0
(0)

به گزارش ایسنا، رضا نجفی صبح امروز در مراسم یادبود جان باختگان حمله شیمیایی سردشت که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت: طبق موازین انتساب این اقدامات به آنها قابل اثبات است و از این رو در کنار رژیم بعث عراق مسئولیت حقوقی و کیفری بین المللی را در این زمینه بر عهده دارند.

متن سخنان این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

اینجانب می خواهم سخنان خود را با یاد و خاطره مبارک شهدا آغاز کنم و به ارواح طیبه آنها بویژه شهدای بمباران شیمیایی سردشت ادای احترام نموده و به حضار به ویژه جانبازان عزیز شیمیایی خوش آمد بگویم. تجاوزات عراق به ایران مظهر یکی از بزدلانه ترین جنایات دهه های اخیر است. در این میان استفاده از سلاح شیمیایی اوج این بزدلی است و استفاده از آن در مناطق مسکونی و شهرها وحشیانه ترین قسمت آن است.

تجاوز رژیم صدام به ایران یک بی عدالتی آشکار بود. زیرا با تمام اصول و قواعد حقوقی و هنجارهای بین المللی و بشردوستانه در تضاد مطلق بود. زیرا همه قدرت‌های بزرگ و تک تک کشورهای منطقه نه تنها با حمایت نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای آشکارا از متجاوز حمایت کردند، بلکه در برابر هرگونه ظلم و ستم به ملت ایران سکوت ظالمانه‌ای داشتند. چرا که سازمان هایی که برای جلوگیری از توسل به زور و حفظ امنیت حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها در برابر تجاوز و همچنین حمایت از حقوق بشر ایجاد شده بودند، عملاً با سکوت مرده ای در برابر تمامی اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی از وی حمایت کردند. متجاوز . ; و چون کشورهای مذکور با اعمال شدیدترین تحریم ها حتی از دستیابی ایران به هر وسیله دفاعی جلوگیری کردند.

نمونه بارز همه این رفتارها را می توان در استفاده عراق از سلاح شیمیایی و عملکرد شورای امنیت در این زمینه مشاهده کرد.

تقریباً از ماه‌های اول جنگ تا پایان جنگ، ارتش عراق بیش از 570 بار از انواع سلاح‌های شیمیایی از گاز خردل و سارین گرفته تا گازهای اعصاب و خفگی علیه ایران استفاده کرد.
تعداد این حملات در سال 1359 حدود 10 بار و در سال 1367 45 بار بوده است.

این موارد علاوه بر جبهه ها شامل استفاده بیش از 30 بار از این سلاح های غیرانسانی علیه شهرها و روستاها می شود که بمباران شیمیایی سردشت در 16 تیر 66 تنها یک نمونه و البته شدیدترین و فاجعه بارترین آنهاست. این شهر و اولین شهر در جهان بود که در آن غیرنظامیان مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند.

در نتیجه این حملات بیش از 10000 ایرانی کشته و بیش از 107000 نفر از جمله غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان مجروح شدند و تنها در سردشت بیش از 130 شهروند بی دفاع ایرانی کشته و بیش از 8 هزار نفر نیز مجروح شدند. .

البته رژیم بعث نیز از این سلاح ها علیه شهروندان خود استفاده کرد و تلفات آن به ویژه در کردستان عراق حدود 8000 کشته و 30000 زخمی بود.
بر اساس اطلاعاتی که امروزه در دسترس همگان است، از جمله گزارش‌های مکانیسم‌های تحقیقی سازمان ملل در مورد برنامه سلاح‌های کشتار جمعی، عراق، کلیه آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌های تولید مواد خام و تجهیزات پرتاب و استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی عمدتاً با شفافیت و آگاهانه. کمک از شرکت ها و مجوزهای رسمی دولت های غربی به ویژه آلمان، هلند، انگلستان، فرانسه و آمریکا اعطا شد.

پس از استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی، ایران رسماً درخواست بازرسی از سازمان ملل را کرد و این بازرسی ها سه بار در سال های 1984، 1986 و 1987 انجام شد و کارشناسان مربوطه به اتفاق آرا استفاده مکرر عراق از سلاح های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی را تایید کردند.

یکی از نکات قابل توجه در عملکرد کلی شورای امنیت در بررسی تجاوزات عراق این است که اقدام آن بسیار دیر انجام شد و درخواست آن برای آتش بس به جای عقب نشینی متجاوز کاملاً ناعادلانه بود. پس از تصویب این مصوبه، شورا به مدت 22 ماه سکوت اختیار کرد.

در مورد استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی، سرانجام پس از شش سال سکوت مرگبار، شورای امنیت در قطعنامه های 582، 598، 612 و 620 در سال 1986 به استفاده از این سلاح ها اشاره کرد. اما مهم ترین سؤال این بود که چگونه می توان با مشکل برخورد کرد.

در این قطعنامه ها ضمن اشاره به استفاده از تسلیحات شیمیایی نسبت به آن ابراز نگرانی شده بود، استفاده از آن تنها در یک مورد محکوم شد و علیرغم تایید هیئت های کارشناسان خود سازمان ملل در مورد استفاده عراق از سلاح های شیمیایی، نه فقط در هیچ موردی به خیر اشاره نشد، بلکه شورای امنیت طی قطعنامه 612 که در 29 اردیبهشت 1367 که تقریباً در اوج استفاده عراق از سلاح شیمیایی است، به جرأت اعلام کرد که انتظار دارد هر دو طرف از اقدامات بیشتر خودداری کنند. استفاده بیشتر از تسلیحات شیمیایی، متضمن اتهام تلویحی و بزدلانه بود که ایران از سلاح شیمیایی استفاده می کند.

علاوه بر این، شورای امنیت تنها یک بار در قطعنامه 620 در 13 شهریور 1367 ابراز نارضایتی کرد. ماه ها پس از پایان جنگ که شدت و فراوانی استفاده از این سلاح ها علیه ایرانیان افزایش یافته بود.

بررسی مبانی حقوقی رفتار شورای امنیت در خصوص استفاده عراق از سلاح های شیمیایی نشان می دهد که این نهاد که طبق اساسنامه مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد، هیچ تلاشی نکرده است. برای ایفای مسئولیت خود در جلوگیری از تجاوز عراق و استفاده از سلاح شیمیایی، از سلاح شیمیایی استفاده نکرد، بلکه در اقدامی در تضاد آشکار با مسئولیت خود و مهمتر از آن بدون هیچ سند و مدرکی، قربانی این امر را مقصر دانست. تجاوز و حملات شیمیایی، یعنی . ایران به دلیل استفاده از سلاح های شیمیایی به شیوه ای کاملاً غیر اصولی.

در مقایسه با شدت، وسعت و پیشرفت مستمر جنایات فجیع عراق، اقدامات شورای امنیت به قدری مغرضانه و بزدلانه بود که عراق را به سمت استفاده گستاخانه‌تر از سلاح‌های شیمیایی سوق داد و بنابراین خود شورای امنیت عملاً از ادامه استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی حمایت کرد. سلاح های شیمیایی نقش داشتند

برخی ارزیابی‌های حقوقی از رفتار کشورهای غربی در زمینه حملات شیمیایی عراق در طول جنگ نیز نشان می‌دهد که این دولت‌ها کاملا آگاهانه و با نقض آشکار تعهدات قانونی خود، عراق را در تولید و استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی یاری رسانده‌اند. به شواهد و مدارک معتبر، انتساب این اقدامات برای آنها قابل اثبات است و بنابراین، همراه با رژیم بعث عراق، مسئولیت حقوقی و کیفری بین المللی در این زمینه را بر عهده دارند.

کشورهایی که به اتهام نقض حقوق بشر مردم ایران اشک تمساح می ریزند در این مرز و بوم دستشان به خون زنان و کودکان آلوده است. نشانه بارز آن ادامه تحریم داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز شیمیدانان پیشکسوت کشورمان است. این اقدام غیرقانونی، غیرانسانی و بزدلانه است و هیچ تفاوتی با اقدامات تروریستی ندارد. ایران تاکنون اقدامات متعددی در زمینه مبارزه با سلاح های شیمیایی و همچنین حفظ حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی انجام داده است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشارکت مؤثر در مذاکره و انعقاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و فعالیت‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، از جمله از طریق عضویت مستمر در شورای اجرایی آن؛

سازماندهی اسناد و اطلاعات مربوط به استفاده عراق از سلاح های شیمیایی علیه ایران برای استفاده در دادگاه های حقوقی.

ارائه پیشنهاد ایجاد شبکه بین المللی برای حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی و صندوق داوطلبانه کمک به قربانیان سلاح های شیمیایی و پیگیری پس از تایید نهایی آنها در سال 2011 توسط کنفرانس کشورهای عضو به سلاح های کنوانسیون سلاح های شیمیایی؛
تداوم اعتراض به تحریم داروهای مورد نیاز جانبازان سلاح های شیمیایی که در کنفرانس اخیر کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی صورت گرفت؛

برگزاری شش دوره کمک و حفاظت در برابر استفاده از سلاح های شیمیایی با کشورهای آسیایی با توجه به تجربیات ارزنده کشورمان در این زمینه ها.

– برگزاری ده دوره بین المللی پیشرفته در زمینه جنبه های پزشکی حفاظت در برابر سلاح های شیمیایی که یازدهمین دوره آن در ماه های آینده در ایران برگزار می شود.

اطلاع از گستردگی فاجعه ناشی از استفاده رژیم عراق از سلاح های شیمیایی از جمله علیه غیرنظامیان در سردشت از طریق ثبت ملی 16 تیر به عنوان روز سردشت و 17 تیر به عنوان روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی و همچنین درخواست مدیرعامل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در راستای بمباران شیمیایی سردشت هر ساله پیامی را ارسال می‌کند که امروز نیز در این جلسه مطرح شد.

نصب مجسمه در ساختمان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سال 1391 به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان شیمیایی کشورمان؛
– کمک به تلاش های قانونی در دادگاه های هلند برای محکوم کردن یک تاجر هلندی به اتهام ارسال مواد خام برای تولید سلاح های شیمیایی به عراق.
برگزاری کنفرانس بین المللی در تهران در سال 2007 درباره میزان استفاده عراق از سلاح های شیمیایی علیه ایران

حمایت از عوامل شیمیایی ایران و جانبازان شیمیایی برای حضور در نشست های بین المللی برای توضیح جنایات مرتبط با عراق.

ادامه چنین فعالیت هایی را وظیفه خود می دانیم و با جدیت این کار را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)