تیر هوایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن/ رسانه‌های بیگانه می‌گویند مردم ناراضی‌اند؛ بله! مردم ناراضی‌اند…

0
(0)

تیر هوایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن/ رسانه‌های بیگانه می‌گویند مردم ناراضی‌اند؛ بله! مردم ناراضی‌اند…خبرگزاری فارس: تیر هوایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن/ رسانه‌های بیگانه می‌گویند مردم ناراضی‌اند؛ بله! مردم ناراضی‌اند...

روزنامه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در صبح فردای تماشایی‌ترین راهپیمایی ۲۲ بهمن، هریک از زاویه‌ای خاص به این راهپیمایی پرداخته‌اند.

مجله فارس پلاس_ رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

(رسانه‌های اصلاح‌طلب)

دبیر سایت مرحوم هاشمی: روحانی اصولگراست!

آرمان امروز: شخصی به نام محمد محمودی، با عنوان «دبیر پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا… هاشمی» در بخشی از یک یادداشت در صفحه نخست آرمان امروز نوشته است:

«انقلاب اسلامی در حالی وارد پنجمین دهه پیروزی و استقرار خود می‌شود که برای اولین بار روزگار پساهاشمی را تجربه کند، روزگاری که بی‌تردید می‌توان آن را عصر دلهره برای عبور از گردنه‌های احتمالی پیش رو دانست.‎ برای اثبات این ادعا کافی است که به مقاطع بسیار پرمخاطره تاریخ انقلاب و نظام همچون عزل بنی صدر، فرماندهی جنگ و کنترل اختلافات سپاه و ارتش، پذیرش قطعنامه 598 و کنترل همزمان تندروهای داخلی و خارجی، انتخاب رهبری بعد از ارتحال امام(ره) و… تا همین اواخر و تقابل تمام قد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با جریان انحرافی و بازگرداندن انقلاب به ریل اعتدال در سال 92 و حمایت تمام قد از دولت روحانی برای تحقق برجام اشاره کرد. پر واضح است که در هر کدام از گردنه‌هایی که ذکر آنها رفت، تصور عبور از بحران بدون هاشمی بسیار مشکل به نظر می‌رسد. چرا که نقش آفرینی‌های به قول بسیاری از بزرگان، لنگر اطمینان مردم در میان توفان‌های مختلف بود.»

در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: امروز «هاشمی» نیست و انقلاب با موجی از فتنه‌های داخلی و خارجی روبه‌روست که مهم‌ترین هدفش –همان‌گونه که در نامه 88 رئیس فقید مجمع پیش‌بینی شده بود- شکست جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن مدیریت ولایت فقیه و کارآمدی روحانیت است که سوگمندانه شاهد آن هستیم برخی دوستان نادان نیز همچنان هیزم آتش فتنه دشمنان دانا می‌شوند و نابخردانه بر دولتی می‌تازند که مهم‌ترین نمادش ریاست‌جمهوری یک شخصیت روحانی و اصولگراست!

این یادداشت با تیتر «آینده انقلابی که هاشمی ندارد» منتشر شده است.[1]

رسانه‌های بیگانه می‌گویند مردم ناراضی‌اند؛ بله! مردم ناراضی‌اند…

اعتماد: الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در بخشی از سرمقاله امروز اعتماد با اشاره به راهپیمایی تماشایی 22 بهمن نوشته است:

«تا آنجا که من به خاطر دارم همواره از ابتدای انقلاب چیزی که رسانه های بیگانه در صدد القای آن بوده اند این بوده که مردم خسته شده اند، از حاکمیت ناراضی‌اند، در پی قهر با مسوولانند و از انقلاب و رای به جمهوری اسلامی نادم و پشیمانند. این حرف ها را نه در پرده که با صراحت هرچه تمام تر گفته اند و می گویند. اما همین که روز قدس، ٢٢ بهمن و ١٣ آبان فرا می رسد حضور میلیونی مردم در حکم آبی است که روی آتش نفاق و دشمنی آنها ریخته می شود و تحلیل ها و خیالبافی های آنها را بی اعتبار می کند. در ٣٩ سال گذشته، ٣٩ بار روز بیست و دوم بهمن مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد، شهری و روستایی، باسواد و بی سواد، اصلاح طلب و اصولگرا به خیابان آمده اند با انقلاب و امام تجدید عهد کرده اند و با رهبری انقلاب نیز بیعت خود را نو کرده‌اند.»

او اما در ادامه و در گزاره‌ای پرکنایه می‌نویسد: مردمی که دیروز مسیر انقلاب تا آزادی را پیمودند با واقعیت‌های زندگی دست به گریبانند و از آنجایی که عمدتا جزو اقشار زحمتکش و مظلومند از وضعیت اقتصادی و فرهنگی راضی نیستند. نه تنها گله از اوضاع معیشتی دارند بلکه نسبت به فساد افسار گسیخته، بی اعتنایی بعضی مسوولان به خواست و رای اکثریت، تبعیض های غیرموجه – چه جنسیتی و چه فرهنگی – ناراضی اند و در ابراز نارضایتی خود تعارف و رودربایستی ندارند.

نکته قابل تأمل در اظهارات حضرتی آنست که چرا اصلاح‌طلبانی که خود عامل وضع موجودند و در دولت یازدهم نیز کوچکترین انتقادی به رئیس‌جمهور روحانی نداشتند اما این روزها از «نارضایتی مردم» صحبت می‌کنند و ایضاً از تکرار ادعای رسانه‌های بیگانه مبنی بر نارضایتی مردم هم اِبایی ندارند؟!

مسئله وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم سعید حجاریان، چندی قبل طی یادداشتی در همین روزنامه تصریح کرده بود که اغتشاشات دیماه 96، مثل موج دریا هستند که اگرچه به عقب رفته‌اند اما با قدرتی بیشتر، باز خواهند گشت…[2]

صدا و سیما مهم است ولی مهم نیست

شهروند: این روزنامه در سرمقاله امروز خود با بیان اینکه بر اساس برخی نظرسنجی‌های خاص! «صدا و سیما» منبع اول و حتی دوم مردم برای پیگیری اخبار اغتشاشات اخیر نبوده است، می‌نویسد:

با
این ملاحظات می‌توان گفت که صداوسیما به‌عنوان یک رسانه‌ای که با سنت انحصار رفتار و عادت کرده، اکنون نزد جوانان و تحصیلکردگان دانشگاهی و ساکنان شهرهای بزرگ و مهم جایگاه رده دوم و سوم را برای کسب خبر هم ندارد. و اگر اندکی از جایگاهش باقی مانده باشد، به صورت رقابتی است و نمی‌تواند انحصاری عمل کند. این واقعیت خطرناکی است که امنیت رسانه‌ای کشور را تهدید می‌کند و یکی از ریشه‌های این بحران‌های اخیر نیز ناکارآمدی رسانه‌ای کشور است.[3]

جالب آنکه روزنامه شهروند به این مسئله اشاره نمی‌کند که اگر سازمان صدا و سیما در این سطح نازل قرار دارد؛ پس چرا یکی از رئوس همیشگی حملات اصلاح‌طلبان و محل اعتراض آنهاست؟!

(روزنامه‌های اصولگرا)

مسافران و جاماندگان قطار انقلاب

کیهان: سعدالله زارعی در سرمقاله امروز کیهان به «پیاده‌شدگان از قطار انقلاب» پرداخته است.

او در اپیزود یکم یادداشت خود می‌نویسد: بدون شک عده‌ای از متن مردم که دیروز غایب بودند و البته تعدادشان زیاد نبود، از روند کشور و آنچه در ذیل واژه «نظام سیاسی» می‌شناسند، رضایت ندارند و عده‌ای هم وضع فعلی را انحراف از روند اولیه انقلاب اسلامی و مطالبات اولیه مردم از رهبران انقلاب به حساب می‌آورند. این دسته خود به تفکرات مختلف تقسیم‌پذیر هستند اما در یک کلام کلی می‌توان گفت انقلاب و نهادهای آن و هر کسی که در نظام، کار و مسئولیتی در دست دارد باید تلاش گسترده‌ای کند تا این بخش از مردم را به قطار انقلاب باز گرداند در این میان بخشی از این طیف نیازمند تبیین دقیق روند کشور، شرایط موجود، اندازه موفقیت‌های نظام و نیاز مداوم به همراهی مردم برای تحقق همه اهداف انقلاب 57 است که در این خصوص کوتاهی‌هایی وجود دارد.

زارعی در بخش دیگری از مطلب خود با اشاره به پرونده افراد و گروهایی مثل نهضت آزادی، کانون نویسندگان و… که از ابتدا هم دل خوشی از انقلاب اسلامی نداشتند، تصریح می‌کند:

عده‌ای از کسانی که با ظاهری دلسوزانه از لزوم سوار کردن دوباره پیاده شدگان به قطار انقلاب سخن می‌گویند دقیقاً منظورشان همین گروه‌ها و افراد است و شاید در توهم استفاده از ظرفیت آنان برای جلب رضایت دشمنان بیرونی را دارند! ما در فتنه 88 و قضایای پس از آن شاهد این موضوع بودیم. اتفاقی نبود که منافقین بعد از قضایای 30 خرداد 60 از سوی مهندس بازرگان، «فرزندان عزیز» و بعد از اتفاقات عاشورای 88 از سوی یکی از سران فتنه، «مردم خداجو» خوانده شدند. البته تلاش‌ها برای سوارکردن اینها و حامیان آنان به قطار انقلاب به جایی نمی‌رسد چون هم مانع درونی وجود دارد و هم مانع بیرونی.

نویسنده سرمقاله روزنامه کیهان همچنین می‌نویسد:

در این بین یک عده‌ای و بهتر بگوییم یک جریانی هم از این موضوع سوءاستفاده می‌کند و با شعار زیبا و در عین حال مبهم بازگرداندن «آنان که از قطار انقلاب پیاده شده‌اند» درصدد بهره‌گیری سیاسی هستند و در واقع نه به آنان که از قطار انقلاب پیاده شده‌اند ارادتی دارند و نه به آموزه‌های اصیل انقلاب اسلامی. از نظر اینها آنان که پیاده هستند را می‌توان در چرخه‌ای قرار داد که بدون آنکه سوار قطار انقلاب شوند به آنان سواری بدهند! این در حالی است که اگر دلسوزی اینها برای پیادگان قطار انقلاب، صادقانه بود باید یکی از سه دلسوزی را بروز می‌دادند یعنی یا تلاش خود را معطوف به متقاعد کردن آنان به خطا بودن راهی که پیموده‌اند و یا عذرخواهی شخصی از آنان به واسطه موضعی که پیش از این به درست یا نادرست در مقابل آنان داشتند، انجام می‌دادند و یا اینکه اگر راه آنان را صواب می‌دانند خود نیز از قطار انقلاب پیاده شده و با آنان همنوایی می‌کردند اما نه آن را انجام می‌دهند و نه این را![4]

تیر هوایی در راهپیمایی 22 بهمن

صبح نو: این روزنامه در سرمقاله امروز خود با عنوان «فرصت مردم» نوشته است: سال‌ها قبل، آسیب و تهدید راهپیمایی 22 بهمن ستون پنجم صدام بود که با شایعه پراکنی می‌گفت که آن ملعون وعده داده است مسیر انقلاب-آزادی یا مسیرهای اصلی در شهرهای دیگر را بزند؛ این رعب آفرینی لطیفه جذاب و عنصر تحریک کننده‌ای بود برای ایرانیان، چون به واسطه آن شوق و ذوق بیشتری برای حضور در خیابان پیدا می‌کردند. حالا سال‌ها از آن روزگار گذشته و بازهم ستون پنجم صدامی نظام سلطه است که دوست دارد تا راهپیمایی مردم را تضعیف کند و از هیچ تلاشی نیز فروگذار نمی‌کند؛ هک سایت‌ها، شایعه پراکنی، تهدید یا اقدام تروریستی و… و بازهم ناکام است و چه 22 بهمن دوست داشتنی‌ای خلق کرد این حاشیه زنی‌ها در چهل سالگی انقلاب اسلامی.

این روزنامه همچنین با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی روز 22 بهمن می‌افزاید:

«اکنون فرصت چیست؟ مردم گلایه مندند و آمدند و بازهم می‌آیند و به وضوح ثابت کردند که برایشان اصل انقلاب موضوعیت داشته و دارد، لیکن خواستار حل و فصل گلایه‌هایند، از فقر و فساد و تبعیض؛ متاسفانه سخنران اصلی برنامه در فراز پایانی، کلامی را بر زبان آورد که باب طبع دشمنان کشور بود و با کلی گویی عجیبی خواستار برگزاری همه پرسی در کشور شد؛ آنهم برای حل و فصل مشکلات سیاسی بین جناح‌ها. ایشان که متصف به وجهه حقوقدانی نیز هستند، توضیح ندادند که مگر همین8-9 ماه قبل در ایران انتخاباتی برگزار نشده و ظاهراً وعده‌هایی داده‌اند و پیروز شده‌اند، اکنون برای چه چیز
ی می‌خواهند همه پرسی برگزار کنند و اصلاً همه پرسی موجود در اصل 59 چه ربطی به اختلافات سیاسی جناح‌ها دارد و از آن مهمتر، الان اختلافات جناح‌ها تا بدین پایه بالاست که باید همه پرسی برگزار شود؟ این تیرهای هوایی و بی محابا، ممکن است در برگشت، جای نامناسبی به زمین بنشیند، چون بومرنگی که به خطا پرتاب شده است.»[5]

شیر شرزه سرزمین پارس‌ها به روایت اکونومیست

رسالت: این روزنامه اصولگرا در سرمقاله خود که «سیدمسعود شهیدی» آنرا نوشته، با اشاره به تقابل درازدامن ایران و آمریکا نوشته است:

«رابرت گیتز هم که از وزرای دفاع سابق و روسای سازمان سیا بوده،از این فراتر رفته و در سخنان مشابهی گفته است هرکس به رئیس جمهور آمریکا مشاوره دهد که آمریکا توان دارد با ایران وارد نبرد شود و به ایران نیروی نظامی اعزام کند باید مغزش را مورد آزمایش قرار داد. روزنامه بوستون کلوب آمریکا نوشت زمان رهبری ایران در منطقه فرا رسیده است. نشریه معروف اکونومیست نوشته است شیر پارسی با همه مشکلاتی که در ایران وجود دارد همچنان پنجه در پنجه غرب می افکند و حاضر نیست ارزش‌های دینی و حکومت دینی خود را رها کند و حکومت سکولار غربی را بپذیرد. باید بپذیریم که تمامی سیاست های غرب در قبال ایران شکست خورده و از اثر افتاده است و ایران همچنان در حال پیشرفت است. این نشریه نوشت حقیقت این است که برخلاف تمام سیاستگزاری‌های غرب پیشرفت های ایران و قدرت ایران در حال گسترش است.»[6]

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/213185

2_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3705720

3_ http://shahrvand-newspaper.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?News_Id=126399&V_News_Id=&Src=Main

4_ http://kayhan.ir/fa/issue/1218/2

5_ http://sobhe-no.ir/newspaper/418/1/16527

6_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/12208

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)