سایه روشن، اختتامیه همایش اقتصاد ایران

0
(0)



به گزارش ایسنا، در دومین روز از همایش اقتصاد ایران، اصلاحات ساختاری و حل اختلاف، علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو تصریح کرد: قانون مدیریت مصرف سوخت، کاهش مصرف را بدون کاهش رفاه خانوارها و شرکت ها در نظر گرفته است. طی شش سال اجرای این قانون از تولید و واردات حدود 100 میلیارد دلار بنزین جلوگیری شد. بدون اینکه آسیبی به رفاه مردم وارد شود اما در مقابل رفاه بسیار خوبی برای مردم فراهم شد.

وزیر نیرو با اشاره به روند افزایش مصرف برق طی 30 سال گذشته خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته بین 4.5 تا 5 درصد رشد سالانه مصرف برق خانگی داشته ایم. اگر می خواستیم با روند قبلی مصرف را ادامه دهیم باید در تابستان امسال به 50 میلیارد کیلووات ساعت می رسیدیم اما در سال 1402 به 46 میلیارد کیلووات ساعت رسیدیم. البته در بخش صنعت تعداد 36.7 میلیارد کیلووات ساعت به 40.6 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافت.

بخشی از نارضایتی ها به دلیل اعمال وظایف دولتی بر بانک ها است

محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – نیز وی در این همایش گفت: وقتی از عدم تعادل صحبت می کنیم، یکی عدم تعادل جریان های نقدی و دیگری عدم تعادل در ترازنامه بانک ها است. ریشه نارضایتی ها تکالیفی است که مجلس و دولت ها تعیین کرده اند. دلیل دیگر مربوط به ضعف در نظارت است. در دهه 60 دلیل اصلی رشد پایه پولی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بود. این روند در دهه 1970 ادامه یافت. در دهه 1980، مجلس تصویب کرد که دولت نمی تواند مستقیماً از بانک مرکزی وام بگیرد. از سوی دیگر اجازه ایجاد موسسات غیرمجاز را دادند که زیر نظر بانک مرکزی نبودند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در عین حال به دلیل وابستگی دولت به درآمدهای نفتی نیازی به دست درازی دولت به جیب بانک ها نبود. اما در دهه 90 که تحریم ها افزایش یافت، دولت سعی کرد به سمت بانک ها برود اما چون استقراض از بانک مرکزی ممنوع بود به بانک ها رفت که بخشی از نارضایتی بانک ها از سوی دولت است. اجرا

ایران می تواند نیروگاه خورشیدی منطقه باشد

سید مسلم موسویدارچه فعال در زمینه انرژی های تجدیدپذیر وی همچنین گفت: ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در زمینه نیروگاه های تجدیدپذیر داریم. همانطور که یکی از کارشناسان آلمانی در سال 2013 هنگام سفر به ایران و بازدید از ظرفیت تابش خورشیدی ایران گفت، ایران با این ظرفیت انرژی خورشیدی می تواند مرکز انرژی منطقه باشد.

30 درصد نارضایتی از یارانه ها داریم

از سوی دیگر، علی عسگری، رئیس سازمان هدفمندسازی کمک‌های بلاعوض گفت: در سازمان هدفمندسازی کمک‌ها از ابتدای امسال 71 درصد منابع و حدود 102 درصد هزینه‌ها داریم، یعنی 30 درصد وجود دارد. انحراف و 106 هزار میلیارد تومان عدم تطابق منابع و هزینه ها.

بانک ها سرمایه گذاری در صنایع بزرگ را متوقف می کنند

سید مهدی حسینی دولت آبادی – مشاور وزیر اقتصاد – وی همچنین گفت: منکر تبعات منفی بنگاه داری بانک ها نیستم اما این مانع قانونی عملا تاثیری ندارد و فقط سرمایه گذاری مستقیم بانک ها را متوقف می کند که می تواند منجر به ایجاد صنایع بزرگ شود.

نابرابری بودجه به سایر بخش ها نیز گسترش می یابد

آمینه محمودزاده – عضو دانشکده دانشگاه شریف وی همچنین در توضیح اینکه چگونه نارضایتی در نظام مالی منجر به نارضایتی در شبکه بانکی می شود و حتی اگر به سمت اصلاح پیش برویم چگونه متقابلا بدتر می شود، گفت: هم کسری بودجه داریم و هم کسری برون بودجه.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)