همه متهم به دوپینگ!

0
(0)


طبق قوانین مندرج در مجموعه مقررات، کادر پشتیبانی ورزشکار اعم از سرمربی، مربی، مدیر عامل، کادر تیم، کادر رسمی، پزشکی، پیراپزشکی، والدین یا هر شخصی که با ورزشکار کار می کند یا به آن کمک می کند، باید مقررات استاندارد را رعایت کنند. -قوانین دوپینگ

به گزارش ایسنا، در بیشتر موارد طیف گسترده ای از پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) در کنار ورزشکاران کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که ورزشکاران تصمیمات آگاهانه ای در مورد سلامت و عملکرد خود چه در داخل و چه خارج از زمین می گیرند. دلیل اینکه ورزشکاران به ندرت در سفرهای ورزشی خود تنها هستند. این افراد متعهد به کمک به ورزشکاران در انجام مسئولیت های خود و حفظ شهرت ورزشی خود هستند که شامل موارد ضد دوپینگ می شود.

طبق مقررات WADA، ASPها نیز مشمول قوانین ضد دوپینگ هستند، بنابراین مهم است که بدانند چگونه از خود و ورزشکاران محافظت و حمایت کنند.

در همین راستا با فرزاد شرقی، قائم مقام دبیرکل سازمان مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) گفت وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر است:

پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) کیست؟

طبق قوانین جهانی ضد دوپینگ (WADA)، ASP به سرمربی، مربی، مدیر عامل، کارکنان تیم، مقام رسمی، پزشک، پیراپزشک، والدین یا هر شخصی که با یک ورزشکار کار می کند یا به او کمک می کند تا برای یک رویداد ورزشی آماده شود، اطلاق می شود. .

ASP چه نقشی در مبارزه با دوپینگ ایفا می کند؟

از آنجایی که ASPها مانند ورزشکاران ملزم به رعایت قوانین WADA هستند، در معرض نقض قوانین ضد دوپینگ، از جمله نقض نسخه، همدستی، تبانی، قاچاق، دستکاری و غیره هستند. از سوی دیگر، به عنوان یک ASP به عنوان یک الگو، مربی یا حامی که به ورزشکار اعتماد دارد، باید با تمام سیاست ها و قوانین ضد دوپینگ آشنا باشد و در تقویت ارزش های ورزش پاک و تشویق ورزشکاران به انجام اقدامات ضد دوپینگ تلاش کند. -مسئولیت دوپینگ؛ به عنوان مثال، یک ASP ممکن است برای ارائه راهنمایی در مورد مکمل مورد نیاز باشد و باید بتواند به ورزشکار کمک کند تا خطرات بالقوه مرتبط با مکمل را درک کرده و به حداقل برساند.

نقش ASP در فرآیند نمونه گیری چیست؟

ورزشکاران حق دارند در مراحل نمونه گیری با نماینده همراه باشند. به عنوان مثال، پرسنل پشتیبانی ورزشکار ممکن است به عنوان نماینده ورزشکار در حین جمع آوری نمونه در نقطه کنترل دوپینگ، ورزشکار را همراهی کنند، اما پرسنل پشتیبانی ورزشکار ممکن است شاهد جمع آوری نمونه ورزشکار نباشند و فقط عملیات افسر کنترل دوپینگ و همکارانش را مشاهده کنند. در استخدام آزمایشی. علاوه بر این، تعیین کننده اولیه محدودیت ها و نقش افراد در ایستگاه کنترل دوپینگ، افسر کنترل دوپینگ (DCO) است و هر اقدامی باید با هماهنگی و مجوز DCO انجام شود.

علاوه بر این، نماینده ورزشکار می تواند ورزشکار را تشویق به طرح سوالات و دفاع از خود در صورت لزوم کند. حضور نماینده در هنگام نمونه گیری به ورزشکار کمک می کند تا در طول فرآیند احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشد.

آیا ASP می تواند در طول فرآیند نمونه گیری کمک کند؟

بله در مورد ورزشکاران دارای معلولیت یا ورزشکاران زیر سن قانونی معمولاً نماینده ای ورزشکار را همراهی می کند. نماینده ورزشکار می تواند فرم کنترل دوپینگ را مطالعه کند و در صورت درخواست ورزشکار، تجهیزات نمونه برداری را تحویل دهد و فرم کنترل دوپینگ را از طرف ورزشکار امضا کند. اگر ورزشکار برای جمع آوری نمونه انتخاب شود، ASP و ورزشکار باید در مورد سطح عملکرد نماینده در طول فرآیند کنترل دوپینگ به توافق برسند و نقشی را که نماینده ایفا می کند به افسر کنترل دوپینگ اطلاع دهند. در موارد دیگر، بنا به درخواست و رضایت ورزشکار، نماینده ورزشکار می تواند در مهر و موم کردن نمونه در کیت های انتقال نمونه به ورزشکار کمک کند.

به طور کلی، نقش ASP در مبارزه با دوپینگ، توانمندسازی و افزایش دانش ورزشکاران، محافظت از حقوق آنها و تشویق آنها به اتخاذ تصمیماتی است که از ورزش پاک حمایت می کند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)