جهاد دانشگاهی می‌تواند راهگشای تحولات علمی کشور باشد

0
(0)
نصرالله جهانگرد

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: امیدواریم جهاد دانشگاهی بتواند در دوره جدید راهگشای تحولات علمی در کشور باشد.

به گزارش ایسنا، نصرالله جهانگرد در گردهمایی رؤسای سازمان‌ها، پژوهشگاه‌ها، واحدها، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسه‌های آموزش عالی جهاد دانشگاهی که چهارشنبه (۲۵ بهمن) برگزار شد، ضمن ارائه مطالبی درخصوص تحولات دیجیتال در اقتصاد و توسعه سرنقش جهاد دانشگاهی در تحولات کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه احزاب در بسیاری از کشورهای جهان به رقابت‌های سیاسی و اجتماعی علاقه دارند، گفت: اما احزاب برای ورود به این حوزه‌ها با برنامه عمل می‌کنند ولی در کشور ما این برنامه وجود ندارد.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات یادآور شد: با این وجود جهاد دانشگاهی به عنوان پیکره‌ای که دارای اعتقادات مشترک است می‌تواند در حوزه توسعه پیش‌قراولی کند.

جهانگرد با اشاره بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد می‌تواند در پروژه اکشن پلن اقتصاد دیجیتال ورود پیدا کند و ما نیز در مورد بودجه می‌توانیم به آن کمک کنیم زیرا جهاد یک نهاد دانشگاهی صاحب‌نظر است که می‌تواند در این حوزه تحقیقات لازم را انجام دهد.

در بخش دیگری از این مراسم معاون آموزش جهاد دانشگاهی ضمن ارائه آمارهایی از واحدهای مختلف جهاد در سراسر کشور به بحث درباره وضعیت واحدهای مختلف این نهاد در موضوعاتی همچون درصد رشد فراگیران سازمان‌ها و واحدهای جهاد، درصد رشد درآمد سازمان‌ها و واحدها و نسبت فراگیران جهاد دانشگاهی به جمعیت شهری کشور پرداخت.

سیدسعید هاشمی با بیان اینکه طبق آمارها در سال ۹۵ در حدود ۳۰ درصد از کل درآمدهای جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش بوده است، گفت: در سال‌های آینده روسای جهاد دانشگاهی باید توجه خاصی به حوزه آموزش داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از واحدهای مختلف جهاد آموزش را در اولویت‌های سوم و چهارم فعالیت‌های خود قرار می‌دهند، گفت: بعضی واحدها بستر لازم را برای آموزش فراهم نمی‌کنند. این در حالی است که منابع درآمدی در حوزه آموزش به صورت نقدی وصول می‌شود.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی در مورد اجرای طرح بومی‌سازی و تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی در واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی گفت: از ۱۶ کتابی که برای این منظور در نظر گرفته شده ۵ کتاب آماده شده است.

هاشمی در ادامه بر اهمیت یکسان‌سازی منابع آموزشی و تقویم آموزشی واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی تاکید کرد و گفت: در حوزه آموزش چند اولویت جدی داریم و باید در بخش آموزش‌های الکترونیکی نوع آموزش‌های خود را تغییر دهیم تا از تحولات جا نمانیم.

وی یادآور شد: بخشی از درآمدهای آموزش براساس برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بود در بخش آموزش هزینه شود اما شاهد آن هستیم که بعضی از واحدها این کار را انجام نمی دهند و تجهیزات آنها قدیمی و مستهلک شده است.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی به اهمیت نظارت بر بخش تبلیغات واحدهای آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات در شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی دیده می‌شود که این نوع تبلیغات در شأن جهاد دانشگاهی نیست و باید نظارت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

هاشمی در پایان بر لزوم پرداخت دستمزد مدرسان حق‌التدریس واحدهای آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شغل اصلی بسیاری از این مدرسان تدریس در واحدهای جهاد دانشگاهی است، به پرداخت حق و حقوق کامل آنان باید توجه بیشتری شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)