لزوم توجه پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی به ظرفیت‌های موسسات آموزش عالی این نهاد

0
(0)
دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرمان

رئیس موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی می‌توانند از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی از جمله موسسات آموزش عالی جهاد استفاده کنند و از این طریق جذب دانشجو کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا مجدالدین در دومین روز گردهمایی روسای سازمان‌های جهاد دانشگاهی که امروز ( پنجشنبه 26 بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در دهه هفتاد ضرورت ایجاد معاونت آموزشی در جهاد مطرح شد و بعد از دهه هفتاد جهاد وارد بحث آموزش‌های عالی شد.

وی ادامه داد: جهاد در سال 77 وارد حوزه علمی کاربردی شد و سپس این حوزه در سال 81 از بدنه دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی جدا شد.

رئیس موسسه علمی کاربردی یادآور شد: از سال 81 تا کنون اتفاقاتی در حوزه دانشگاه علمی کاربردی افتاده، و علی رغم آنکه تا سال 93 تقاضا برای آموزش عالی در حال افزایش بود، میزان این تقاضاها از سال 93 در سرازیری قرار گرفت اما طبق پیش بینی‌ها این روند از سال 1400 به بعد دوباره افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در سال 93 این مجموعه در بهترین حالت 28 هزار دانشجو جذب کرد اما سال 95 تعداد دانشجویان این مجموعه به ‌13500 نفر کاهش یافت.

مجدالدین افزود: از آن جایی که دولت در حال کوچک کردن خود است، عملا اولین جاهایی که نسبت به جدا کردن آن ها از بدنه دولت اقدام شده، نهاد هایی است که از دولت تقاضای دریافت بودجه می کردند، به این منظور در شورای عالی اداری گفته شد خواسته دولت این است که فقط وزارت علوم و وزارت بهداشت نسبت به تربیت دانشجو اقدام کنند، لذا طی سه بند جذب دانشجو در پژوهشگاه ها، موسسات آموزش عالی علمی کاربردی و مراکز علمی کاربردی وابسته به نهادهای اجرایی ممنوع اعلام شد.

وی ادامه داد: این تصمیم باعث شد جهاد دانشگاهی در حوزه های جذب دانشجوی پژوهش محور در پژوهشگاه ها، جذب دانشجو در موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مراکز علمی کاربردی وابسته به جهاد دانشگاهی با ممنوعیت مواجه شود.

مجدالدین تصریح کرد: اما خوشبختانه طی گفت و گوهایی که انجام گرفت نامه‌ای به وزیر علوم نوشته شد که در آن نامه یادآور شدیم این تصمیم بر خلاف مصوبه مجلس در خصوص سند آموزش های مهارتی کشور در آذر ماه سال جاری است و طبق این مصوبه مجریان دولتی و غیر دولتی تفکیک می شوند.

رئیس موسسه علمی کاربردی ادامه داد: خوشبختانه دولت را توجیه کردیم که جهاد دانشگاهی نهادی دولتی و بودجه بر نیست.

مجدالدین خاطرنشان کرد: در نهایت 400 مرکز دولتی از فرایند جذب دانشجو ممنوع می شوند و مراکز خصوصی و مراکز غیر دولتی ای مانند جهاد دانشگاهی، هلال احمر و شهرداری به عنوان نهاد های عمومی به فعالیت خود در این زمینه ادامه می دهند.

وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه در نهایت این روند باعث آن شد که برای جهاد دانشگاهی زمینه ای فراهم شود که بتواند اُفت جمعیت دانشجویی موسسه های آموزش عالی خود را جبران کند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)