نارضایتی پنتاگون از نیروی دریایی سپاه/تاکید بورل بر بازگشت آمریکا به برجام/تحلیل‌های انتخاباتی

0
(0)

به گزارش ایسنا، ‌ اظهارات سخنگوی پنتاگون درباره راهکار ارتش آمریکا برای کاهش احتمال تنش میان نیروی دریایی این کشور با نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره فعالیت نیروهای نظامی این کشور در منطقه و لزوم تعامل ارتش آمریکا با سپاه پاسداران در راستای کاهش احتمال درگیری گفت: فکر نمی کنم تمایلی برای هر گونه برقراری ارتباط عملیاتی یا استراتژیک میان آمریکا و سپاه پاسداران وجود داشته باشد. ما کانال های دیپلماتیکی داریم که به خوبی از طریق آن ها نارضایتی هایمان را با تهران مطرح می کنیم.

کربی با استناد به ادعای پنتاگون مبنی بر نزدیک شدن قایق های سپاه پاسداران به کشتی های آمریکایی در هفته های گذشته در خلیج فارس، گفت که هر دو طرف امکان برقراری ارتباط از طریق هشدار رادیویی را داشته اند و اگرچه این رخدادها به خشونت و درگیری کشیده نشد، «غیر ضروری، ناامن و مطمئناً غیرحرفه ای بوده اند».

خبرهای مرتبط با برجام و روند مذاکرات وین هم از موضوعات پربازدید بود که در همین راستا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست G۷ بر لزوم اجرایی شدن برجام و بازگشت آمریکا به این توافق تاکید کرد.

جوزپ بورل در صفحه توییترش با اشاره به برگزاری نشست G۷ در لندن نوشت: به عنوان هماهنگ کننده برجام، بر ضرورت استفاده از فرصت پیش رفتن به سمت بازگشت آمریکا به برجام و  اجرایی شدن کامل توافق هسته ای تاکید کردم.  

میخائیل اولیانوف ن هم در صفحه توییترش از پیشرفت روند مذاکرات احیای برجام در هفته های اخیر خبر داد.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین نوشت: با تعجب نظرات برخی تحلیلگران را می خوانم که مدعی هستند مذاکرات وین درباره برجام در حال فروپاشی است. این خیال خام کسانی است که بر ضد تلاش ها در راستای تقویت مقررات عدم اشاعه تسلیحاتی مبتنی بر معاهده ان. پی. تی هستند. در دنیای واقعی این مذاکرت در حال پیشرفت است.  

همچنین رحمان قهرمان‌پور در تحلیلی به تاثیر مذاکره ایران و عربستان بر مذاکرات وین پرداخت.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: به نظرم هدف از مذاکراتی که گفته می‌شود بین ایران و عربستان به طور غیرعلنی در عراق در حال انجام است، این است که به کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان تفهیم شود، احیای برجام خلاف منافع آنها نیست.

پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی از چگونگی فضای انتخاباتی کشور و حضور جریان‌های سیاسی نیز از دیگر موضوعات پربازدید بود.

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از چگونگی رقابت های انتخاباتی گفت: با توجه به اینکه گروه ها یا جناح های مختلف آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده اند، آن ها با شعارهای مختلف در انتخابات حضور پیدا می کنند. مشخص آن است که ما در بین احزاب و جناح های سیاسی قهر انتخاباتی نداریم و این نکته مثبتی است که باید به آن توجه کرد.  

علی علیزاده با بیان اینکه هنوز به صورت جدی قطب‌های انتخابات، چهره ها و شعارهای انتخاباتی مشخص نشده اند،  اضافه کرد: تصور من این است که در صورت ورود آقای رئیسی، انتخاباتی دو قطبی خواهیم داشت اما اگر ایشان در انتخابات حضور پیدا نکنند قطعاً انتخابات دو قطبی و پرشور نخواهد بود.

همچنین منوچهر متکی،‌ سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با تاکید مجدد بر انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای این مجموعه برای انتخابات ریاست جمهوری، هرگونه حمایت از لاریجانی توسط شورای وحدت اصولگرایان را منتفی دانست.

جهانبخش محبی‌نیا هم معتقد است که دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا دچار حیرت و سرگشتگی شده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخشی از این حیرت نتیجه علملکرد سیاسیون است که نتوانستند نظام تحزب یا شبه تشکیلاتی را مدیریت کنند و باعث تفرق و چند دستگی گروهها در سپهر سیاست کشور شدند، افزود: در حوزه اصول گرایی اختلاف شدیدی میان شورای ائتلاف و شورای وحدت و شخصیت هایی که خود را مستقل از آنان می دانند؛ مانند بعضی از نیروهای خود مختار، ایجاد شده است. این اتفاق اخذ تصمیم نهایی را برای این جریان سیاسی سخت کرده است. از طرف دیگر در حوزه اصلاح طلبی هم چون این افراد دستشان نسبت به ارتفاع دروازه شورای نگهبان کوتاه است،   همین حیرت و سرگشتگی وجود دارد.  هرچند تفرق و چند دستگی در میان آنها  خیلی بزرگ نیست؛  اما بین نیروهای نزدیک به آقای خاتمی، کارگزاران و گروه های میانه  اختلاف وجود دارد.  اخبار مربوط به تبادل نازنین زاغری در ازای پرداخت بدهی‌ها انگلیس به ایران هم از دیگر موضوعات امروز بود.

وزیر امور خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: ایران بدون قید و شرط ناگزیر به آزاد کردن کسانی است که از دیدگاه ما غیرقانونی زندانی شده‌اند و به گمانم اخبار حاکی از آزادی قریب الوقوع او [زاغری] صحت ندارد.

بوریس جانسون،  نخست وزیر انگلیس هم گفت که تداوم زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی است و کشمکش بر سر یک معاهده تسلیحاتی ۴۲ سال قبل با ایران «دو مسئله کاملا جدا از هم» هستند.

وی افزود: طبعا ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هر کاری از دستمان بر می آید برای حفاظت از منافع نازنین و تمام پرونده‌های دو تابعیتی بسیار بغرنجی که در تهران داریم، انجام دهیم.

از دیگر اخبار پربازدید امروز تاکید یک کارشناس مسائل حقوقی بر برداشتن محدودیت وکلا در ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری بود.

کامران آقایی تصریح کرد: ایجاد محدودیت برای حضور وکلای دادگستری به عنوان مدافع حقوق شهروندان در برخی جرائم نظیر تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و یا نظام‌دار نشدن چگونگی همکاری نهادهای خارج از قوه قضائیه از جمله کارشناسان و کانون وکلای دادگستری از مشکلاتی است که می‌باید درباره آن‌ها بازنگری شود.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)