دبیر جشنواره فیلم فجر به سینمای انیمیشن پاسخ دهد

0
(0)

عضو هیات مدیره خانه سینما:روانبخش صادقی

روانبخش صادقی دبیر و عضو هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه برخورد هیات داوران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با انیمیشن و مستندهای راه یافته به این دوره از جشنواره درست نبود. پیش از شروع جشنواره به ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره پیغام دادم تا افرادی را در ترکیب هیات داوران انتخاب کنند تا با انیمیشن آشنا باشند. حتی پیشنهاد دادم افرادی به عنوان مشاور در کنار داوران برای درست دیده شدن انیمیشن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: چطور ممکن است در یک جشنواره برخلاف آیین نامه جشنواره، سیمرغ برخی از بخش ها ۲ تا شود و فیلم هایی که می خواهند دیده شود اما نتوانستند برای انیمیشن یا مستند یک جایزه در نظر بگیرند. حتی این پیشنهاد را به دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارائه کردم که یک جایزه ویژه برای این بخش ها در نظر بگیرند اما هیچ توجهی به ما نشد که این برخورد از یک مدیر فرهنگی بسیار عجیب بود.

عضو هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر می توانست از ابتدا اعلام کند که چنین پیشنهادهایی امکان پذیر نیست، در چنین شرایطی من از هیات داوران هیچ خورده ای نمی گیرم چرا که آنها به درستی توجیه نشده بودند که باید آثار انیمیشن و مستند در کنار آثار داستانی داوری شوند. هنوز این مساله برای من قابل درک نیست که چرا نباید این ۳ اثر توسط هیات داوران دیده شود و این امر نشان می دهد که ما هرچقدر هم برای جایگاه سینمای انیمیشن تلاش کنیم به جایی نمی رسیم.

وی تاکید کرد: انتظار داشتیم ابراهیم داروغه زاده به عنوان مدیر فرهنگی حرف ما را درک کند اما این سیستم بیشتر برای از سرباز کردن این آثار را وارد جشنواره کرده است. این درحالی است که در کنار این نادیده گرفته شدن، معاونت انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی راه اندازی شده است. بهتر نیست که همه این سیاستگذاری ها در کنار هم پیش رود تا بتواند نتیجه ای درست به همراه داشته باشد.

دبیر هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: حمایت های معنوی می تواند به رونق و پیشرفت انیمیشن کمک کند.

وی توضیح داد: شنیده ام که دیوان عدالت می تواند در این زمینه ورود پیدا کند، اما معتقدم که مباحث فرهنگی نباید به بحث های حقوقی کشیده شود، زمانی که می توان با یک مدیر فرهنگی صحبت کرد چرا باید پای قانون به میان آید.

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: پیش از هرچیز معتقدم که اگر کارها اصولی انجام شود هم نتیجه بهتری به دست می آید و هم هزینه کمتری پرداخت می شود.

صادقی در پایان گفت: اعضای انیمیشن ایران از دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر پاسخ می خواهد و امیدوارم جواب قانع کننده ای به سینمای انیمیشن داده شود.

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)