لزوم افزایش ۴۰ درصدی تعرفه آزمایشگاه‌ها در سال ۹۷

0
(0)

لزوم افزایش ۴۰ درصدی تعرفه آزمایشگاه‌ها در سال ۹۷خبرگزاری فارس: لزوم افزایش ۴۰ درصدی تعرفه آزمایشگاه‌ها در سال ۹۷

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه‌های گروه‌های پزشکی با افزایش ۱۳۷ درصدی همراه بوده که تعرفه آزمایشگاه‌ها تنها ۱۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری فارس، سیدمحمدحسن هاشمی مدنی عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در نشست خبری که در راستای بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌ها در کشور برگزار شد، اظهار داشت: پس از اجرای طرح تحول سلامت، تصمیم گرفته شد که تعرفه‌ها براساس ارزش نسبی کار گروه‌های پزشکی تعیین شود که در سال 92 و 93 شورای عالی بیمه و هیأت وزیران مصوبه‌ای را در این زمینه تصویب کردند.

وی افزود: پس از تصویب این مصوبه، به آزمایشگاه‌ها اعلام شد که تعرفه جدید باید از سال 94 اجرایی شود که ضریب K برای این قشر 20 هزار تومان درنظر گرفته شده بود که در سال 94 این تعرفه به 17 هزار تومان کاهش یافت.

هاشمی تصریح کرد: در سال 94 تعرفه آزمایشگاه‌ها حدود 7درصد افزایش داشت، در سال 95 با افزایش 11.7 درصدی تعرفه‌ها مواجه بودیم، اما در سال 96 تعرفه آزمایشگاه‌ها فقط 3 درصد با افزایش روبه‌رو شد. در شهریورماه قیمت تعرفه 32 تست آزمایشگاهی شایع توسط شورای عالی بیمه کاهش پیدا کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران ادامه داد: در مجموع درآمد آزمایشگاه‌ها در سال 96 با کاهش منفی 7 درصدی همراه بوده است و این موضوع در حالی رخ داده که افزایش تعرفه‌های سایر گروه‌های پزشکی پس از اجرای طرح تحول سلامت، با رشد137 درصدی نسبت به قبل همراه بوده است.

هاشمی گفت: مجموع تعرفه رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها در چند سال پس از اجرای طرح تحول سلامت حدود 17 درصد افزایش یافته که این موضوع نشان‌دهنده نابرابری و بی‌عدالتی در تعرفه‌گذاری‌ها است.

وی با بیان اینکه تعرفه‌گذاری باید براساس تورم و کارهای کارشناسی صورت بگیرد، گفت: یک آزمایشگاه برای ادامه فعالیت خود، باید حقوق پرسنل خود را بپردازد که حقوق این افراد نیز به طور سالیانه افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که قیمت کیت‌های آزمایشگاهی وابسته به ارز نیز با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و برخی از کیت‌ها 3 بار افزایش قیمت داشته است.

هاشمی ادامه داد: حدود 85 درصد از درآمد آزمایشگاه‌ها صرف هزینه‌های جاری میشود و با توجه به مشکلات ایجاد شده طی سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود که در سال 97 در صورتی که با افزایش 40 درصدی تعرفه آزمایشگاه‌ها روبه‌رو نباشیم، مشکلات این قشر به چندین برابر خواهد رسید و بسیاری از این مراکز در معرض ورشکستگی قرار خواهد گرفت.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با بیان اینکه افزایش نیافتن تعرفه‌ها صدمات جبران‌ناپذیری به آزمایشگاه‌ها وارد کرده است، گفت: تعدیل نیروها و کاهش یافتن کیفیت خدمات، از جمله مواردی است که در صورت افزایش نیافتن تعرفه‌ها ممکن است با آن مواجه شویم، هر چند که از سال گذشته تعدادی از آزمایشگاه‌ها اقدام به اخراج یا تعدیل پرسنل خود کرده‌اند.

وی افزود: کیفیت پایین خدمات آزمایشگاهی باعث بالا رفتن هزینه‌های درمانی بیماران خواهد شد، به طوری که در صورتی که نتیجه آزمایشگاه‌ها دقیق نباشد، بیمار مجبور است مجدداً آزمایش مورد نظر را انجام دهد.

هاشمی با اشاره به موضوع مالیات‌های پرداختی توسط آزمایشگاه‌ها، گفت: طی چند سال گذشته رقم دریافت مالیات از آزمایشگاه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و این موضوع در حالی است که هر ساله درآمد آزمایشگاه‌ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)