وانگ‌یی: بهبود روابط تهران-ریاض موجب تشکیل موج آشتی در خاورمیانه می‌شود

0
(0)

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت: وزیر امور خارجه چین امروز گفت که پس از گفت‌وگوهای این کشور با ایران و عربستان سعودی، هر دو کشور به انجام دادن اقداماتی در راستای بهبود روابط ادامه داده‌اند که منجر به تشکیل «موجی از آشتی» در خاورمیانه می‌شود.
وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در بیانیه‌ای گفت که این کشور «از تصمیم درست ایران قدردانی می‌کند.»
به نوشته رویترز، وانگ‌یی افزود: چین به حمایت از تلاش کشورهای خاورمیانه برای توسعه در راستای شرایط ملی خودشان ادامه می‌دهد.
این اظهارات وانگ یی پس از سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به ریاض و دیدار با همتای سعودی‌اش مطرح می‌شود.
امیرعبداللهیان درباره این سفر گفت که «در خصوص آخرین وضعیت توسعه روابط دوجانبه و  همکاری‌ در زمینه‌های مورد علاقه فیمابین و همچنین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و جهان اسلام» با همتای سعودی خود گفت‌وگو کرد.
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز خرداد ماه به ایران سفر کرد.
بنا بر گزارش رویترز، وانگ یی همچنین بیان کرد که احیای برجام(توافق هسته‌ای)  و اجرای موثر آن ، مسئله هسته‌ای ایران اساسا حل‌وفصل خواهد شد.
اظهارات وانگ یی درباره برجام در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات احیای این‌توافق در وین به دلیل برخی مسائل حل‌نشده و اخیرا نیز به دلیل اتخاذ مواضع فرابرجامی از سوی آمریکا و شرکای اروپایی توافق با وقفه‌ای طولانی روبه‌رو شده است.
دولت آمریکا در مدت اخیر با ادعای «نقض حقوق بشر» در ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است- گفت که موضوع برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.
کشورهای اروپایی توافق نیز از این موضع دولت آمریکا پیروی کردند.
مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد می‌گویند، در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین است که در راستای منافع ملی ایران باشد.
انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)