رئیس سازمان انرژی اتمی بر تعامل شرکت های دانش بنیان با صنعت هسته ای کشور تاکید کرد.

0
(0)

به گزارش ایسنا، بر این اساس تفاهم نامه همکاری مشترک بین محمد اسلامی و روح الله دهگانی فیروزآبادی به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی ایران و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور امضا شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، ریاست جمهوری و کارشناسان این نهاد و جمعی از کارشناسان این نهاد برگزار شد. معاونان رئیس جمهور و مدیران صنعت هسته ای درباره امضای این قرارداد گفتند: فناوری های نوظهور و پیشرفته یکی از نیازهای مبرم توسعه کشورهاست و به ویژه برای کشور ما حیاتی است. با توجه به اینکه ظرفیت ها و استعدادهای زیادی داریم و با کمک شرکت های دانش بنیان و پیوند فناوری با این ظرفیت ها، کشور ما باید سهم بیشتری در ارزش افزوده و توسعه داشته باشد.

محمد اسلامی افزود: با توجه به این مهم، حوزه دانش بنیان نیازمند تقویت و تخصیص ظرفیت های گسترده تری در این حوزه است تا «اقتصاد دانش بنیان» به معنای واقعی کلمه به عنوان یک ضرورت مبرم برای کشور ما شکل بگیرد. رفاه

وی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان یکی از پیشگامان عرصه علم و فناوری روز به ویژه در حوزه هسته ای، راه را برای ارتباط شرکت های دانش بنیان، فناورانه و خلاق با این حوزه معتبر و در حال توسعه باز کرده است. مقام معظم رهبری صنعت هسته ای را حوزه قدرت کشور دانستند و همچنین به شرکت های دانش بنیان به عنوان ارزش آفرینان و توسعه اقتصاد کشور اشاره کردند. بر این اساس، تعامل شرکت های دانش بنیان با صنعت هسته ای کشور می تواند علاوه بر اقتدار و عزت، اقتصاد را بهبود بخشد.

اسلامی تصریح کرد: بر اساس تفاهماتی که تاکنون با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور داشته ایم، شکل جدی و دقیق تری از همکاری را ترسیم کرده و از مرحله تفاهم گام موثری به جلو برداشته ایم. عناوینی که می‌تواند راه‌حلی برای مشکلات پیش روی ما باشد و با حضور بخش دانش، ظرفیت‌سازی را در عرصه ملی تشویق کند که در نتیجه می‌تواند به حل مشکلات ما کمک کند و از سازمان انرژی اتمی ایران حمایت کند.

وی تاکید کرد: در سایه دستیابی به اهداف این توافقنامه، روند گسترش دانش به سایر بخش ها مدیریت می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره این قرارداد گفت: این قرارداد عناوین مختلفی دارد و بر اساس آن قراردادی منعقد شد که یکی از مهمترین قراردادهای ما در زمینه تامین مواد اولیه مهم تولید به شمار می رود. رادیوداروها، که ممکن است سایر بخش های صنعت را نیز تحت تأثیر قرار دهد و از آنها حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: این نقطه شروع می تواند مقدمه ای برای رسیدن به اهداف بزرگ باشد تا بتوانیم صنعت هسته ای را با سرعت بیشتری به جلو ببریم.

اسلامی خاطرنشان کرد: اطمینان داریم افتتاح این مسیر جدید که مصادف با دیدار حضرت آقا در نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای است، می تواند نقطه شروعی برای یک هدف بزرگ و گسترده باشد و انشاالله پیشنهادات ایشان را تا حد امکان بهتر از آن اجرا کنید و با فناوری های نوین و حوزه صنعت هسته ای سریعتر و با قوام و ماندگاری بیشتری پیش بروید.

در این دیدار که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونان رئیس جمهور و مدیران صنعت هسته ای برگزار شد، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به با بیان لزوم اجرای عملی و ارتقای نقش فناوری هسته ای در بستر زندگی مردم، گفت: نقش شرکت های دانش بنیان به عنوان نمونه هایی از ارتقای اقتصاد در صنعت هسته ای می تواند به توسعه ارزش آفرینی منجر شود. و محصولات و خدمات اشتغالزا، ضمن تکمیل زنجیره ارزش این صنعت و کاربرد آن.

روح الله دهقانی فیروزآبادی از آمادگی کامل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران در پروژه های پیشرانه خبر داد و افزود: می توانیم در چندین حوزه خاص و پیشرانه مانند کوچک فعالیت کنیم. تاسیسات برق با آب شیرین کن که بازار بسیار خوبی است بیایید همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به منابع و ظرفیت معاونت علمی، آمادگی داریم از طرح‌هایی در این سطح حمایت کنیم تا بتوان با کمک آن چندین پروژه با ارزش و سوخت مناسب در جریان اقتصاد دانش‌بنیان تعریف کرد. انرژی اتمی و ظرفیت های آن

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ظرفیت بالای صنعت هسته ای و دستاوردهای ارزشمند دانشمندان این حوزه، کشورمان را به قدرتمندترین کشور با این دانش و فناوری تبدیل کرده است، ادامه داد: معاونت. رئیس جمهور علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان دستگاه اجرایی دولت بر سه حوزه توسعه علم، توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید و توجه کرد. یکی از معدود مناطق کشور که هر سه حوزه آن به طور همزمان در حال توسعه هستند، صنعت هسته ای و فناوری های اتمی است. در چارچوب همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران، هم توسعه علمی و هم توسعه فناوری و هم توسعه اقتصاد دانش بنیان محقق می شود.

دقانی با اشاره به همکاری و همسویی سازمان انرژی اتمی ایران با جریان اقتصاد دانش بنیان گفت: حرکت و تجمیع برخی دستگاه ها در مسیر اقتصاد دانش بنیان انرژی و زمان زیادی می طلبد، اما سازمان انرژی اتمی ایران از جمله سازمان هایی است که فناوری محور بوده و این فرهنگ در ساختار آن تنیده شده است و همکاری با این سازمان فرصتی ویژه برای معاونت پژوهشی در جهت توسعه ابعاد مختلف اقتصاد دانش بنیان محسوب می شود.

وی با تاکید بر نقش روزافزون صنایع دانش بنیان در صنعت هسته ای افزود: مقام معظم رهبری همواره بر آگاه سازی مردم و رونق اقتصاد تاکید داشته اند اما با وجود اینکه مردم مهمترین حامیان و مروجان اقتصاد دانش بنیان هستند. و همچنین انرژی هسته ای، اما از نظر دستاوردها و نتایج در این زمینه آگاهی و اطلاع رسانی کار زیادی انجام نشده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد علم‌محور رئیس‌جمهور ادامه داد: سازمان انرژی اتمی ایران با فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤثر خود، نقش قوی و مؤثری در بهبود زندگی جامعه و پیشرفت جامعه داشته است. کشور خواهد شد. تا آن را ارزشمند کنند و وقتی مردم متوجه شوند که پزشکی، شفا و سلامت و بسیاری از زمینه های دیگر زندگی آنها به موضوع انرژی اتمی بستگی دارد، قطعا حمایت بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان شرکت های دانش بنیان را یکی از مظاهر اعتلای اقتصاد دانست و گفت: شرکت های دانش بنیان جلوه بارز نقش مردم در اقتصاد و ارتباط آن ها با هسته ای هستند. صنعت کشور می تواند ثمرات و برکات بسیاری را برای بهبود زندگی جامعه و دستاوردهای آن به ارمغان آورد

تصویب پروژه های پیشران هسته ای با اعتبار 2000 میلیارد تومان

در این جلسه موافقت نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان انرژی اتمی ایران برای حمایت و بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور در زنجیره ارزش کشور منعقد شد. صنعت هسته‌ای مطابق با توسعه محصولات و خدمات تخصصی و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی، همکاری و مشارکت در توسعه کاربرد فناوری‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای و ارتقای کارکردهای سیستم نوآوری و فناوری در علوم هسته‌ای. و بخش فناوری امضا شد.

از دیگر محورهای این توافقنامه می توان به همکاری و مشارکت در توسعه بازار تخصصی فناوری هسته ای شرکت های دانش بنیان و فناور و همکاری و مشارکت در ارتقا و توسعه ایمنی هسته ای و حفاظت در برابر تشعشعات اشاره کرد.

محور کلی این توافقنامه مبتنی بر «تعریف پروژه‌های دانش‌بنیان کلان تقاضامحور و مشکل‌محور برای رفع نیازهای صنعت هسته‌ای به ویژه مقرون‌به‌صرفه، تنگناها و نیازهای راهبردی با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت های دانش بنیان، فناورانه و خلاق از طریق ایجاد کنسرسیوم های تخصصی دانش بنیان و تعریف فناوری ها و پروژه های محرک.

ارزش کل پروژه های تعریف شده طی دوره 4 ساله 20 هزار میلیارد ریال و ارزش کل مشارکت در توسعه زیرساخت های فناورانه، مشارکت در یکی از صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی تعیین شده است. و حمایت از فعالیت تحقیق و توسعه در مجموع 12500 میلیارد ریال تعیین شده است. نظارت و اجرای زمینه های لازم برای دستیابی به اهداف توافقنامه توسط کمیته مدیریت و نظارت انجام می شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)